تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی کار جهادی می‌طلبد
کد خبر: 4140610
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
یک حافظ بین‌المللی قرآن:

تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی کار جهادی می‌طلبد

مهدی حسنی گفت: برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی باید کار جهادی به‌ویژه از سوی جامعه قرآنی صورت گیرد و یکی از راهکارهای پیشبرد این تحول در مساجد، برگزاری محافل شبی با قرآن، فراهم کردن امکانات برگزاری جلسات از جمله رحل و قرآن و... است.

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآنمهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص ویژگی مساجد برای تبدیل شدن به پایگاه‌های قرآنی اظهار کرد: چهار رکن اساسی شامل حضور استاد، جذب شاگرد، تأمین مکان و منبعی برای تأمین هزینه‌ها به‌منظور تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی وجود دارد و اگر یکی از این چهار رکن نباشد آن مسجد به پایگاه قرآنی تبدیل نخواهد شد.

وی افزود: در برخی از مساجد استاد، شاگرد و مکان فراهم است، اما منبعی برای تأمین بودجه نیست، مواردی نیز هست که در جذب شاگرد ضعیف عمل می‌شود و یا در مواردی هیئت امنا و خادم مسجد همکاری نمی‌کنند، لذا با حذف یکی از ارکان، تبدیل شدن مسجد به پایگاه قرآنی منحل می‌شود.

این حافظ بین‌المللی قرآن در پاسخ به وجود نمونه موفقی از مساجد که به پایگاه قرآنی تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: در یکی از مساجد مشهد که استاد جلسه بودم، طی سال‌های 81 تا 84 جلسه قرآنی پرمخاطبی با عنوان «متوسلین به حضرت علی اصغر(ع)»  ایجاد شد که متأسفانه بعد از طی سه سال مسجد در اختیار سایر امور فرهنگی قرار گرفت و مکان جلسه منحل شد، البته جلسه ادامه دارد، اما دیگر آن مسجد پایگاه قرآنی نیست.

حسنی در خصوص سخنان رهبری مبنی بر ضرورت تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی و اینکه تا چه حد این موضوع تحقق یافته است، افزود: فعالیت‌هایی در این راستا صورت گرفته است و جامعه قاریان مشهد نیز مساجدی را در حاشیه شهر و مساجدی را در سطح شهر که کمتر مباحث قرآنی در آنجا مطرح بوده شناسایی کرده‌اند، مراسم شبی با قرآن در آن برگزار شده، اساتید، قاریان و حفاظ دعوت شدند و اطلاع‌رسانی برای حضور مردم صورت گرفته که آغاز ایجاد پایگاه قرآنی با برپایی محفل انس بوده و لذا جامعه قاریان در این حوزه خوب عمل کرده است.

این حافظ بین‌المللی قرآن تصریح کرد: علاوه بر این نیز می‌طلبد هر یک از اساتید قرآن در محله زندگی خود بدون اینکه منتظر باشند فردی دیگر بیاید، آستین بالا بزند و هماهنگی را ایجاد کند، خود نسبت به برگزاری جلسات قرآنی در مسجد آن محل اقدام کنند و لذا این موضوع باید اتفاق بیفتد و کار جهادی صورت گیرد تا مساجد به پایگاه قرآنی تبدیل شوند.

وی در تشریح مهمترین موانع تحقق این مطالبه رهبری اظهار کرد: عدم همکاری هیئت امنای مسجد برای در اختیار قرار دادن یک مکان مناسب در مساجد برای این امر، مطالبه بیش از حد استاد در خصوص هزینه تدریس، عدم وجود یک منبع برای تأمین هزینه‌ها و حمایت مالی مهمترین موانع در تحقق مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی هستند.

این حافظ بین‌المللی قرآن در خصوص نقش مردم و مسئولان در عملیاتی شدن این مطالبه بیان کرد: خانواده‌ها به‌صورت ویژه نقش مؤثری در تشویق فرزندان خود برای حضور در برنامه‌های قرآنی و فرهنگی مساجد و از طرفی خیران نقش مهمی در تأمین هزینه‌های برگزاری جلسات قرآنی دارند، لذا با تبلیغ و حمایت مالی از سوی مردم در عملیاتی شدن این امر کار بزرگی انجام می‌شود.

حسنی ادامه داد: تصور می‌شود نهاد و سازمانی که وظیفه قانونی در این خصوص داشته باشد نداریم، اما نهادها و سازمان‌هایی از جمله اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون فرهنگی مساجد و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارند که در این حوزه ورود کنند تا این امر محقق شود.

وی گفت: یکی از راهکارهای پیشبرد این تحول در مساجد، برگزاری محافل شبی با قرآن، فراهم کردن امکانات برگزاری جلسات از جمله رحل و قرآن و ... است، همچنین دعوت از اساتید و اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مراسم قرآنی تأثیرگذار است و از طرفی موفق‌ترین مساجد، مساجدی هستند که در آن رفت‌وآمد به‌ویژه نسل جوان و نوجوان در آن زیاد باشد که این امر باعث اطلاع از فعالیت مساجد شده و افراد بیشتری در جلسات شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha