به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید تاجمحمدی، مدیر آموزش و پرورش کاشمر، شامگاه،17 اردیبهشتماه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: آموزش و پرورش به خصوص در دوران پساکرونا خودش را جدیتر از قبل ثابت کرد و نشان داد آنچه که امروز با آن دست و پنجه نرم میکنیم صرفاً مانند گذشته تنها یک تدریس و دادن نمره نیست، بلکه با مجموعهای از مسائل روبهرو هستیم که به تمامی آنها میتوان تعلیم و تربیت گفت.
وی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، تمامی جامعه مخاطب تعلیم و تربیت هستند و خودشان را باید در این امر موظف و دخیل محسوب کنند، در غیر این صورت توان آموزش و پرورش به تنهایی پاسخگوی همه مطالبات تربیتی جامعه خواهد بود.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر بیان کرد: اکنون که با فضای مجازی مواجه شدیم و سیلی از آسیبهای اجتماعی از کرونا به سمت تعلیم و تربیت روان شد شاهد بودیم که تعلیم و تربیت باید به مسائل دیگری هم بپردازد و این را خانوادهها و متولیان دستگاههای حاکمیتی و دولتی و... نیز متوجه شدند. کرونا موجب شد تا همه متوجه اهمیت مسئله تعلیم و تربیت شوند، بدون شک سند تحول بنیادین در دوره جدید، منشور فعالیتهای تعلیم و تربیت خواهد بود.
تاج محمدی اصلیترین برنامه خود را اجرایی کردن سند تحول بنیادین در این شهرستان دانست و گفت: تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهمترین شعار سند تحول بنیادین است.
وی با بیان اینکه تمامی برنامههای سند تحول بنیادین باید بومیسازی شوند، بر رعایت عدالت آموزشی در توزیع نیرویهای انسانی تأکید کرد و افزود: باید مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم در اولویت اختصاص نیروهای توانمند باشند.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر اظهار کرد: متأسفانه در ابتدای هر سال معلمانی که اسم و رسمی دارند توسط مدارس مطرح انتخاب میشوند و این رسم غلطی است و مدارس حاشیه شهر محروم میمانند. در واقع توزیع نیروی انسانی و همچنین ساخت مدارس و توزیع امکانات باید از مدارس حاشیه شهر آغاز شود و تمامی ظرفیتهای آموزش و پرورش فعال شوند. اکنون دو کانون، دو دارالقرآن، پژوهشسرا و مرکز اختلالات یادگیری داریم که ضروت دارد از پتانسیلها و ظرفیتهایشان بیشتر استفاده شود.
تاجمحمدی با اشاره به اینکه اگر ظرفیتهای اردوگاه و کانونها فعال شوند کار مدارس راحتتر میشود، ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه توانمندسازی به امید دورههای ضمن خدمت باشیم از تحولات علمی و تربیتی روز عقب خواهیم افتاد، به همین دلیل نهضت توانمندسازی را در حوزه معلمان و نیروهای اداری آغاز خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش کاشمر با حدود 2500 نفر نیروی شاغل، 3000 نفر نیروی بازنشسته و 36 هزار نفر دانشآموز مرکز قطب شهید مدرس و یکی از مهمترین ادارات آموزش و پرورش در خراسان رضوی است و هرچند ظرفیتهایی بسیاری داریم، اما با چالشها و مشکلات فراوانی هم روبهرو هستیم که کمبود نیروی انسانی بزرگترین چالش آموزش و پرورش کاشمر محسوب میشود.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر میانگین سوابق نیروهای آموزش و پرورش کاشمر را بالای 26 سال اعلام نمود و گفت: هر چند با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، اما از سویی نیروهای جوان و توانمند کاشمری بسیاری داریم که در دیگر شهرها مشغول فعالیت هستند و امکان انتقالشان به این شهر بسیار سخت است. اکنون به دلیل کمبود نیرو مجبور هستیم از ظرفیت نیروهای بازنشسته نیز استفاده کنیم، البته علاوه بر کمبود نیرو با کمبود شدید فضای آموزشی هم مواجه هستیم که میطلبد توجه ویژهای صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مدارس بسیاری در شهرستان داریم که باید تخریب و بازسازی شوند، ادامه داد: طرح معماری هویتبخش مدارس از جمله طرحهایی است که بهزودی اجرایی میشود و بر اساس آن فضای فیزیکی مدارس و مجموعههای فرهنگی هنری به سمت الهامبخش و هویتبخش حرکت خواهند کرد و این طرح در همه مدارس اجرایی میشود.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر تصریح کرد: با هر نیرویی که در آموزش و پرورش به دو اصل سند تحول بنیادین و مبانی تربیتی انقلاب اسلامی معتقد باشد همکاری خواهیم داشت، مدیران مدارس باید به سمت تعلیم و تربیت تمامساحتی حرکت کنند و نیروهایی که توان حرکت برنامه تمامساحتی را داشته باشند در مدیریت مدارس از آنها استفاده خواهیم کرد. برخی معلمان در فضای شاد فیلمهایی را به نمایش گذاشتند که مناسب سطح سنی دانشآموزان نبود و تذکرهای لازم داده شد.
انتهای پیام