به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد کاشانی؛ مدیر مؤسسه بینالمللی گفتوگوی اسلام و مسیحیت، شامگاه 2 آذرماه در نشست علمی «خشونت در کتاب مقدس» که با موضوع امنیت زنان و کودکان در منازعات مسلحانه از منظر متون مقدس اسلام، مسیحیت و یهود و از سوی انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه برگزار شد با بیان اینکه در عهد عتیق بر لزوم اعمال خشونت در منازعات مسلحانه با صراحت تاکید شده است، گفت: در یکی از فصول عهد عتیق(فصل 15 آیه 30) آمده است که زنان، مردان، کودکان و اطفال شیرخواره و گاو و گوسفند و الاغ آنان را هم مورد رحم قرار نده و از دم تیغ شمشیر بگذران. دهها آیه در کتاب مقدس وجود دارد که در برخی گفته است وقتی حمله کردید و سرزمینی را گرفتید ابتدا از کهنسالان شروع کنید.
وی افزود: در بخشی از این کتاب آمده است که ما به سرزمین باشان حمله کردیم، باشان 60 شهر داشت، و ما همه زنان، مردان و کودکان و اطفال آنان را هلاک کردیم؛ این از واقعیاتی است که در تورات امروزی وجود دارد و این نوع خشونتها هم نفی نمیشود.
کاشانی با بیان اینکه همین مسائلی را که در تورات میبینیم در الهیات الهیدانان مسیحی وجود ندارد و منعکس نشده است، اظهار کرد: فرانسیس پروتوریا از معتبرترین شخصیتهای مسیحی است که در مورد قوانین جنگ، کتاب نوشته است که این کتاب مشهور هم هست(اتوپیا) و آرمانشهر زیبای مسیحی را به تصویر کشیده است و تصریح کرده است که شهروندان خدا به هیچ غیرمسلحی مگر جاسوسان صدمه نمیزنند، به کسانی که تسلیم شدهاند عفو میدهند و غارت نمیکنند و فقط مدافعان شهر را به اسارت میگیرند و با مردان و زنان و کودکان و افراد غیرنظامی کاری ندارند.
مدیر مؤسسه بینالمللی گفتوگوی اسلام و مسیحیت با اشاره به عهد جدید، گفت: در عهد جدید هم نمونههایی را میتوان یافت که مثال بارز آن در ماجرای بازگشت مجدد مسیح از آسمان است. کتاب مقدس کشتار بزرگی را ترسیم کرده و آورده است در سرزمین فلسطین دو سوم و در بقیه سرزمینها هم خود عیسی مسیح(ع) مابقی مردم را خواهد کشت یا در تصویر آخرالزمانی که در تابلوهای آنها تبلور دارد و یا در کتاب مکاشفه بیان شده است که عیسی سوار بر اسب سفیدی میشود و شمشیری در دست دارد و آنقدر از مردان و زنان و کودکان و بزرگان و نظامی و غیرنظامی را خواهد کشت که تا 7 ماه دفن جنازههای آنها طول خواهد کشید.
وی افزود: یا در تصویر دیگری این موضوع را بیان کردهاند که عیسی(ع) سوار بر اسبی میشود در حالی که داسی در دست دارد و با آن مردم زمین را درو میکند و آن را در آسیابی میریزد و خون این آسیاب جاری شده و در مسافتی حدود 300 کیلومتر جاری خواهد شد. به هر حال در عهد جدید هم نمونه شاخصی را داریم گرچه در الهیات الهیدانان مسیحی متبلور نشده است و فقط موارد شاذی وجود دارند که الهیدانان مسیحی، کشتار کودکان را جایز بدانند.
کاشانی اظهار کرد: البته این کشتارها در تفاسیر الهیدانان یهودی افراطی وجود دارد ولی در نظر اکثر آنها با وجود اینکه این مسئله در عهد عتیق آمده است این نوع کشتارها را جایز نمیدانند و معتقد نیستند که امروز با فلسطینیها باید همان کاری را بکنیم که خدا به موسی(براساس ادعای نادرست آنان) گفته بود.
مدیر مؤسسه بینالمللی گفتوگوی اسلام و مسیحیت با بیان اینکه عمده مفسران یهودی این نوع دستورات را زمانمند میدانند، اظهار کرد: برخی از روحانیون یهودی اقدام به صدور فتاوایی کردهاند که کشتار زنان و کودکان فلسطینی همانطور که در زمان موسی(ع) لازم بوده است امروز هم باید وجود داشته باشد.
وی افزود: در اسلام روایات متعددی داریم که پیامبر(ص) به شدت از صدمه وارد کردن به زنان و کودکان و غیرنظامیان نهی فرموده است؛ از جمله بیان شده است وقتی به جنگ رفتید مشرکین را بکشید ولی با پیرمردان و کودکان آنان کاری نداشته باشید، در روایت دیگر داریم پیر فرتوت و کودک و زن را نکشید، نوجوان را نکشید.
کاشانی بیان کرد: در سوره بقره هم فرموده است: وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛ کسانی که با شما در جنگ هستند بکشید و تعدی نکنید. صرفا با کسانی که به جنگ شما آمدهاند بجنگید ولی کسانی که به جنگ شما نیامدهاند را مورد آزار قرار ندهید؛ کسانی که به درمان افراد و مجروحان میپردازند را نزنید حتی کسانی که برای امور معنوی و خدماتی در جنگ حاضرند نباید کشته شوند.
وی افزود: حتی روایاتی داریم افرادی که در جنگ فرار میکنند هم در امان هستند. در جنگ حنین خبر رسید که خالد بن ولید زنی را کشته است و مردم او را توبیخ کردند که مگر پیامبر(ص) نفرمود نباید زنان را بکشید. وقتی حضرت علی(ع) وارد بصره شد زنی دائما ناسزا میگفت ولی امام(ع) متعرض ایشان نشدند و وقتی مردم پرسیدند ایشان فرمودند پیامبر(ص) فرمودند که به زنان تعرض نکنید.
کاشانی با بیان اینکه در یکی از جنگها پیامبر(ص) با بدن کشته زنی مواجه شدند و ناراحت شده و تاکید کردند چرا این زن کشته شده است، ادامه داد: ایشان اصحاب را بابت این کار توبیخ کردند؛ حتی در روایتی داریم که یکی از اصحاب دو زن را اسیر کرده بود و از میان کشتهها عبور دادند ولی این زنان فزع کردند زیرا چمشان به کشتههایشان افتاد و حضرت آنان را توبیخ کردند که چرا زنان را از کنار کشتهها عبور دادید تا احساساتشان جریحهدار شود.
وی تاکید کرد: در جمعبندی باید گفت گرچه در عهد عتیق خشونت علیه زنان و کودکان آمده است ولی الهیدانان مسیحی و بسیاری از الهیدانان یهودی به آن فتوا نمیدهند و در فتاوای مراجع تقلید ما مانند شیخ طوسی و صاحب جواهر هم به شدت این مسئله نهی و نفی شده است.
انتهای پیام