عزاداری‌ها تجلی در مفهوم «هیهات منا الذله» داشته باشد
کد خبر: 4082602
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

عزاداری‌ها تجلی در مفهوم «هیهات منا الذله» داشته باشد

فرمانده قرارگاه حضرت زینب سپاه قدس گفت: تمام سیاه‌ پوشیدن‌ها، عزاداری‌ها، تاسوعا و عاشورای ما باید تجلی در این معنا و مفهوم داشته باشد که یا امام حسین(ع) ما برای اطاعت از تو در رکاب حسین زمان قرار می‌گیریم.

سردار رحیم نوعی‌اقدم رمانده قرارگاه حضرت زینب سپاه قدسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار رحیم نوعی‌اقدم، فرمانده قرارگاه حضرت زینب سپاه قدس، در شب شعر «کربلای شام» که شامگاه گذشته، ۱۰ شهریورماه در فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر امروز نگاه ما بر زنده‌ نگه‌داشتن عاشورا و محرم این نباشد که در رکاب حسین زمان با یزید زمان می‌جنگیم، عزاداری ما هیچ معنا و مفهومی ندارد. امام حسین(ع) به دلیل عدم بیعت با یزید زمان، با یک کلمه مهم ادبی که «هیهات منا الذله» است، شهید شد. هیهات منا الذله امام حسین(ع) برای خود و برای یزید نبود بلکه تفسیر آن چنین است که من و کسانی چون من ابدا با یزید و کسانی چون یزید بیعت نخواهیم کرد. یعنی این سخن ادامه‌دار است و خاص آن زمان نبوده است.

وی افزود: تمام سیاه‌ پوشیدن‌ها، عزاداری‌ها، تاسوعا و عاشورای ما باید تجلی در این معنا و مفهوم داشته باشد که یا امام حسین(ع) ما برای اطاعت از تو در رکاب حسین زمان قرار می‌گیریم، لبیک می‌گوییم و در مقابل یزید زمان می‌ایستیم. می‌گوییم لبیک یا حسین(ع) تا در رکاب حسین زمان باشیم و نگذاریم تاریخ تکرار شود، لذا مقاومت ادامه دارد.

نوعی‌اقدم با اشاره به تکرار تاریخ در زمان دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه، بیان کرد: کربلا در شام اتفاق تکراری تاریخ عاشورا بود که مدافعان حرم سینه سپر کردند، مردانه و غیرتمندانه جنگیدند تا دشمنی که به پنجاه متری حرم رسیده بود و می‌خواست حرم حضرت زینب(س) را تا عمق ۶۰ متری حفاری کند و برای همیشه بگوید دیگر زینبی اینجا وجود ندارد، به هدف خود نرسد. اینجا بود که حاج قاسم سلیمانی، فرمانده میدان فرمان داد که ای جوانان باغیرت نگذارید تاریخ تکرار شود.

فرمانده قرارگاه حضرت زینب سپاه قدس با بیان اینکه به فرمان حاج قاسم هرکس دنبال پیشانی‌بند خود دوید، تصریح کرد: پیشانی‌بند مدافعان حرم با پیشانی‌بند دوران دفاع مقدس متفاوت بود. در دوران دفاع مقدس بر روی آن نوشته شده بود «لبیک یا زینب(س)» اما در جنگ با داعش نوشته شده بود «کلنا عباسک یا زینب». یعنی ما ای حضرت زینب(س)، مانند حضرت عباس کنارت هستیم و حمایتت می‌کنیم تا به اسیری نروی و یک آجر از حرم کم نشود.

وی با اشاره به اینکه آمریکا یزید زمان است، ادامه داد: وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، دقیقاً تاریخ تکرار شد. یزید زمان جلوی راه حسین زمان را گرفت و گفت من باید ارباب شما باشم و جمهوری اسلامی را از میان بردارم که امام خمینی(ره)، حسین زمان گفت آمریکا غلط می‌کند، ارباب ما خدای ماست؛ هیهات منا الذله.

در این شب شعر شاعرانی از جمله هاشم رضازاده، زهرا حسین‌زاده، راضیه رجایی، سیدحکیم بینش، سیدمحمدرضا یعقوبی آل و زهرا علیپور به شعرخوانی پرداختند.

در پایان مراسم نیز از خانواده‌های شهدا و ایثارگران تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha