خیر خداوند به بندگان چیزی جز فهم آنها در دین نیست
کد خبر: 4120375
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
محمدعلی انصاری:

خیر خداوند به بندگان چیزی جز فهم آنها در دین نیست

صاحب تفسیر مشکاة گفت: اگر خداوند بخواهد خیر خود را به بندگانش عطا کند این خیر چیزی جز فهم آنها در دین نیست و انسان متقی، مال، وقت، فکر، جان و هر آنچه دارد را صرف دین می‌کند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه، 17 بهمن‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «صلابت اهل ایمان در دین‌داری» با شرح خطبه 193 نهج‌البلاغه، اظهار کرد: امیرمؤمنان در این خطبه مبارکه حال و روز متقین را مطرح می‌کند و می‌فرماید: «این‌ها دینشان کاملاً محفوظ است و از مصونیت در دین برخوردار هستند»، بدین منظور که دین متقین جام بلوری نیست که اگر سنگی به آن زده شود سریع بشکند و فرو بریزد، بلکه دینی پرصلابت و قوی است و آمادگی مقابله با تمام هجمه‌ها و طوفان‌ها را دارد.

وی افزود: اما ریشه چنین مشکلی کجاست که دین برخی افراد هیچ بنیه‌ای ندارد و به تعبیری بیدی است که با هر بادی می‌لرزد و با یک شبهه و یک جمله ذهن آنها گرفتار می‌شود و به‌تدریج در عباداتشان نیز سست می‌شوند.

این مفسر قرآن بیان کرد: در واقع اگر خداوند بخواهد خیر خود را به بندگانش عطا کند، این خیر چیزی جز فهم آنها در دین نیست، دینی که پایه‌های آن بر فهم استوار باشد و این در حالی است که شاهد هستیم زمانی‌ برخی افراد مطالبی را بیان می‌کنند و این مطالب آنقدر سست و بدیهی است که خنده‌دار به‌نظر می‌رسد و همین مطالب ممکن است برخی دیگر از افراد را بلغزاند.

انصاری اظهار کرد: انسان متقی، مال، وقت، فکر، جان و هر آنچه دارد را صرف دین می‌کند و در نهایت نیز به هدفی که در نظر دارد می‌رسد، چنین انسانی حاضر است که در دین سرمایه‌گذاری و به رسالت خویش فکر کند تا دینش ریشه عمیق و پابرجایی داشته باشد، برای نمونه اگر فردی با مشاهده چند شبکه خارجی و مطالب ضد دینی، سست شود بهتر است که چنین دینی برود و نباشد.

صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: در این مورد وظیفه انسان متدین، دلسوز خود و دینداران این است که بنیادهای دین را ابتدا در وجود خود و سپس برای جامعه تقویت کند و اگر اینگونه شود که دین با هیچ چیزی نشکند و از بین نرود در این صورت در مقابل حملات مختلف هیچ ترسی نخواهیم داشت، در برابر هرگونه هجمه‌ای مقابله خواهیم کرد، از مقابله با هیچگونه شبهه‌ای هم دل‌نگران نخواهیم بود و همواره آماده گفت‌وگو، مناظره، نقد و مقابله هستیم.

انصاری گفت: این حال و روز متقین از دیدگاه امام علی(ع) است که اینگونه پای دینشان می‌ایستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نهایت هم عزت، شخصیت و شرافت آنها از این طریق حفظ می‌شود و با چنین سرمایه بزرگ دینی که دارند، تمام ارزش‌ها را برای خود جمع و به آن رسالت بزرگی که همان تقواست، دست پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha