جمهوری اسلامی موظف است که برای امنیت ناموسی تلاش کند
کد خبر: 4138402
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
آیت‌الله عبدخدایی تأکید کرد:

جمهوری اسلامی موظف است که برای امنیت ناموسی تلاش کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشد که مهم‌ترین مسئله، مسئله امنیت ناموسی است که بایستی آن را حفظ و با هرگونه مزاحمتی که در این راستا می‌شود، برخورد جدی داشته باشد.

آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در همایش بین‌المللی فقه و تربیت که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: تمام فقه برای تربیت است و حقیقتا این مقوله با تربیت عجین است که اولین و مهم‌ترین مقوله فقهی ما نماز است که این مقوله نماز دارای آثار تربیتی بسیاری در پرورش انسان برای عالی‌ترین مقام‌های معنوی است.

وی بیان کرد: این در حالی است که در اولین برخوردی که حضرت موسی(ع) با پروردگار خود داشت، خداوند به او فرمود که نماز را برای یاد من بخوانید. همانگونه که در روایت نیز آمده است بهترین عمل عبادی فقهی؛ نماز و ذکرالله است و به عبارتی نیز نماز عبادتی است که مذکر خداست، بدین منظور که در تمامی حالات باید به یاد خدا بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در نماز که مهم‌ترین عبادت است، عالی‌ترین تربیت وجود دارد، اما در این میان مهم آن است که انسان باید به نماز توجه داشته باشد، زیرا اگر نماز با معرفتی خوانده شود، قطعا چنین نمازی انسان را به یاد خدا می‌آورد.

عبدخدایی با اشاره به مقوله روزه که دیگر امر عبادی است، اظهار کرد: آنچه که در قرآن درباره اهمیت روزه آمده برای این است که انسان پرهیزگار تربیت و برای سختی‌ها و حفاظت در برابر شهوات و زیادتی‌های نفس آماده شود. این در حالی است که روزه، انسان را در برابر تهاجمات نفسش پرورش می‌دهد و او را قدرتمند می‌کند.

وی ابراز کرد: همچنین حج نیز یکی دیگر از مقوله‌های عبادت است و گرچه که بیشتر به ظواهر این مقوله اعتنا می‌کنیم که البته باید اینگونه باشد، اما آنچه که در حج تبلور دارد، باطن آن که شامل توجه به خدا و اخلاص است، اهمیت دارد. در واقع مهم است که انسان به قصد قربت و با اخلاص پرورش پیدا کند و به هر میزان که این اخلاص بیشتر باشد، ثواب اعمال هم بیشتر خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حتی اخلاص والا آن اخلاصی است که فرد به ثواب عمل خود و بهشت برین فکر نکند بلکه تنها برای خداوند آن را انجام دهد. بنابراین انسان باید تمرین کند و مواظب تفکرات خود باشد که مبادا مورد غفلت قرار گیرد.

عبدخدایی تاکید کرد: در واقع تمامی حج عشق به خدا و مخالفت با شیطان است. جهاد نیز سراسر ایثار است و همانگونه که بارها شاهد بوده‌ایم که یک مجاهد با اخلاص تمام زندگی خود را کنار می‌گذارد و در بستر شهادت قرار می‌گیرد.

حکمت‌های خداوند موجب نشاط در انسان می‌شود

وی اظهار کرد: خداوند در ضمن مطالب فقهی که مطرح می‌کند حکمت آن را هم بیان کرده است که همین حکمت‌ها به انسان انگیزه و نشاط می‌دهد که همین موضوع یکی از کمبودهای بحث فقه در دانشگاه‌های ماست و ضروری است که این موضوع در درس‌های ما جبران شود و محققین ما همانگونه که به ظواهر فقه توجه دارند باید به این حکمت‌ها نیز توجه داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه سراسر فقه، حکمت نهاده شده و در روایات متعددی نیز حکمت‌های فراوانی وجود دارد که همگی جنبه تربیتی دارند، اما این در حالی است که در برخی از کتاب‌ها و درس‌ها به این موضوع توجهی نشده است.

عبدخدایی مسئله حجاب را مسئله‌ای ضروری و مورد نیاز جامعه ما دانست و ادامه داد: قرآن کریم موارد متعددی از جمله عشق به همسر، جامعه‌ای پاک و بی‌آلایش و... را به صورت‌های مختلفی بیان کرده است و انگیزه‌هایی که شهوت‌های نامشروع را تحریم می‌کند را نیز نفی کرده است و می‌گوید که این‌ها برایتان بهتر است و شما را پاک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که ملاک قرآن پاک شدن انسان است و قرآن مسیر پاک شدن انسان را اینگونه برای ما بیان می‌کند.

انگیزه‌ای که شهادت جوان سبزواری برای ما دارد

وی با اشاره به جریان اخیری که توسط جوان سبزواری رخ داد، تصریح کرد: در این جریان که جوان سبزواری وقتی مشاهده کرد تعدادی اراذل چند نفر از بانوان را مورد آزار قرار داده‌اند، غیرتش به او اجازه نداد که تعرض آن‌ها را تحمل کند و بر همین اساس با آن‌ها برخورد کرد و در نهایت به شهادت رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: این جریان این انگیزه را به ما نشان می‌دهد که اگر زن با حجاب باشد تعرضی به او نخواهد شد را نشان می‌دهد و اگر به رعایت حجاب خود بی‌توجه باشد مورد تعرض قرار می‌گیرد.

عبدخدایی بیان کرد: در قرآن آمده است که باید از افرادی که قصد مزاحمت ناموسی دارند، جلوگیری شود و با آن‌ها برخورد شدید کرد. این بیان قرآن به لحاظ تربیتی راه را به ما نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از یک سو به بانوان توصیه می‌کند که حجاب داشته باشند و از یک سو نیز پیامبر(ص) را دستور می‌دهد که این افراد متعرض را تهدید کند.

وظیفه جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت ناموسی

وی تاکید کرد: از این‌رو جمهوری اسلامی هم باید توجه داشته باشد که مهم‌ترین مسئله، مسئله امنیت ناموسی است که بایستی حفظ و با هرگونه مزاحمتی از این دست نیز برخورد جدی شود تا هیچکس جرات نکند به این موضوع فکر کند و دست به چنین اقداماتی بزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در واقع آیات قرآن فرهنگی از عفاف و حجاب را ایجاد می‌کند و در موارد متعددی شاهد هستیم که به این موضوع اشاره دارد. قرآن موارد زیادی راجع به فرهنگ‌سازی نجیبانه و عفیفانه زندگی کردن بانوان و مردان بیان می‌کند. البته به دلیل جذابیتی که زن دارد، آیات روشن‌تر و دستورات بیشتری درباره زنان آورده است.

انتهای پیام
captcha