فناوری هسته‌ای زندگی فردی و اجتماعی بشر را بهبود می‌بخشد
کد خبر: 4209313
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
استاد دانشگاه فیزیک:

فناوری هسته‌ای زندگی فردی و اجتماعی بشر را بهبود می‌بخشد

نیما قلعه گفت: فناوری هسته‌ای به بهبود زندگی فردی و اجتماعی بشر کمک می‌کند، زیرا این امر بسیار مهم بوده و اکثر جوانب زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

روز ملی فناوری هسته‌اینیما قلعه، استاد فیزیک دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت 20 فروردین ماه و روز ملی فناوری هسته‌ای، در خصوص ویژگی‌ها و شاخصه‌های رشته، اظهار کرد: فناوری هسته‌ای کاربردهای متعددی دارد که بعضی از آن‌ها در زندگی روزمره انسان اهمیت راهبردی را دارا هستند. فناوری هسته‌ای در رشته‌های مختلفی اعم از تولید انرژی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی، نظامی و حوزه‌های تحقیقاتی کاربردهای گوناگونی دارد که بسیار متنوع و متفاوت است. کاربرد فناوری هسته‌ای در تولید انرژی در خصوص شکاف و شکافت کنترل شده است که انرژی در مرحله اول به بخار، توربین بخار و الکتریسته تبدیل می‌شود و تولید انرژی به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد که این موضوع در شهر بوشهر پیگیری شد و نتایج مطلوبی را در پی داشت. 

وی ادامه داد: فناوری هسته‌ای در بخش پزشکی در دو قسمت درمان سرطان و تشخیص آن بسیار کارآمد است و نمود مناسبی را ارائه داده است. این رشته همچنین در بحث کشاورزی در موضوعات نابودی آفات، سنجش رطوبت، حفظ و نگهداری محصولات غذایی، ایجاد جهش برای تولید محصولات بهتر و... وجود دارد و ایفای نقش می‌کند. در بخش صنعت این موارد و کاربردها بسیار بسیار گسترده است و در اکثر بخش‌های تابش، صفحات صنعتی، و ... تأثیر دارد و نقش مناسبی ایفا می‌کند. علاوه بر این‌ موارد به طور کلی این کاربردها در تحقیقات شامل موضوعات مختلف ماهواره، باتری‌ها، نجوم و ستاره‌ها و... کارآمد است و تأثیر مطلوبی در نتیجه و ارائه موضوع دارد.

قلعه گفت: اگر کشوری بخواهد در راستای فناوری هسته‌ای پیشرفته باشد و اقدامات مطلوبی در این زمینه ارائه دهد، در مرحله اول باید نیروی انسانی قوی داشته باشد و از دانشجویان نخبه هسته‌ای به بهترین شکل ممکن در این زمینه استفاده کند تا دانش مناسبی داشته باشند و بروزرسانی آن‌ها به بهترین شکل انجام شود. دومین مؤلفه در پیشرفت هسته‌ای یک کشور، امکاناتی است که در حوزه آموزش انسانی وجود دارد و آن‌را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. سومین مؤلفه یا الزام موفقیت در این امر، ارتباطات بین‌الملل است. زیرا این ارتباطات در بروزرسانی اساتید و دانش آنها کارآمد است که در کشور ایران این امر وجود ندارد و اساتید از این امر بهره‌مند نیستند. علاوه بر این موارد حمایت نهادهای دولتی در این مجموعه از مهم‌ترین شرط‌هایی است که وجود آن در پیشرفت فناوری‌هسته‌ای یک کشور تأثیرگذاری بسیاری دارد.

در فناوری هسته‌ای نیازمند ستاد حمایتی هستیم

این استاد دانشگاه بیان کرد: در سال‌های گذشته ایران در بین کشورهای رده بالای علمی منطقه یعنی ترکیه، امارات، ایران، عربستان، اسرائیل و... از رتبه نخست برخوردار بود و کارآمدترین کشور را شامل می‌شد، اما امروزه ایران جایگاه خود را به ترکیه، عربستان و امارات داده است. این کشورها هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند تا آموزش‌های خود را افزایش داده و خود را محکم سازند. بنابراین در فناوری هسته‌ای نیازمند ستاد حمایتی هستیم، زیرا اگر ستاد حمایتی وجود نداشته باشد، متأسفانه نیروهای فناوری هسته‌ای و آموزش آن‌ها به‌روز نخواهد شد و روزبه‌روز این وضعیت بدتر می‌شود.

وی در خصوص اهمیت فناوری هسته‌ای در زندگی بشر، تصریح کرد: فناوری هسته‌ای به بهبود زندگی فردی و اجتماعی بشر کمک می‌کند، زیرا این امر بسیار مهم بوده و اکثر جوانب زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. برای نمونه، در شهر مشهد و کلانشهرهای دیگر ایران، از ابتدای مهرماه تاکنون، از لحاظ آب و هوایی روزهای بسیار کمی از شاخص سالم برخوردار بودیم و اخطار هواشناسی در آن روزها ارائه نشده است، بنابراین فناوری هسته‌ای در این امر تأثیر مطلوبی خواهد گذاشت، زیرا هنگامی که سوخت‌های استاندارد در حد مطلوب در شهر استفاده شود، استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد کاهش می‌یابد و آلودگی را در شهر کم می‌کند. اما این امر در کلانشهرهای ایران روزبه‌روز درحال افزایش است و در تهران تنها یک هفته هوای پاک وجود دارد. بنابراین موارد این امر ساده‌ترین مثال برای فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود که در بهبود زندگی بشر تأثیر بسزایی دارد.

قلعه افزود: علاوه بر این مورد، برنامه‌ریزی و مطلوبیت ما در حوزه نیروگاه این بوده است که 20 گیگابایت برق هسته‌ای را دارا باشیم، اما امروزه باتوجه به شرایط رخ داده، در بهترین حالت، تنها 1 گیگابایت برق هسته‌ای وجود دارد. همچنین این موارد در مبحث پزشکی بسیار مهم بوده است و اساس کار و فعالیت آنها را رقم می‌زند، بنابراین اگر این امر در کشور ایران رقم نخورد، ناچار می‌شویم که برخی از بیماران و مراجعه‌کنندگان را به کشورهای پیشرفته دیگر ارجاع دهیم تا روند درمان خود را باتوجه به فناوری‌های هسته‌ای طی کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در روزگاری که جمعیت روزبه‌روز درحال افزایش است و زیرساخت‌های جامعه تغییری نمی‌کند، نه تنها وضعیت زندگی بهبودی نمی‌یابد، بلکه زندگی عادی هم دچار اختلال می‌شود و جوانب آن‌را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. باتوجه به این وضعیت، خواستار هستیم که سامانه و ستادی مانند ستاد نانو برای فناوری هسته‌ای تشکیل شود تا حمایت‌های علمی، معنوی و مادی در این خصوص انجام شود و طبق آن ستاد، با حمایت‌های مختلف پیشرفت کنیم و از پسرفت خود در کشورهای منطقه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام
captcha