سیره عملی امام خمینی(ره) در راستای مهجوریت‌زدایی قرآن بود
کد خبر: 4061537
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل/ 5

سیره عملی امام خمینی(ره) در راستای مهجوریت‌زدایی قرآن بود

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اهتمام امام راحل به تلاوت روزانه قرآن کریم، گفت: سیره عملی امام خمینی(ره) در راستای مهجوریت‌زدایی کلام وحی بود.

حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شخصیت قرآنی امام خمینی(ره)، گفت: شخصیت امام راحل همان‌طور که از وصیت‌نامه ایشان پیداست در واقع یک شخصیت الهی و سیاسی است.

وی افزود: در این زمینه سبک زندگی اسلامی و قرآنی ایشان برگرفته از قرآن کریم بود؛ همین جمله که فرمودند: انقلاب ما انفجار نور بود و یا در جایی فرمودند: انقلاب برگرفته از قرآن است نیز نشان‌دهنده این است که  ایشان در همه جنبه‌های زندگی الگوی قرآنی داشتند.

صمدی با اشاره به تفسیر سوره حمد امام راحل، اظهار کرد: آنچه از مطالب تفسیر این سوره پیداست در رفتار و سیره امام(ره) از نوع نگاه، دیدگاه  و تا عملکرد ایشان وجود دارد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: هدف ایشان نیز از بنیانگذاری انقلاب اسلامی این بود که کشور به سمت سبک زندگی قرآنی پیش برود. نوع عملکرد امام(ره)، خودش یک درس است و شاگردانی که در این حوزه تربیت کردند از جمله خود مقام معظم رهبری که قبل از انقلاب نیز در حوزه دین فعالیت داشتند، مباحث سیاسی هم در کنار جلسات قرآنی مسجد کرامت مطرح می‌شد.

صمدی اضافه کرد: از مسجد کرامت تا امروز که جهش‌های حوزه‌های قرآنی زیر نظر مقام معظم رهبری رقم می‌خورد، چه در حوزه ظواهر قرآن از جمله صوت و لحن گرفته تا تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و سایر مباحث و رهنمودهای ایشان که منجر به برنامه‌ریزی‌های کلیدی می‌شده و می‌شود مانند همین  طرح هر مسجد یک پایگاه قرآنی، این موارد بسیار حائز اهمیت است به ویژه وقتی می‌بینیم از قرآن غفلت می‌شود.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در آیه 30 سوره مبارکه فرقان  خداوند می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» در آن روز رسول به شکوه از امت در پیشگاه رب العزه عرض کند: بارالها تو آگاهی که امت من این قرآن را به کلی متروک و رها کردند.

وی تصریح کرد: سیره امام(ره) به لحاظ عملی در راستای مهجوریت‌زدایی قرآن کریم بود و اکنون نیز مقام معظم رهبری در این راستا حرکت می‌کنند، لذا هر میزان زیر چتر قرآن که درسنامه اصلی زندگی برای بشر است بیاییم بقیه امور زندگی از فرهنگ گرفته تا سیاست و سایر رفتارهای اجتماعی و  رفتارهای متقابل درست خواهد شد.

گفت و گو با حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

صمدی در خصوص تنها خاطره خود از امام راحل، گفت: در سال 58 آن دوران که امام(ره) با مردم دیدار مردمی داشتند در سنین کودکی بودم که با پدرم برای یک سخنرانی امام به قم رفته بودیم و از مراسم سخنرانی آن روز تنها چهره نورانی امام(ره) را به خاطر دارم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اهتمام امام راحل به تلاوت قرآن کریم، بیان کرد: آنچه در سیره عملی امام راحل و گزارشاتی که از زندگی ایشان آمده حضرت امام(ره)  نیز با آن مشغله‌ای که داشتند در روز سه جزء قرآن می‌خواندند و این نیز نشان از اهتمام وی به تلاوت و تدبر در قرآن کریم است.

انتهای پیام
captcha