علمای دین ستون گفتمان شیعی هستند
کد خبر: 4102872
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس:

علمای دین ستون گفتمان شیعی هستند

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: علمای دین، ستون گفتمان شیعی هستند که اگر ترور شخصیتی شوند، گفتمان اسلامی نابود می‌شود.

احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در «نشست تخصصی تکریم احیاگر بصیر حضرت آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخراسانی» که امروز ۶ آذرماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) با مجاهدت و جانفشانی و به مدد وحی الهی برای ما گفتمان و خطابی ایجاد کردند که بدان گفتمان اسلامی و شیعی گفته می‌شود.

فرامرز قراملکی بیان کرد: این گفتمان در طول تاریخ مورد هجمه و تهاجم فراوان قرار گرفته و آنقدر قوی بوده که گفتمان‌های رقیب را به سرعت کنار نهاده و تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است.  در روزگار معاصر گفتمان غرب در برابر گفتمان شیعی قد علم کرده است و به دلایل سیاسی و بین‌المللی بیش از صد سال است که هجومی را علیه گفتمان شیعی آغاز کرده که در نمودهایی چون سبک زندگی، سبک پوشش، طرز تفکر سکولار و ... خود را نشان می‌دهد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با طرح این پرسش که آیا گفتمان شیعی در برابر هجمه فرهنگی غرب خواهد ایستاد و درخشید؟ تصریح کرد: امروز اساساً تهاجم گفتمانی است و شبکه‌های مجازی از طریق فعالیت‌های آموزشی، سعی دارند نقاشی ذهنی شیعه را نسبت به ائمه (ع) تغییر دهند.

وی با تشبیه گفتمان شیعی به خیمه‌ای که ستون آن علمای دین هستند، گفت: اگر علمای دین ترور شخصیتی شوند، گفتمان اسلامی نابود می‌شود، بنابراین تکریم علمای دین امروز یک راهبرد و خط مشی برای دفاع از گفتمان اسلامی و شیعی است.

فرامرز قراملکی افزود: در تهاجم گفتمانی غرب علیه گفتمان اسلامی و شیعی یک جنبه خطرناک وجود دارد و آن گرفتن هویت از شیعه است. آن‌ها می‌خواهند جامعه اسلامی را دچار بی هویتی کنند که این موضوع را از کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌اند. تحلیل آموزه‌های بازی‌های کودکان، نوجوانان و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نوک تیز پیکان آن‌ها بر هویت اسلامی و شیعی است.

وی با طرح این مسئله که چگونه می‌توان در این شرایط از هویت شیعی دفاع کرد، ادامه داد: نشان دادن اسوه و نمونه به کودک و نوجوان، راه‌حل است و تکریم علما نیز نوعی نشان دادن اسوه و حفاظت از هویت دینی است، البته باید در این راه مدبرانه و هوشمند عمل کرد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این راستا بر روش‌شناسی شناخت و معرفی الگوها در چنین نشست‌هایی تأکید کرد و گفت: شناسایی و معرفی اسوه‌ها نیاز به پاسخ روشمند به دو سؤال  دارد، نخست چرایی علت انتخاب و اینکه اسوه با چه ملاک‌هایی انتخاب می‌شود؟ و دوم توضیح و تشریح چگونگی حرکت اسوه. این توضیح به این دلیل اهمیت دارد که پذیرنده الگو بتواند و بداند چگونه مثل الگو می‌شود.

وی با اشاره به دو شخصیت حوزوی مطرح در دوره معاصر شهید مرتضی مطهری و شهید سید محمدباقر صدر و علت الگو شدن آن‌ها بیان کرد: اگر در محافل این چنینی تنها به تعریف و تمجید از اسوه بپردازیم، بدون آنکه به چگونگی‌ روش تفکر و تحقیق این الگوها و چگونگی زیست آن‌ها پاسخ دهیم، نمی‌توانیم اسوه و الگو ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمنذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریة النبویة نیز در این مراسم بیان کرد: با توجه به اصول اساسی مطرح از جمله جامعیت اهل بیت (ع) و علمای این مکتب، کنگره امناء‌الرسل، اهداف مهم و بلندی را در خصوص تعامل و تعالی حوزه‌های علمیه شیعه در جهان اسلام و الگودهی به کارهای علمی جمعی در بالاترین سطح ممکن دنبال می‌کند.

حکیم تأکید کرد: سلسله همایش‌های این کنگره در جهت خنثی‌سازی نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان مکتب اهل بیت(ع) و پیروان آن‌ها است و ضرورت توجه به نکات آسیب‌زا در این حرکت جهادی اهمیت دارد.

وی ضمن بیان ویژگی‌های علامه خراسانی به عنوان اولین مصداق برای کنگره امناءالرسل که مورد توافق بزرگان دو حوزه قرار گرفت، گفت: علاوه بر ویژگی‌های تربیتی، می‌توان ویژگی حرکت علمی با چراغ خاموش در جامعه‌ای که همواره در حال تحول است را از خصوصیات وی برشمرد. 

رئیس پژوهشکده الذریة‌النبویة در ادامه به معرفی ظرفیت و توانمندی پژوهشکده ذریه نبوی پرداخت و اظهار کرد: این پژوهشکده با توجه به مغفول ماندن رشته نسب‌شناسی در حوزه‌های علمیه،  گام بلندی را در این زمینه برداشته است؛ نهادی نوپا که کمتر از هفت سال از تأسیس آن می‌گذرد و تنها به پشتوانه تلاش افرادی که در این پژوهشکده نقش ایفا می‌کنند، برپا است.  

وی با اشاره به ضرورت نسب‌شناسی و اهمیت آن که می‌تواند نقش فراوانی در تحولات اجتماعی داشته باشد، ادامه داد: تهیه برنامه آموزشی و پذیرش این رشته در وزارت علوم و طی دیگر مراحل قانونی آن حاصل تلاش این مجموعه است و نیازمند نگاه جامع و امکانات فراوان حوزه است که  این پژوهشکده را به جامعیت مطلوب در این تخصص برساند. 

یادآور می‌شود، در پایان مراسم، از مجموعه 46 جلدی آثار آیت‌الله موسوی‌الخراسانی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha