نسل جدید به ضعف باورهای دینی دچار شده‌ است
کد خبر: 4104264
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

نسل جدید به ضعف باورهای دینی دچار شده‌ است

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: نسل جدید به ضعف باورهای دینی دچار شده‌ است، یعنی علامت سؤال روی قرآن و قیامت می‌گذارد، لذا در خانواده باید گفتمان دینی را با زبانی برخاسته از محبت انجام دهیم و از جایی هم شروع کنیم که آسان باشد.

حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در برنامه تجلیل و تقدیر از شورا و فعالین اقامه نماز سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی که امروز شنبه 12 آذرماه  در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال پیش، گروه‌هایی شکل گرفت که عملکرد هر سازمانی را در حوزه نماز و موارد مربوطه از وزارتخانه تا شهرستان‌ها ارزیابی کنند، چند سال قبل نیز پیشنهاد شد سامانه‌‌ای یکپارچه تحت عنوان سامانه سجاده تعریف شود، که در این سامانه بر اساس شاخص‌های مشخص شده، فعالیت‌ها ثبت می‌شوند، سپس هر سازمانی نسبت به وظایف ابلاغی که نمرات بالاتر گرفته باشد ما آن را در دو حوزه سازمان‌های فرهنگی و غیرفرهنگی انتخاب می‌کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی درباره برخی شاخص‌های ثبت شده در سامانه سجاده بیان کرد: از برخی شاخص‌ها می‌توان به ارتقاء معارف نماز برای پرسنل و خانواده‌هایشان، برنامه آموزشی در این حوزه، احداث نمازخانه در صورت نیاز، ابتکارات در این حوزه ( مثلاً سازمانی در چند سال گذشته در زمان جشن تکلیف فرزندان قبل از اینکه والدین مطلع باشند برای فرزندان کارکنان هدیه تهیه می‌کرد و این یعنی خاطره‌سازی) و... که  حدود ۴۰ شاخص در این سامانه مطرح شده است.

وی درباره مسئولیتی که خانواده در ریشه‌دار کردن ایمان در دل نسل جدید بر دوش دارد اظهار کرد: این اواخر با حوادثی روبه‌رو بودیم که مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند، حوادث اخیر معنایش این نیست که بترسیم، بلکه باید بیشتر تلاش کنیم، زیرا نسل جدید به ضعف باورهای دینی دچار شده‌ است، یعنی علامت سؤال روی قرآن و قیامت می‌گذارد، لذا در خانواده باید گفتمان دینی را با زبانی برخاسته از محبت انجام دهیم و از جایی هم شروع کنیم که آسان باشد، نسل جدید دریایی کم‌عمق از اطلاعات دارد، چیزهای زیادی می‌داند، اما همه از شنیده‌ها و دیده‌هاست، نه اینکه خودش به آن رسیده باشد.

سبحانی‌نیا گفت: کسانی که فرزندی دارند که در آستانه تکلیف است دو کار انجام دهند، یکی اینکه کتابی در مورد مدیریت دینی نسبت به فرزندان مطالعه کنند، دوران تنبیه، مقایسه، تحقیر و سرزنش تمام شده است، باید بدانیم کودک ۷۴درصد یادگیری را از راه دیدن به دست می‌آورد، حال اگر مادر را ببیند که نماز می‌خواند او هم نماز خواهد خواند، دیگر اینکه هر وقت فرزندان علاقه‌مند بودند نماز بخوانند و اصلاً آنها را اجبار نکنیم و یک ساعت دیگر یادآوری کنیم. زیباترین راه برای علاقه‌مند‌سازی بچه‌ها نیز قصه، شعر و خاطره است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: در جشن تکلیف یک دفترچه زیبا به او هدیه دهید و از او بخواهید یک خاطره زیبا درباره اولین نماز بعد از تکلیف و یک عکس زیبا از آن داشته باشد، سپس این عکس را قاب بگیرید و به عنوان بهترین عکس از زندگی کودک در آلبوم نگهداری کنید، در کنار تمام عکس‌های تولد، وقتی او به این عکس نگاه کند، خصوصاً در دختران احساس بسیار خوبی پیدا خواهد کرد.

سبحانی‌نیا در ادامه افزود: با فرزندان بودن نسبت به همراه فرزندان بودن فرق می‌کند، با بچه‌ها هم‌دل باشید و در دل با آن‌ها باشید، اگر آنها از وجود شما لذت ببرند سخنان شما را بهتر قبول خواهند کرد، هیچ غم و غصه‌ای را وارد محیط خانه نکنید، مومن یکی دیگر از ویژگی‌هایش نیز این است که غمش در قلبش است و شادی‌اش در چهره.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: در ارزیابی سالانه در قالب سامانه جامع کشوری به نام سامانه سجاده، حدود ۸۰ سازمان هر سال ارزیابی می‌شوند وسازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی جزو هفت سازمانی‌ است که از عملکرد بهتری برخوردار بوده است.

محسن فنودی، مدیرکل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سعی کرده‌ایم جلسات در وقت نماز برگزار نشود و تمام همکاران در وقت نماز آزاد باشند و در نماز جماعت شرکت کنند، تمام مراسم مذهبی مانند دهه اول محرم را برگزار می‌کنیم، سال گذشته نیز نمازخانه را آماده و تجهیز کردیم تا همکاران رغبت داشته باشند برای نماز به آنجا بیایند و به نظافت آنجا نیز اهمیت داده می‌شود. اذان نیز به هنگام نماز با صدای ملایم در تمام طبقات پخش می‌شود، جشن تکلیف فرزندان کارکنان را نیز ارج می‌نهیم، همچنین دوره‌های آموزشی در خصوص نماز داریم که از اساتید دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha