هیچ زمانی همانند امروز پهنه ایفای رسالت روحانیت گسترده نبوده است
کد خبر: 4057534
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰

هیچ زمانی همانند امروز پهنه ایفای رسالت روحانیت گسترده نبوده است

نماینده ولی فیقه در خراسان رضوی گفت: اگر تمام طول تاریخ روحانیت را بررسی کنید در هیچ زمانی به اندازه امروز پهنه ایفای رسالت روحانیت از این وسعت برخوردار نبوده است.

هیچ زمانی همانند امروز پهنه ایفای رسالت روحانیت گسترده نبوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امروز ۲۶ اردیبهشت‌ماه در همایش شهدای روحانی خراسان و گرامیداشت شهدای رمضان حرم مطهر رضوی که در محل مجتمع آیه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: روزی که وجود مقدس بقیة‌الله در پس پرده غیبت قرار گرفتند، پیدایش جریان روحانیت از عنوان روات احادیث آغاز شد. وجود مقدس امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) دو امام بزرگواری که زمینه ساز جریان شیعه در دوران غیبت بودند و زمینه آمادگی شیعیان را برای لحظه‌ای که دست شیعه به دامن معصوم(ع) نرسد آماده می‌کردند، نهادی را به وجود آوردند و عنوان تبار روات احادیث را در جامعه شیعی تحت مطرح کردند.

وی عنوان کرد: روات احادیث و اصحاب ائمه(ع) از زمان امام علی(ع) و جریان انحراف رهبری از خط امامت و مراجعات و مرجعیت قرآن به عنوان امام از آن روز تبار روات احادیث به وجود آمد و در هر زمانی بخشی از اصحاب ائمه(ع) رسالت روات احادیث را بر عهده داشتند اما به عنوان یک نهاد مشخص به وسیله امام عسکری(ع) و امام هادی(ع) این نهاد به وجود آمد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: جریان نیابت امام که از زمان امام هادی(ع) در جامعه شیعه به وجود آمد و جریان باب امام که از زمان امام عسکری(ع) مطرح شد از تبار روات احادیث انتخاب شد و سپس جریان روات تبار احادیث با شروع غیبت بقیه‌الله و پشت سر گذاشتن دوران غیبت صغری و آغاز غیبت کبری به صورت نهاد مقدس روحانیت در جامعه شیعه شکل گرفت.

علم‌الهدی اظهار کرد: لذا نهاد مقدس روحانیت از طرف مقام عصمت و ولایت در زمان امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) به عنوان تنها ابزار و تنها جریانی که بتواند در زمان غیبت امام معصوم(ع) و در دوران افتراق مردم از حضوریابی در محضر امام معصوم(ع) شیعه را اداره کند و این جریان بتواند نقش خلأ معصوم را در مقام هدایت و ارشاد شیعیان در بین امت اسلام و توسعه معارف اهل بیت(ع) ایفا نماید، به وسیله امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) قبل از غیبت امام زمان(عج) شکل گرفت و ازشروع غیبت کبری رسالت خود را نیز آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: سرآغاز روحانیت به وسیله افرادی چون مرحوم کلینی، مرحوم شیخ مفید، سیدمرتضی و سیدرضی که این افراد در آسمان تشیع ظهور پیدا کردند و مسئله رسالت، کفالت و حفاظت جریان شیعه را عهده دار شدند، از این‌رو به عنوان الطاف آل محمد(ع) جریان روحانیت با این سمت در مسند خود در جامعه شیعه قرار گرفت.

وظیفه مهم رسالت و کفالت ایتام اهل بیت(ع) توسط روحانیت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز در همه ارتباطاتی که پس از گذشت 1190 سال توانستیم بین شیعیان و دوستان اهل بیت(ع) با جریان امامت و ولایت برقرار کنیم، مرهون فداکاری‌ها، زحمات و رسالت عظیم اجرایی جریان روحانیت در طول این مسیر و در این زمان طولانی بوده است و آنچه امروز از آثار عظمت شیعه و معارف اهل بیت(ع) به عنوان اسلام ناب در میان امت احساس می‌شود، نتیجه خدمات و تلاش‌های فوق‌العاده بزرگان و علمایی بوده است که این تبار را شکل می‌دادند و در هر زمانی این رسالت و کفالت نسبت به اهل بیت(ع) را دقیقا در آن زمان اداره می‌کردند و این جریان ارتباطی بین شیعه و مقام ولایت معصوم(ع) را تا کنون حفظ کردند.

علم‌الهدی بیان کرد: این رسالت و کفالت در هر زمانی اقتضایی داشته است و بر حسب اقتضای آن در ایفای رسالت و کفالتی که وظیفه از مقام ولایت معصوم وجود مقدس امام هادی(ع) و عسکری(ع) به عنوان ابزار گذران دوران غیبت در اختیار شیعه گذاشته شده است، ما مشاهده می‌کنیم در ایفای این رسالت و کفالت این نهاد مقدس، کوچک‌ترین کوتاهی نداشته است و در هر زمانی بر حسب شرایط و اقتضائات آن زمان توانسته‌اند این جریان کفالت و این رسالت عظیم تفویض شده از طرف مقام عصمت و ولایت را در طول تاریخ بیش از هزارساله در جامعه شیعه اجرا و ایفا کند.

وی اظهار کرد: آنجایی که بنا بوده است جریان‌های حکومتی را هدایت کنند و دقیقاً امکانات یک نظام حاکم مقتدر مسلط را در جریان توسعه شیعه استخدام کند همانند مرحوم علامه مجلسی و شیخ بهایی در این زمینه اقدام کردند. جریان مقتدرانه حکومت روز را در جهت حفظ شیعه، توسعه مقام تشیع و ولایت اهل بیت(ع) و توسعه و ترویج معارف اهل بیت(ع) استخدام کردند.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: همچنین آنجایی که زمان اقتضا کرده است در مقابل یک جریان جابر با همه قدرت مقابله و مبارزه کنند و مانند شهید ثانی، شهید اول و... جان بر کف دست گرفتند و فداکاری کردند که در حقیقت ایفای این رسالت و کفالت در هر زمانی اقتضای مخصوص خود را داشته است و این زمان شاید در بین تمام مراحل تاریخی که از بیش از 1180 سال تا به امروز از شروع غیبت بقیةالله گذشته است حساس ترین موقعیت ایفای این رسالت و کفالت امروز باشد.

علم‌الهدی گفت: اگر تمام طول تاریخ روحانیت را بررسی کنید در هیچ زمانی به اندازه امروز پهنه ایفای این رسالت از این وسعت برخوردار نبوده است. جریان روحانیت، فقهای بزرگوار و علمای اسلام در طول تاریخ در کنار همه شرایط و موقعیت‌ها و یا خفقان‌های تیره و تاری که بر جامعه شیعه سایه افکنده بود و یا عرصه‌های روشن و نورانی که فضای باز برای فعالیت روحانیت در عرصه شیعه وجود داشت در هیچ زمانی مانند زمان ما پهنه رسالت روحانیت و کفالت ایتام اهل بیت پیامبر(ص) وسیع و گسترده نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً با این رسالت وسیع و با این وسعتی که امروز در عرصه ایفا و رسالت و کفالت ایتام اهل بیت(ع) برای روحانیت باز شده است به مراتب فداکاری‌ها، جان فشانی‌ها، ایثار گری‌ها و زحمات و تلاش‌های فوق‌العاده تری امروز برای روحانیت می‌طلبد که در هیچ زمانی به اندازه عصر حاضر پهنه تلاش، کوشش، فعالیت و ایثارگری آماده نبوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: اینگونه نیست که حساب کنیم که روزی روحانیت در خفقان بود و آن روز ایثار گری لازم داشت و امروز جریان روحانیت در شعاع اقتدار یک نظام مقدس ولایی در این گوشه جهان در صدد است که انجام وظیفه کند، چرا که امروز با این اقتداری که برای روحانیت پیش آمده است دیگر آن فداکاری و ایثارگری برای روحانیت لازم نیست بلکه اتفاقاً امروز به همان پهنه‌ای که اقتدار روحانیت در دنیا بیشتر شده، دشمنی‌ها و برخوردها هم به همان اندازه بر روی کره زمین توسعه پیدا کرده است.

علم‌الهدی بیان کرد: زمانی بود که ما در عرصه روحانیت در یک فضای کوچک و در یک جبهه کوچک می‌جنگیدیم. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود می‌فرمودند که انقلاب به آخر نرسیده و انقلاب به پیروزی نهایی واصل نشده است و ما هنوز بین راه پیروزی انقلاب هستیم و انقلاب از روز اول با مبارزه شروع شد و با مبارزه هم ادامه دارد منتهی جبهه تفاوت پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: امروزه مبارزات گسترش یافته است و جبهه مبارزه با تمام رسانه‌های صهیونیستی بر روی کره زمین با تمام عرصه‌های کوبنده فضای مجازی بر تمام سرنوشت مردم حاکم شده است. مبارزه در یک جبهه بزرگ با یک استکبار سترگ شیطانی است که می‌خواهد نظام اسلام را نابود کند. بنابراین عرصه مبارزه به همان اندازه وسعت پیدا کرده که پهنه اقتدار روحانیت امروز وسعت پیدا کرده است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: در طول تاریخ و از زمان غیبت کبری امام زمان(عج) جنگ روحانیت با جریان‌های معارض دینی چه در یک کشور، چه در یک شهر و چه در سراسر کره زمین یک جنگ نابرابر بوده است و الان هم جنگ نابرابر است. یعنی روحانیت همیشه در مبارزات خود با جبهه معارض دینی با یک قدرت چند برابری مبارزه می‌کرده و آن روزی که با نظام ستم شاهی امام بزرگوار ما مبارزه را آغاز کرد، آن روز جریان روحانیت با پیروی از امام بزرگوار هیچ برابر بین جبهه معارض و روحانیت وجود نداشت.

علم‌الهدی گفت: در حقیقت امروز ما با آن روز هیچ تفاوتی نکرده است و اینگونه نیست که ما امروز بگوییم که مسلح هستیم بلکه امروز هم وقتی قدرت‌ها و توانایی‌های سلطه جهانی را ارزیابی می‌کنیم دقیقاً مانند همان روزی است که یک طرف سینه خشک بود و طرف دیگر نیز گلوله داغ بود و بر حسب پیروزی خون بر شمشیر که شعار امام بزرگوار ما بود این سینه خشک بر آن گلوله داغ پیروز شد و دقیقاً امروز هم همان مسیر را باید طی کنیم.

چهره شهادت در روحانیت برای ما درس آموزنده‎ای است

وی تأکید کرد: لذا چهره شهادت و ایثار در روحانیت برای ما یک نشانگر و آموزنده است. در حقیقت ما امروز در اینجا گرد هم نیامده‌ایم که از روحانیون جانباز و شهید عزیزمان تقدیر و تعظیم کنیم بلکه این همایش یک جلسه آموزنده است و برای این است که ببینیم این عرصه ایثارگری، جان دادن و جانباز شدن، عرصه ایفای رسالت و کفالت ایتام آل محمد(ع) است که این رسالت را امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) پیش از غیبت امام زمان(عج) بر عهده ما گذاشتند و همه ما تا روزی که این پرچم به دست توانمند بقیه‌الله برسد مسئول هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: مرز مسئولیت ما در این رسالت چهره‌های عزیز جانباز روحانی هستند و این خون شهداست که مرز مسئولیت ما را تعیین می‌کند و اینگونه نیست که حال که به این سن رسیده‌ام بگویم دوران مسئولیت من گذشته و دیگر من کارم را تمام کردم و ادامه این مسیر و وظیفه را بر عهده جوانان بگذارم، چرا که ایفای رسالت مرز ندارد و امروز اینجا جمع شده‌ایم که مرز این ایفای رسالت را بشناسیم و بدانیم که مرز ایفای رسالت شهادت، خون دادن و جان دادن است و تا روزی که توان داریم ولو به سن ۱۰۰ سالگی برسیم و در هر شرایطی که باشیم ما در جهت انجام این رسالت موظف هستیم و همواره باید این رسالت خود را انجام دهیم.

علم‌الهدی بیان کرد: در عرصه روحانیت خطی که ائمه برای ما رقم زدند این است که این رسالت نه زمان شناس و نه قدرت شناس است. برای همین نه می‌شود ما رسالت را مبتنی بر قدرت و توانمندی و ارزیابی و محاسبه توانستن‌هایمان انجام دهیم و نه می‌شود که برای آن زمانی را تعیین کرد. این مسئله قابل محدودیت جز جان دادن نیست و این جان دادن آموزه‌ای است که از صدیقه اطهر(ع) شروع شد و ائمه(ع) در زمان خود به لحاظ عملی، قولی و هم از نظر سیره، این آموزه را ترویج کردند و به عنوان تکلیف بر عهده ما قرار دادند.

وی تاکید کرد: یادواره شهدای روحانی آموزنده است و موقعیتی است که خط رسالت و انجام وظیفه را بیاد برای ما مشخص کند و همواره این را بدانید که نقطه تحقق مسئله شهادت و شهادت آن نقطه‌ای نیست که انسان بر اثر یک گلوله و عملیات دشمن جان خود را از دست بدهد بلکه اصل شهادت خط است و این دقیقاً نقطه آخر است. شهادت خطی است که باید بر زندگی حاکم باشد.

امام جمعه مشهد گفت: جهاد و فداکاری بذل نفس است. هیچ عملی همانند جهاد بذل نفس نیست. بذل نفس در مقام اجرایی نقطه تحقق شهادت است، بذل نفس از طرف انسان از لحظه اول به عنوان یک خط در زندگی خط آغاز می‌شود لذا شهادت خط است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در واقع آن شهادتی در محضر خدا ارزش دارد که شهادت ارادی باشد نه شهادت تصادفی. بذل نفس مخصوص مسیر رسالت است نه آن زمانی که جان در یک لحظه از دست می‌رود. اگر بدانیم که برای خدا کار می‌کنیم و در مسیر او گام بر می‌داریم در بذل نفس قرار گرفته‌ایم. بنده به عنوان یک طلبه 80 ساله فکر می‌کنم که آیا در طول عمرم کاری انجام داده‌ام که تبسمی بر لبان امام زمان(عج) بسته باشد یا خیر. اگر چنین اتفاقی برای هر انسانی رخ دهد ارزش دارد و در واقع بذل نفس داشته است.

انتهای پیام
captcha