جایزه جهانی «الرضوان» با مشارکت ۵۴ کشور به کار خود پایان داد
کد خبر: 4049927
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

جایزه جهانی «الرضوان» با مشارکت ۵۴ کشور به کار خود پایان داد

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از مشارکت ۵۰ هزار فعال قرآنی از ۵۴ کشورجهان در نخستین جایزه جهانی «الرضوان» و اختتامیه این دوره از جایزه بین‌المللی در ۲۹ فروردین‌ماه خبر داد.

جایزه جهانی «الرضوان» با مشارکت ۵۴ کشور به کار خود پایان داد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری نخستین دوره جایزه جهانی «الرضوان»، گفت: در این دوره از جایزه الرضوان که اختصاص به معلمان قرآن دارد، تعداد ۳۵ هزار و ۶۹۵ فعال قرآنی و دو هزار و ۴۱۲ معلم قرآن از ۵۴ کشور جهان مشارکت داشته‌اند و قرار است در آیین اختتامیه این دوره، از 10 معلم قرآن برتر جهان اسلام توسط تولیت آستان قدس رضوی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: در واقع معلمان، مدرسان و مربیان قرآن، مأنوس‌ترین افراد با کلام الهی هستند و در همه محیط‌های زندگی مسلمانان از جلسات خانگی قرآن و مهدکودک‌ها تا مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مؤسسات قرآنی و.. حضور دارند؛ از آنجایی که عمل به قرآن، تأثیر آموزش قرآن را چندین برابر می‌کند، تکریم چنین معلمانی، تکریم قرآن و جایگاه قرآن در زندگی و سرنوشت مسلمانان است.

جایزه جهانی الرضوان به منظور کشف استعداد‌های برتر قرآنی است

این مبلغ عرصه بین‌الملل ادامه داد: در همین راستا، معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نخستین جایزه جهانی «الرضوان» را با هدف تکریم معلمان، مدرسان و مربیان قرآنی که در محدوده فعالیت خودشان الگوی عمل به قرآن به‌حساب می‌آیند را برگزار کرده است؛ لذا همان‌طور که می‌دانیم فعالیت‌های قرآنی بسیاری در ایران و جهان اسلام با محوریت حفظ، مفاهیم، امورهنری، کتابت، تلاوت، تذهیب در حال برگزاری است؛ در سال ۹۷ با بررسی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد ما یک برنامه قرآنی داشته باشیم، باید چه گروه‌هایی را هدف قرار دهیم؛ با توجه به اینکه مهم‌ترین رکن آموزش قرآن معلمان هستند و تاکنون هیچ رویداد خاصی ویژه این گروه از فعالان قرآنی رخ نداده است، تصمیم گرفتیم جایزه «الرضوان» را ویژه معلمان قرآنی برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری در پاسخ به اینکه چرا عنوان «جایزه» را برای این جشنواره انتخاب کرده‌اید، بیان کرد: دانشمندان در موضوعات مختلف علمی به‌صورت مداوم در حال فعالیت و کار پژوهشی هستند و نهاد‌ها و گروه‌هایی نیز تلاش دارند این فعالیت‌های پراکنده را حول محور واحدی برای رسیدن به اهدافی بالاتر و بهتر همگرا کرده و انگیزه‌هایی را ایجاد کنند؛ در واقع نقش «جایزه»، همگرا کردن تلاش‌ها حول محور واحد است. ایجاد انگیزه کنشگران عرصه قرآنی، ترغیب و تشویق افراد برای ورود به عرصه رقابت، شناسایی استعداد‌های جدید برخی از دیگر اهداف انتخاب عنوان «جایزه» برای این جشنواره است. در واقع جایزه‌ها تلاش می‌کنند با اختصاص یک هدیه قابل‌ توجه برای پروژه‌های نامحدود تمامی انرژی و توان کنشگران یک عرصه را همگرا کنند؛ جایزه الرضوان نیز به‌منظور کشف استعداد‌های برتر در حوزه معلمان قرآنی، انگیزه بخشی و گشودن افق‌های جدیدی برای فعالان عرصه قرآنی کار خود را آغاز کرد.

جایزه جهانی«الرضوان» به کار خود پایان داد

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: موضوع اصلی در برگزاری جشنواره این بود که صرفاً به معلمان قرآنی نپردازیم، بلکه آنچه برای ما مهم بود معلمان قرآنی هستند که عمل به قرآن هم دارند؛ به این معنی که علاوه بر اینکه معلم قرآن هستند، الگوی عمل به قرآن نیز محسوب می‌شوند. این عمل به قرآن در ساحت‌های اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، دینی و معرفتی است و از همین رو برای انتخاب معلمان قرآنی در این جشنواره شاخص‌های خاصی تعریف شد.

وی با بیان اینکه موضوع این جشنواره قرآنی، قلمرو جغرافیایی آن بین‌المللی و از جهت زبانی نیز زبان‌های فارسی، اردو و عربی را شامل می‌شود، گفت: سه گروه «معلمان»، «دانش‌آموزان قرآنی» و «مؤسسات قرآنی» توانستند با استفاده از درگاه ثبت اطلاعات، سایت مسابقه جهانی الرضوان، شماره تماس‌هایی که از طریق دبیرخانه اعلام‌ شد، همچنین ربات تلگرامی، گروه‌ها و کانال‌های واتساپی که برای این مسابقه طراحی‌شده بود در این جشنواره شرکت کنند.

جایزه جهانی الرضوان، مرز‌های مشارکت فعالیت‌های قرآنی را جابجا کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری به داوری نخستین جشنواره جایزه جهانی الرضوان اشاره کرد و افزود: برگه‌های شرکت‌کنندگان پس از بررسی و رفع نقص برای هیئت‌ داوران ارسال شد و هیئت‌ داوران که متشکل از اساتید، فعالان و نخبگان عرصه‌های مختلف قرآنی از کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان بودند، بر اساس شاخص‌های معین‌شده نفرات برتر را انتخاب کردند.

معاون بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به نحوه حضور شرکت‌کنندگان پرداخت و بیان کرد: تعداد دو هزار و ۵۰۰ معلم قرآنی به‌صورت خوداظهاری در این جشنواره شرکت کرده، بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز قرآنی اقدام به معرفی معلمان قرآنی خود کردند و بیش از ۲۵۰ مؤسسه قرآنی اقدام به معرفی و ثبت‌نام معلمان قرآنی مرتبط با خود داشتند؛ در مجموع از ۵۴ کشور دنیا حدود ۵۰ هزار نفر در مسابقه جهانی الرضوان شرکت کردند. ما معتقدیم جایزه جهانی الرضوان مرز‌های مشارکت فعالیت‌های قرآنی را به‌صورت جدی جابجا کرده است.

کرسی‌های قرآنی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان با ۳۵۰ هزار مخاطب

وی ابراز کرد: در این جشنواره ما نیازمند برقراری ارتباطات اجتماعی با فعالان قرآنی بودیم و از همین رو شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین مانع ما در برقراری ارتباط مؤثر با گروه‌های هدف بود؛ کرونا موجب شد بسیاری از برنامه‌های مربوط به تبلیغ و جذب مشارکت حداکثری مؤسسات قرآنی در راستای برگزاری مسابقه، با مشکلاتی مواجه شویم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حرم امام رضا (ع) متولی برگزاری این جایزه است، اظهار کرد: حرم امام رضا (ع) دارای ویژگی‌های قرآنی برجسته‌ای است و این انگیزه را در مسئولان ایجاد می‌کند که برگزارکننده جایزه و یا رویداد‌های قرآنی باشند. فعالیت‌های گسترده حرم امام رضا(ع) در طول سال، اجرای بیش از هزار تلاوت مجلسی توسط قاریان برجسته، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور بیش از ۳۵۰ هزار مخاطب، اجرای قدیمی‌ترین موقوفه ختم قرآن از سال ۱۱۰۴ قمری تاکنون، تلاوت روزانه ۷۰ جزء قرآن بر اساس موقوفات موجود در حرم، تأسیس و راه‌اندازی مهد‌های قرآنی معروف به مهدالرضا(ع) در ۳۱ استان کشور، چاپ بیش از یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار جلد قرآن مجید در طول سال، گنجینه بزرگ نفایس قرآنی در حرم مطهر رضوی و... از ویژگی‌های قرآنی برجسته این بارگاه منور در برگزاری رویداد‌های قرآنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین به آیین اختتامیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: این مراسم 29 فروردین‌ماه در سالن همایش‌های شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار و با حضور تولیت آستان قدس رضوی از ۱۰ معلم قرآن برتر جهان اسلام تقدیر و تجلیل می‌شود.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha