حجاب مطلوب از نگاه حضرت زهرا(س) پرده‌نشینی نیست
کد خبر: 4188322
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

حجاب مطلوب از نگاه حضرت زهرا(س) پرده‌نشینی نیست

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حجاب مطلوب و برتر از نظر حضرت زهرا(س) هرگز به معنای پرده‌نشینی نیست، چرا که ایشان با حفظ حریم عصمت و عفاف در بحث دفاع از اسلام و ولایت حضور موثری در اجتماع داشتند.

آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در خصوص چگونگی سیره رفتاری و عملی حضرت زهرا(س) در زمینه رعایت حجاب و عفاف، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) مظهر تمام‌عیار ارزش‌های قرآنی است و تمام اوصاف و کمالاتی که قرآن برای یک انسان کامل و بانوی پرهیزکار بیان کرده به تمام معنا در وجود ایشان جلوه‌گر شده است. خداوند در آیه۵۹ سوره «احزاب»، زنان مسلمان را به رعایت حجاب و عفاف دعوت کرده و می‌فرماید:‌ ای پیامبر، به زنان مؤمن بگو جلباب‌ها را بر خود فروافکنند که این امر برای اینکه شناخته نشوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند بهتر است. یعنی امر به حجاب، دستوری قرآنی و برای حفظ عفت و پاکدامنی در جامعه و حمایت و حفاظت از زنان است.

وی افزود: با نگاهی به سیره و زندگی حضرت زهرا(س) می‌بینیم سراسر زندگی پرخیر و برکت ایشان چه پیش از ازدواج و در خانه پیامبر(ص) و چه پس از ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) برای زنان مسلمان پر از درس و آموزه‌های اخلاقی است. یکی از فضائل حضرت زهرا(س) که باید به عنوان الگو مورد توجه بانوان مسلمان قرار گیرد، حجاب و عفاف ایشان است که در منابع تاریخی نقل شده است.

عالمی ادامه داد: ازجمله افرادی که به محضر آن حضرت شرفیاب می‌شدند فضه خادمه، اسما بنت عمیس و سلما همسر ابی‌رافع بودند که رفتار آن حضرت را در شئون مختلف نقل کرده‌اند. این روایات برای بانوان جامعه اسلامی آموزنده است و اهمیت و تقید ایشان به مسئله حجاب و عفاف را به‌خوبی نشان می‌دهد. برای نمونه روزی فردی نابینا به منزل زهرای مرضیه(س) آمد؛ وقتی می‌خواست وارد شود حضرت فرمود اجازه دهید ابتدا پرده کشیده شود. به ایشان عرض کردند میهمان نابیناست. ایشان فرمودند: ولی من که چشم دارم و بینا هستم. یعنی عفت و عصمت از هر نظر در مورد فاطمه زهرا(س) کامل بود.

وی گفت: حضور حضرت زهرا(س) در جامعه هم همراه با عفت بود. ایشان در روزهای آخر زندگی‌شان که مورد ظلم قرار گرفته بودند برای دفاع از ولی خدا از منزلشان به مسجد رفتند و از پشت پرده برای جمعیت حاضر چنان خطبه‌ای ایراد فرمودند که حقیقتاً از نظر زیبایی کلام و فصاحت و بلاغت شبیه خطبه‌های نهج‌البلاغه امام علی(ع) و خطبه غدیریه پیامبر اسلام(ص) است. خطبه حضرت زهرا(س) به‌قدری مؤثر بود که صدای گریه مردم بلند شد در حالی‌که ایشان را نمی‌دیدند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص مهم‌ترین ارزش‌ها و شاخصه‌های بانوی مسلمان از نگاه آن حضرت ابراز کرد: در احادیثی که از حضرت زهرا(س) نقل شده یکی از شاخصه‌های زن ارزشمند و با شخصیت و مسلمان؛ پاکدامنی، عفت، عصمت و اخلاقیاتی است که زن باید در زندگی خود عمل کند، چه در مورد تربیت فرزند، چه معاشرت با همسر و چه معاشرت با بانوان دیگر. در روایتی آمده است: روزی پیامبر(ص) از اصحاب خود پرسیدند: کدام روش و سیره‌ برای زنان مسلمان بهتر است؟ هیچ کس نتوانست به این پرسش پاسخ دهد. سلمان این سؤال را با حضرت فاطمه(س) مطرح کرد. آن حضرت فرمودند: «برای زنان مسلمان بهتر است مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز آن‌ها را نبینند» یعنی این امر برای زنان مطلوب‌تر است.

وی گفت: حجاب مطلوب و برتر از نظر حضرت زهرا(س) هرگز به معنای پرده‌نشینی نیست؛ چنان‌که ایشان با حفظ حریم عصمت و عفاف در اجتماع هم حضوری مؤثر داشتند و آنجا که بحث دفاع از اسلام و حریم ولایت پیش آمد، به مسجد رفته و برای مردم سخنرانی کردند. این حدیث به این معنا نیست که زنان نباید در جامعه باشند و برای تأمین زندگی، تحصیلات و... در جامعه حضور پیدا نکنند، بلکه به این معناست زنان مسلمان باید خود را از طمع و چشم‌چرانی نامحرمان حفظ کنند. یعنی زنان مسلمان باید کسب کمال کنند اما در عین حال عفت و عصمت خود را نیز حفظ کنند و خود را از تیر نگاه مسموم نامحرم نگه دارند.

عالمی در خصوص اینکه متولیان فرهنگی کشور چطور می‌توانند با توجه به آموزه‌های سیره حضرت زهرا(س) با منکرات و مظاهر بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه مقابله کنند بیان کرد: حجاب یکی از مسائل واجب و اعتقادات زیربنایی اسلام است و بی‌حجابی و بی‌عفتی ریشه‌هایی در ضعف باورمندی‌های مردم دارد. اگر باورمندی‌ها اصلاح شود یک زن به‌خوبی می‌تواند بفهمد ضرر بی‌حجابی برای خودش، خانواده و جامعه چیست. دراین صورت بی‌تردید بی‌حجابی را کنار می‌گذارد و به سمت عفت و عصمت می‌رود. استفاده از سیره حضرت زهرا(س) در این زمینه راه‌گشاست. ایشان یک سلسله سخنان و رهنمودهایی در موضوعات مختلف ازجمله عفت، عصمت و عفاف دارد که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به‌ تازگی مجموع آن‌ها را در کتابی به نام مُسند حضرت زهرا(س) منتشر کرده است. یعنی تمام سخنانی که از حضرت زهرا(س) در لابه‌لای کتاب‌های حدیثی و تاریخی نقل شده در این کتاب جمع‌آوری شده است. متولیان فرهنگی باید این معارف را در اختیار مردم بگذارند و مبلغان مذهبی اعم از آقایان و بانوان، سیره و سلوک حضرت فاطمه(س) را در محافل عمومی به مردم گوشزد و آنان را به حفظ این ارزش‌ها دعوت کنند.

انتهای پیام
captcha