اجرای بند «ط» ماده 139 منوط به عام‌المنفعه بودن موسسات خیریه است
کد خبر: 4061648
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

اجرای بند «ط» ماده 139 منوط به عام‌المنفعه بودن موسسات خیریه است

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: زمانی می‌توانیم بند «ط» ماده 139 را در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه اجرایی کنیم که که عام‌المنفعه بودن آن موسسه در اساس‌نامه ذکر شده باشد.

احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی، امروز 12 خرداد ماه، در همایش مدیران و موسسات خیریه فعال خراسان رضوی و اجرای مرحله چهارم «قرار دوازدهم» که در محل تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در اجرای قانون مصوب شده توسط مجلس شورای اسلامی تشکیلات خود را اجرایی کرده و نسبت به وصول مالیات اقدام می‌کند. همیشه از قانون باید برای قانون استفاده کرد.

وی ادامه داد: در بحث خیریه های امامزادگان که نظارت آن بر عهده سازمان اوقاف است، معافیت مالیاتی آن مشروط بر این است که چهار ماه پس از انقضای سال مالی، مفاصا حساب توسط شعبه تحقیق تهیه و به اداره امور مالیاتی ارسال شود، به‌عنوان مثال پایان سال مالی اگر آخر اسفند است، باید پایان اظهارنامه مالیاتی تا 31 تیرماه ارائه شود.

مدبرنیا عنوان کرد: در اجرای تبصره یک ماده 146 قانون مالیاتی اعطای هر گونه معافیت ، مشوق و نرخ صفر مالیاتی ، مستلزم این است که اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ارائه شود.

وی بیان کرد: موسساتی داریم که موقوفه ندارند و نظارت بر این موسسات توسط اداره کل امور مالیاتی انجام خواهد شد. اگر فعالیت‌های موسسه خیریه در راستای بند «ط» ماده 139 و در امور بند ه ماده 130 هزینه شود مشروط بر اینکه اظهارنامه مالیاتی خود را در قالب اسناد و مدارک در موعد مقرر ارائه دهند مشمول نرخ صفر هستند و از مالیات معاف نیستند. نرخ صفر یعنی این موسسه با یک شرکت بزرگ مانند فولاد تفاوتی ندارد و صرفا در نرخ مالیاتی متفاوت است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی ابراز کرد: باید مد نظر داشت که کمک و فعالیت موسسات خیریه به موجب بند ط ماده 132 شامل کمک به مستمندان، تجهیز مدارس و... باشد، لذا تقاضای من بر این است که یک جلسه آموزشی برای موسسات خیریه برگزار شود و این آمادگی را داریم تا این کلاس را به صورت رایگان برای مدیران موسسات خیریه برگزار کنیم چرا که در تیرماه باید اظهارنامه مالیاتی ارسال شود و این نیز می طلبد تا این دوره آموزشی برگزار شود.

مدبرنیا گفت: زمانی می توانیم بند «ط» ماده 139 را در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه اجرایی کنیم که که عام المنفعه بودن آن موسسه در اساس نامه ذکر شده باشد، لذا اگر موسسه‌ای لازم است اساسنامه خود را اصلاح کند در این خصوص اقدام نماید و ما نیز بر این اساس باید ناظر تعیین کنیم.

وی با اشاره به موسساتی که در کنار فعالیت خیریه درآمدزایی دارند عنوان کرد: اگر در یک موسسه خیریه علاوه بر فعالیت های خیرخواهانه ازطریق خرید و فروش نیز درآمدزایی هم صورت گیرد، هر چه در آن مقوله سود داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر در حال شناسایی موسسات خیریه هستیم که اطلاع رسانی این کار در قالب نامه و پیامک در حال انجام است به این وسیله مدیران موسسات خیریه به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند تا در خصوص معافیت مالیاتی ساماندهی انجام دهیم.

مدبرنیا افزود: نگاه ما به موسسات خیریه نگاه مالیاتی نیست چون معتقدیم موسسات خیریه بازوی دولت هستند، چرا که در برخی موارد کمک‌رسانی که دولت نمی‌تواند ورود کند، این موسسات هستند که وارد عرصه می‌شوند، از طرفی ما باید براساس قانون عمل کنیم، لذا اگر موسساتی اشرافیت قانونی در حوزه مالیاتی ندارند، نیاز به آموزش دارند که در این راستا آمادگی لازم را داریم.

انتهای پیام
captcha