کد خبر: ۴۱۲۶۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
محمدعلی انصاری تبیین کرد

فلسفه آفرینش؛ برخورداری مخلوقات از رحمت واسعه الهی

صاحب تفسیر مشکاة گفت: چرايی آفرينش و به تعبيری اصل در خلقت، برخورداری مخلوقات از رحمت واسعه الهی است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه، ۱۵ اسفندماه در نشستی مجازی با موضوع «آفرینش الهی» اظهار کرد: در آيات بينات قرآن کریم می‌خوانيم كه خداوند سبحان، انسان و تمام وجود او را برای برخورداری از رحمت خود آفريد و به همین منظور می‌فرماید: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذَلِكَ خَلَقَهُمْ مگر كسی كه پروردگارت به او رحم كرده» و برای همين هم آنها را آفريده است.

وی افزود: خداوند تمام آفريدگان را در مسير برخورداری از رحمت خود قرار داده است، مگر اينكه موجودی به اختيار و انتخاب خود از مسير قرارداد و جعل الهی بيرون رود و در نتيجه از رحمت حق بی‌نصيب بماند و غضب پروردگار دامن‌گير او شود.

این مفسر قرآن با بیان اینکه بنابراين اصل در خلقت آفرینش، رحمت خداوند بر موجودات عالم است، اظهار کرد: خداوند سبحان انسان را به گونه‌ای آفريده كه اگر مطابق با سازوكار آفرينش و جعل خداوندی حركت كند، لحظه به لحظه بر رحمت او افزوده و جان او پی در پی از شكل‌های مختلف رحمت‌های پروردگار برخوردار می‌‌شود.

انصاری در ادامه تصریح کرد: اما هنگامی‌كه انسان از مسير جعل خداوندی تغيير جهت می‌دهد، خود را از بارش رحمت الهی محروم می‌كند و فقدان رحمت هم معنايی جز غضب ندارد، يعنی وقتی انسان پای از گستره رحمت خداوند كه اصل اوليه خلقت است بيرون گذارد و بهره‌ای از آن نبرد، در شمول غضب خداوند كه اصل ثانویه آفرينش است داخل شده است.

توبه؛ محبوب‌ترین امور نزد خداوند

وی بیان کرد: از محبوب‌ترین و پسندیده‌ترین امور نزد خداوند متعال، توبه است، زیرا توبه مطابق با فلسفه آفرینش و خلقت انسان است و در حقیقت حضرت حق انسان را آفریده تا او را مشمول رحمت خود گرداند.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: هنگامی‌كه آدمی با عمل خود از مسیر رحمت الهی فاصله می‌گیرد، در حقیقت از مسیر آفرینش جدا شده و تنها راهی كه او را دوباره به این‌ سو باز می‌گرداند توبه است.

انصاری گفت: توبه تولد و زایش مجدد است كه به انسان برای گام برداشتن در مسیر منطبق با آفرینش و رحمت خداوند فرصتی دوباره می‌دهد و از همین‌رو است كه توبه حیاتی دوباره بر جان آدمی داده و او را با رحمت خداوند آشتی می‌دهد و به زندگی حال و هوای دیگری می‌بخشد، لذا حضرت حق صریحاً در كلامش می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ یحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»؛ به راستی خداوند توبه‌كاران و پاكی‌جویان را دوست دارد.

انتهای پیام
captcha