ضرورت معرفی شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام برای جامعه نخبگانی و عموم مردم
کد خبر: 3979263
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

ضرورت معرفی شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام برای جامعه نخبگانی و عموم مردم

دبیر علمی همایش بین‌المللی «حضرت حمزه (ع)» گفت: باید شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار صدر اسلام را برای جامعه نخبگانی و عموم مردم معرفی و تبیین کرد.

به گزارش ایکنا، پیش‌نشست همایش بین‌المللی «حضرت حمزه(ع)» امروز به همت نمایندگی جامعةالمصطفی(ص)  خراسان  و همکاری معاونت پژوهش مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور محدود استادان و طلاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در این نشست اظهار کرد: راه‌های معتبر و ارزشمندی برای شناخت شخصیت‌های بزرگ اسلامی وجود دارد. قرآن، سخنان پیامبر(ص)، سخنان اهل البیت(ع)، عملکرد شخص و آرای اندیشمندان مبنای کار‌های پژوهشی است و در این همایش در چند بخش قرآنی، سیره رسول اکرم(ص)، سیره ائمه معصوم(ع) و کلام بزرگان به ابعاد شخصیت حضرت حمزه(ع) خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه ۲۷ آیه در قرآن به صورت مستقیم و غیرمستقیم درباره حضرت حمزه(ع) است، ادامه داد: در پژوهش‌ها دریافتیم که سیره پیامبر اعظم (ص) از اهمیت و جایگاه عموی بزرگوارشان خبر می‌دهد، چراکه حضرت حمزه(ع) در مکه و در مدینه حامی اسلام، پیامبر(ص) و مسلمانان بود.

همچنین حسن صادقی سمرجانی، رئیس دانشگاه نیشابور و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، درباره فضایل و نقش و اهمیت حضرت حمزه(ع) در تاریخ سخن گفت و اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند که محبوب‌ترین برادرانم نزد من، علی و محبوب‌ترین عموهایم، حمزه هستند.

وی ویژگی‌هایی مانند رابطه خویشاوندی بین مادر پیامبر(ص) و مادر حمزه، برادر رضاعی بودن حضرت حمزه(ع) و پیامبر(ص) و نسبت سنی پیامبر(ص) را با حمزه از دلایل علاقه پیامبر(ص) به عمویشان دانست.

صادقی بر شجاعت و کیفیت ایمان حضرت حمزه(ع) تأکید کرد و گفت: به استناد نقل‌های تاریخی، ایمان ایشان از روی شناخت و معرفت به حقانیت اسلام و پیامبر(ص) بود، نه صرف تعصبات قبیله‌ای.

در پایان پرسش و پاسخ با حضور دبیر عملی نشست برگزار شد و استادان به پرسش‌های علمی شرکت‌کنندگان حضوری پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha