تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4098891
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان‌رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی را با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» در خراسان‌رضوی تشریح کرد.

محمد حسین‌‌‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌‌‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز، 21 آبان همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در نشست خبری سی‌امین هفته کتاب و کتابخوانی که با حضور اصحاب رسانه در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: برای امسال برنامه‌های متنوعی در سبد فعالیت‌های هفته کتاب و کتابخوانی مجمو‌عه فعالان سازمان‌های دولتی و تشکل‌های مردمی تدارک دیده شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های هفته کتاب و کتابخوانی امسال، همراهی و همدلی دستگاه‌های مختلف فرهنگی سطح استان و همچنین تلاش‌های فعالان مردمی است که باعث می‌شود یک هفته فرهنگی پُر شور داشته باشیم و با توجه به اینکه کتاب، غذای روح برای کل سال است، بنابراین تلاش می‌کنیم که انس مردم با کتاب انس روزانه باشد و در تمام طول سال کتاب در سبد فرهنگی مردم جای داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: باید گفت که هفته کتاب و کتابخوانی فرصت تأمل، تمرکز، توجه به کتاب‌های خاص و جریان‌ساز و گفت‌وگوی بین اهالی کتاب برای رشد و پیشرفت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور است و به همین دلیل این هفته را هفته‌ای خاص می‌دانیم و خود را موظف می‌دانیم که به این موضوع طی سال هم توجه داشته باشیم.

حسین‌زاده با اشاره به برنامه‌های تهیه شده برای هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان بیان کرد: با توجه به همکاری‌ها و اقداماتی که انجام شده است باید گفت شاید مهم‌ترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد و در اینجا بتوان از آن به‌عنوان یک اقدام جریانی یاد کرد تصویب سبد فرهنگی خانوار در شورای فرهنگ عمومی بود که کتاب همیشه به‌عنوان عضو جدایی‌ناپذیر سبد فرهنگی خانواده جای دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا اولین سبد فرهنگی در شهریورماه با کتاب‌های متنوعی به‌ویژه در حوزه سیره زندگی امام رضا(ع) به خانواده‌ها عرضه شد و براساس همین طرح بناست که این سبد هر ماه تکمیل و به نوعی فرایندهای ارتباطی، رساندن و معرفی کتاب به مردم هم کامل شود.

تأثیر رسانه‌ها بر ترغیب افراد به کتابخوانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر بسزایی که رسانه‌ها بر ترغیب مردم به خواندن کتاب و به‌ویژه کتاب خوب دارند، بیان کرد: اگر کتاب خوب به مردم معرفی شود، مردم با رغبت بیشتری کتاب را تهیه کرده و خواهند خواند و این حوزه‌ای است که ما و رسانه‌ها باید با کمک یکدیگر بتوانیم آن را کامل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بخشی از فعالیت‌هایی که برای هفته کتاب و کتابخوانی تدارک دیده شده همانند سال گذشته است، اما سعی شده که خلاقیت و ابتکاری در آن به‌کار گرفته شود، مانند اکران شهری و تبلیغاتی که در سطح شهر به همت همکارانمان در شهرداری صورت گرفته است.

حسین‌زاده گفت: در فضای مجازی نیز بسته‌های تبلیغاتی مختلفی تدارک دیده شده مانند تهیه کتاب‌های صوتی که خوشبختانه در حوزه کتاب‌های صوتی اتفاقات خلاقی را در طول هفته در ایستگاه‌های مترو و فضاهای عمومی شهر خواهیم داشت که از جمله این اتفاقات می‌توان به خوانش زنده کتاب اشاره کرد که در این طرح مردم می‌توانند در فضای عمومی با کتاب‌های خوبی آشنا و از این فضا بهره‌مند شوند. همچنین رونمایی و جشن امضای کتاب‌ها را در این هفته خواهیم داشت و سعی کرده‌ایم عمده برنامه‌های این هفته در سطح شهر و در میان مردم یعنی در فروشگاه‌های کتاب برگزار شود.

وی تأکید کرد: البته اتفاقات ویژه‌ای را مانند مشاوره کتاب برای امسال خواهیم داشت که براساس این طرح خانواده‌هایی که انتخاب کتاب خوب برای کودکان و نوجوانانشان مهم‌ترین دغدغه آن‌هاست، می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را انتخاب کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: امسال مشاوره کتاب به همت فعالان مردمی ایجاد شده و در هفته کتاب آن را فعال خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم بازخورد خوبی هم داشته باشیم و اگر در اجرای این طرح بازخوردهای خوبی را شاهد باشیم، بنا داریم در طول سال به همت جریان‌های مردمی مشاوره کتاب را به‌عنوان یک امر لازم در فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کنار خانواده‌ها داشته باشیم.

حسین‌زاده اظهار کرد: اتفاق مهم دیگری که امسال به آن پرداخته‌ایم برگزاری برنامه‌های اردوی کتاب است که براساس این طرح  مدارسی که آمادگی بازدید از کتابفروشی‌ها را داشته باشند می‌توانند به‌صورت دسته‌جمعی همراه با یک راوی در کتابفروشی‌ها حضور پیدا کنند که طی این جریان دانش‌آموزان از طریق آن راوی که سیر حوزه کتاب را برایشان نقل می‌کند، می‌توانند با حوزه کتاب و زمینه‌های مختلف آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی در پایان گفت: طرح خرید کتاب و اختصاص یارانه برای خریداران کتاب نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته کتاب و کتابخوانی امسال است.نمایشگاه کتاب امسال به‌صورت متمرکز نیست، اما به‌ ازای نمایشگاه کتاب، برای تقویت کتابفروشی‌ها و افزایش مراجعه مردم به کتابفروشی‌های سطح شهر و شهرستان‌های استان، سامانه‌ای طراحی شده که این سامانه، امکان خرید حضوری را برای خریداران کتاب فراهم می‌کند، شهرستان‌هایی هم که فاقد کتابفروشی هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از کتابفروشی‌های داخل استان خرید داشته باشند.

انتهای پیام
captcha