آموزش بدون پژوهش هیچ مفهومی ندارد
کد خبر: 4019708
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
رئیس مجتمع آموزش عالی ادبیات المصطفی(ص):

آموزش بدون پژوهش هیچ مفهومی ندارد

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی المصطفی(ص) گفت: آموزش بدون پژوهش معنا ندارد. پژوهش، بال پرواز محقق است و اگر به درستی تبیین شود به دستاورد‌های چشم‌گیری در عرصه پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی دست خواهیم یافت.

سیدحسین ساجد، رئیس مرکز آموزش زبان وادبیات فارسی المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی جامعةالمصطفی، ظهر امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در آیین تکریم پژوهشگران برتر این مجتمع، کار در جامعةالمصطفی(ص) را موهبتی الهی و فعالیتی مقدس توصیف کرد و افزود: برای تقویت بنیه‌های دانشی دانش‌آموختگان و شیفتگان معارف ناب الهی، باید داشته‌های علمی فاخر و ناظر به نیاز‌ها و اقتضائات مناطق ترجمه شود و در اختیار پژوهشگران و آحاد ملت‌ها قرار گیرد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با بیان حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) ادامه داد: حضرت می‌فرمایند: «لاسنه أفضل من التحقیق»، هیچ راه روشنی برتر از تحقیق و حقیقت‌جویی نیست؛ لذا هفته پژوهش فرصتی مناسب است تا ببینیم در یکسال گذشته چقدر کار انجام شده و چه کار‌هایی انجام نشده و زمین مانده است.

وی اظهار کرد: هر چند در این مسیر با تنگنا‌هایی مادی روبرو بوده‌ایم، اما مبحث مادی نتوانست مانع باشد و حتی کووید ۱۹ نتوانست سکونی در امر تحقیق و پژوهش ایجاد کند. اما بالعکس راه‌های دیگری گشوده شد و کار‌های ارزشمندی در فضای‌مجازی صورت گرفت و چشمه دیگری در عرصه کار، باز شد. در سخت‌افزار دچار مشکلاتی بوده‌ایم، ولی مانع نشد؛ همایش و نشست‌های علمی را بدون هزینه یا با حداقل هزینه نزدیک به صفر برگزار کرده‌ایم و توان بالقوه مجموعه بالفعل شد.

استاد حوزه‌ علمیه در زمینه پرورش طلاب از بدو ورود گفت: پژوهش در کنار آموزش بال دیگری برای محقق است. آموزش بدون پژوهش معنا ندارد و درخواست می‌شود که بحث پژوهش به صورت جدی دیده شود. باید به دست طلبه از همان بدو ورود و دوران کارشناسی، قلم تحقیق بدهیم تا محقق بار بیاید. اگر صبر کنیم در تحصیلات تکمیلی با تأخیر روبرو می‌شویم، لذا این باید برای طلبه تکلیف بشود.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی، با تأکید بر اینکه مجتمع، مجموعه‌ای پژوهشی و در خدمت پژوهش است، خاطرنشان کرد: هدایت و جهت‌دهی به ظرفیت طلاب، دانش‌پژوهان، اساتید، اعضای هیئت‌ علمی و متخصصان فرهنگ ملل، بسیار مهم و ارزشمند است.

وی بر اهمیت تولی‌گری در برابر تصدی‌گری در حوزه مدیریت اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه جامع پژوهش و ترسیم دایره تأثیرگذاری و ایفای نقش استادان، اعضای هیئت علمی، طلاب و دانش پژوهان، امر بسیار مهمی است که باید توأمان با زمینه‌های ظرفیت آفرین مورد توجه قرار گیرد.

ساجد، حضور فعال پژوهشی در عرصه بین‌الملل و ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی را مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به استقبال وصف‌ناپذیر دانشگاه‌های بین‌المللی برای آشنایی با اندیشه تمدنی اسلام، می‌توان کار بزرگی را در عرصه پژوهش‌های بین‌المللی دنبال کرد.

در بخش پایانی این مراسم، ضمن تجلیل از پژوهشگران برتر مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی، نمایشگاه اختصاصی دستاورد‌های پژوهشی این مجموعه با حضور حجت‎الاسلام والمسلمین مجید عبادی، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha