ثبت لحظه تلاقی نگاه زائر و حرم را بهترین اثر خود می‌دانم
کد خبر: 4144538
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
عکاس پیشکسوت حرم رضوی در گفت‌وگو با ایکنا:

ثبت لحظه تلاقی نگاه زائر و حرم را بهترین اثر خود می‌دانم

مسعود نوذری در خصوص حس و حال عکاسی از زائران حرم رضوی، گفت: به‌عنوان عکاس، ثبت برق نگاه زائر را وقتی چشمانش به روضه منوره می‌افتد، بهترین اثر می‌دانم.

مسعود نوذری، عکاس پیشکسوت حرم مطهر رضویمسعود نوذری، عکاس پیشکسوت حرم مطهر رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت امام رضا(ع) اظهار کرد: کارم را از عکاسی در روزنامه قدس آغاز کردم، آن زمان برای عکاسی از حرم مطهر رضوی در صفحه «رواق» روزنامه مجوزی برایم صادر شد و تجربه عکاسی من از حرم مطهر در واقع از روزنامه قدس برای این صفحه آغاز شد.

وی ادامه داد: از سال 75 با عنایت حضرت رضا(ع) در مرکز رسانه و ارتباطات حرم مطهر به‌عنوان عکاس آغاز به‌کار کردم و در سال 1400 به بازنشستگی نائل شدم. در طول 25 سال خدمت عکس‌های خبری، هنری و مستند بسیاری از حرم، آیین‌های خطبه‌خوانی، غبارروبی و مراسم‌های مختلف به ثبت رساندم. همچنین عکس‌های هنری از گنبد، بارگاه و معماری حرم نیز حسب وظیفه ذاتی در راستای معرفی این کانون معنوی به جهان به یادگار مانده است.

اذن امام رضا(ع) برای خدمت

نوذری بیان کرد: در خصوص عکس‌های مستند هم عکاسی از روند بازسازی و مرمت روضه منوره، تعویض ضریح مطهر را در کارنامه هنری خود دارم که از این عکس‌ها کتابی نیز به چاپ رسیده است. حضورم را در حرم عنایت حضرت می‌دانم و با اطمینان خاطر می‌گویم، هیچ‌کس جز به اذن حضرت توفیق خدمت پیدا نمی‌کند و این لطف حضرت بوده که توانسته‌ام با عکس‌هایم واسطه زیارت بین عاشقان حضرت شوم.

این عکاس پیشکسوت افزود: اولین اثری که از حرم ثبت کردم، خاطرم نیست، اما از اولین‌های ثبت اثرم، در سال 85، تصویری با دوربین آنالوگ در زمستان برفی از گنبد حضرت رضا(ع) است که کبوتران گرد آن طواف می‌کنند.

وی در خصوص حس و حال عکاسی از زائران افزود: به هر حال زائران و مجاورانی که با دل شکسته به حرم می‌آیند و با حضرت در کنجی از حرم درد دل و نجوا می‌کنند، به‌عنوان عکاس ثبت عکسی که برق نگاه زائر را وقتی چشمانش به روضه منوره می‌افتد، بهترین اثر می‌دانم. این موارد تصاویری است که هرکسی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و این توفیق را داشتم که طی این سال‌ها با حال و هوای زائران و مجاوران این حریم مأنوس شوم و صحنه‌هایی را برای عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) ثبت کنم.

نوذری بیان کرد: علاوه بر عکاسی از حریم رضوی، توفیق عکاسی از حریم حسینی و حریم علوی را نیز خداوند متعال نصیبم کرد، همچنین تصاویری از مسجد النبی و مسجد الحرام را با عنایت خداوند متعال در سفری که به حج داشتم، ثبت کرده‌ام و هدفم از عکاسی حریم اهل بیت این است که علاوه بر انجام رسالت عکاسی واسطه زیارت کسانی شوم که توفیق حضور از نزدیک را در این اماکن مطهر ندارند.

محالاتی که در زندگی به مدد حضرت ممکن شد

این عکاس پیشکسوت در خصوص تفاوت عکاسی از زائران و عکاسی از معماری حرم، اظهار کرد: عکاسی از زائران در واقع ارادت آنان را به ساحت قدسی حضرت نشان می‌دهد، زائران از ادیان و مذاهب مختلف به مشهد مقدس می‌آیند و هریک به شیوه‌ای ارادت خود را به حضرت نشان می‌دهند، اما در این میان زائران به محض ورود به حریم حرم به سمت روضه منوره می‌روند و کمتر به جزئیات و معماری حرم توجه می‌کنند، لذا از آثار معماری حرم برای نشان دادن عشق خدمتگزاران برای این فضای معنوی تصاویری به ثبت رسیده است.

وی گفت: هر چند لطف و عنایت حضرت شامل حال همه می‌شود و همه ما شرمنده این آقای کریم هستیم، چرا که کرامات بسیاری از حضرت دیدم و محالات بسیاری در زندگی به مدد حضرت ممکن شد، اما خواسته من از حضرت عاقبت به خیری همه مردم ایران و شفای همه بیمارانی است که چشمشان به نگاه کریمانه اهل بیت است.

نوذری در خصوص حضور آثارش در جشنواره‌های مختلف عکس، تصریح کرد: با توجه به اینکه در اکثر جشنواره‌ها، بحث داوری به من محول می‌شد، لذا به‌عنوان ارسال‌کننده اثر در جشنواره‌ها، حضور جدی و فعال به‌عنوان صاحب اثر نداشتم.

این عکاس پیشکسوت در پایان سخنان خود، اظهار کرد: به‌عنوان خادم کوچک امام رضا(ع) باید گفت که نعمت همجواری و توفیق خدمتگزاری هدیه‌ای از حضرت به مشهدی‌ها و مدیران این شهر است، لذا باید همه ما تلاش کنیم تا میزبانان خوبی برای زائران حضرت باشیم.

انتهای پیام
captcha