به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز ۲۰ آذرماه در دهمین دوره آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمنها و تشکلهای برتر پژوهشی که در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش اصلیترین مؤلفه برای شناخت مرجعیت علمی مراکز علمی، آموزشی است.
وی افزود: سهم عمده امتیاز جایگاه مجموعههای علمی، معطوف به امر پژوهش است و به تعبیری همه فعالیتهای علمی و آموزشی، مقدمهای برای تولید دانش به شمار میآیند بنابراین پژوهش نقطه اوج همه تلاشهای صورت گرفته در سازمانها و مراکز علمی است.
رئیس جامعه المصطفی با اشاره به برخی مؤلفهها و عناصر پژوهش کارآمد، گفت: قطعاً یکی از عناصر مهم فعالیت پژوهشی، برخورداری از زیرساختهای لازم همچون کتابخانهها، مراکز اسناد و بانکهای اطلاعاتی مناسب است که در این زمینه باید با ابتکار و نوآوری به دنبال رفع کمبودهای موجود باشیم.
وی با اشاره به جایگاه ساختارهای سازمانی در امر پژوهش، تصریح کرد: در انجمنهای دانشپژوهی المصطفی ساختارهای خوبی پدید آمده است، اما باید به دنبال حضور گستردهتر اساتید متخصص در این انجمنها باشیم. در ساختار پژوهش المصطفی، حضور دبیران پژوهشی در گروههای علمی پیشبینی شده است، اما در این زمینه اصلاحاتی باید در دستور کار قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تدوین و اجرای طرح تحول آموزشی در جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: در این طرح، مسئله نیازسنجی پژوهشی لحاظ شده، ورود به عرصههای گستردهتر دانشی در دستور کار قرار گرفته و قلمروهای دانشی المصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگشناسی دیده شده است.
وی ادامه داد: در حوزه علوم اسلامی به سمت تخصصی شدن رشتهها حرکت نمودهایم و علوم انسانی نیز از جمله علوم تمدنی و فرهنگی به شمار میآید و لازمه ارائه نسخه تمدنی جدید به بشریت است. رشتههای زبان و فرهنگشناسی نیز ابزار انتقال فرهنگ و تمدن به شمار میآیند که البته تمدن غربی از این ابزار برای سلطه بر سایر ملتها بهره میبرد.
رئیس جامعه المصطفی، پیشرفت پژوهشی را نیازمند برخورداری از یک نقشه جامع دانست و ابراز کرد: تلاش برای تدوین این نظام جامع پژوهشی در ایستگاههای پایانی خود قرار دارد و میتواند به عنوان یک نقشه راه در عرصه پژوهش المصطفی مورد استفاده قرار گیرد.
وی نیروی انسانی را مهمترین عنصر و مؤلفه در هر فعالیتی از جمله پژوهش خواند و تأکید کرد: در امر پژوهش باید بیش از هر مؤلفهای به شناسایی، تقویت و پشتیبانی پژوهشگران بپردازیم.
انتهای پیام