نظام حکمرانی دچار چالش عدم تعامل با جریان علمی و عمومی جامعه است
کد خبر: 4107124
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

نظام حکمرانی دچار چالش عدم تعامل با جریان علمی و عمومی جامعه است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: سیره رضوی سیره گفتگو، مناظره و تعامل است. امروز جامعه ما در سطح نظام حکمرانی دچار چالش عدم تعامل و گفتگو با جریان علمی و عمومی جامعه است، البته در سطح نسبی این وجود دارد، اما در بحث حداکثر با چالش مواجه است.

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که شامگاه ۲۳ آذر ماه، در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد کرد: ما باید برای رسیدن جامعه به سبک زندگی اسلامی و معنویت تلاش کنیم. گمشده امروز ما معنویت است و با عبور از معنویت سبک زندگی فاقد معنویت را به مثابه غرب تجربه می‌کنیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از معنویت فاصله بگیریم و جامعه باید خود را به الوهیت و عبودیت پروردگار نزدیک کند، امروز جامعه ما و جهان تشنه معارف ناب اسلامی است، تشنه تبعیت از سبک زندگی اسلامی است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با اشاره به اینکه امام رضا(ع) عالم آل محمد است، اظهار کرد: سیره رضوی سیره گفت‌وگو، مناظره و تعامل است. امروز جامعه ما در سطح نظام حکمرانی دچار چالش عدم تعامل و گفت‌وگو با جریان علمی و عمومی جامعه است البته در سطح نسبی این وجود دارد، اما در بحث حداکثر با چالش مواجه است.

سعیدی‌زاده تصریح کرد: ما نمی‌توانیم معارف الهی را با مدعیان ادیان الهی که بعضاً دچار چالش‌های رویکردی است و تحریف‌هایی هم در بستر عمومی زمان را دارد ارتباط برقرار کنیم، مگر اینکه از معارف اسلام ناب استفاده کنیم.

بهره‌گیری از توسعه فرهنگ رضوی برای توسعه دایره محبین اهل‌بیت در جهان

وی ادامه داد: در واقع ما با بهره‌گیری از توسعه فرهنگ رضوی در جهان اسلام باید دایره محبین اهل‌بیت را توسعه دهیم و آنچه شرط احیای امر در کلام رضوی است، ارتباط با جامعه بین‌الملل و جامعه انسانی با زبان فطرت است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که می‌فرماید: «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ»، اضافه کرد: خطاب امام در این حدیث شریف ناس است و قطعاً دایره ناس از دایره مؤمنان فراتر است، ما در دایره ناس می‌توانیم با زبان فطرت که زبان، حریت انسان از هر قید و بندی است، زبان فطرت زبان کرامت انسانی است و کرامت شرق و غرب نمی‌شناسد، زبان فطرت زبان ربوبیت، زبان صدق است.

نظام حکمرانی با زبان صدق باید گفت‌وگو کند

سعیدی‌زاده اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا» اگر ابراهیم نبی صدیق‌‎النبی بود، امام علی بن موسی الرضا(ع) صدیق الشهید است یعنی او با زبان صدق با امت گفت‌وگو می‌کرد و ما باید در نظام حکمرانی خود این صداقت را به مردم نشان دهیم.

وی افزود: باید از دورویی و دوگانگی بپرهیزیم، زبان صدق زبان فطرت است ما باید محاسن کلام اهل‌بیت را با زبان فطرت تبلیغ کنیم، تبلیغ به معنی عام یعنی رساندن حقایق و معارف و دعوت به رعایت اوامر آنان و این مسیر نخواهد شد، جز با تأسی کردن به سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت به زبان صدق، لذا آنچه در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به آن می‌پردازیم، دریچه نگاهمان به عنوان جریان تبیینی و ترویجی در معارف اهل‌بیت است که درآمد آن گفت‌وگو است.

حلقه مفقوده در بستر فرهنگ و هنر عدم تعامل با اصحاب اندیشه است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تصریح کرد: بحث دوم برای اینکه بتوانیم جریان فرهنگ رضوی را توسعه دهیم، باید شبکه باشیم و بین جریان فکر، اندیشه و جریان هنر و رسانه ارتباط و دیالوگ ایجاد کنیم.

وی افزود: حلقه مفقوده ما در بستر فرهنگ و هنر عدم ارتباط تعاملی و هدفمند با جریان اصحاب فکر و اندیشه است. امروز روز رونمایی از فراخوان‌های ۱۶گانه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است اما ارتباط سیستمی تعاملی و هماهنگ بین دو حوزه ایجاد نشده است و خلأ ما همین ارتباط تعاملی است، ارتباطی که بتوانیم جریان معارف اهل‌بیت را با زبان هنری و رسانه برسانیم.

ضرورت ایجاد ارتباط بین هنرمند و اصحاب فکر

سعیدی‌زاده گفت: بروز هنر در چگونگی تبیین است و ما نیاز داریم بین هنرمند و اصحاب فکر و اندیشه در چگونگی بروز هنر و خلق یک اثر فاخر، ماندگار و اثرگذار ارتباط ایجاد کنیم، ما ناظر به مسائل و نیازهای انقلاب اسلامی باید تولید محتوا و ادبیات داشته باشیم که این تولید محتوا و ادبیات از تعامل بین جریان اندیشه، هنر و رسانه است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ادامه داد: امروز مهمترین ابزار بین قدرت‌ها ابزار رسانه است، امروز طرفی مغلوب است که ارتباطی با جریان رسانه نداشته باشد و گهگاهی این مغلوب شدند، خود را نظاره‌گر هستیم، رسانه وقتی می‌تواند اثرگذار باشد که جریان محتوایی خوبی را مدیریت کند. اشکال ما همین عدم ارتباط بین هنر و رسانه است.

وی بیان کرد: امروز در مقابل ما یک آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته در حوزه رسانه و فضای مجازی هستیم و در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) این امید را داریم که بتوانیم در چهار سال آینده جریان هنر و رسانه را از بستر جریان فکر و اندیشه عبور دهیم و تولیدات اثرگذار و فاخر در این حوزه ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: تعامل بین آستان قدس رضوی که به عنوان تولیت اصلی احیای امر اهل بیت در نظام جمهوری اسلامی است و بین بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) که تنهاترین بنیاد دولت جمهوری اسلامی در گسترش این امر است، تعامل پربرکتی است و پیشاپیش دست خود را برای تعامل دراز می‌کنیم و تقاضای تعامل و جریان فکری و اندیشه دانشگاه با جریان هنرمند و اصحاب رسانه را داریم تا از دل این ارتباط سیره رضوی را با زبان امروز که زبان هنر و رسانه است و با شاخصه های زبان فطرت که کرامت، صدق، سادگی، حریت است، بیان کنیم و بتوانیم به خیل دلدادگان اهل بیت و جامعه جهانی این ارتباطات را مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha