جشن‌های با شکوه پاکستانی‌ها در عید فطر
کد خبر: 4209663
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

جشن‌های با شکوه پاکستانی‌ها در عید فطر

یک دانشجوی پاکستانی گفت: عید فطر در بین مسلمانان پاکستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بازارهای شلوغ پاکستان نشان از تدارک جشن‌های باشکوه در روز عید فطر می‌دهد.

محمد حسن لاشری، دانشجوی پاکستانی مقیم ایرانمحمد حسن لاشری، دانشجوی پاکستانی مقیم ایران در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آداب و رسوم مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان گفت: استقبال از ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان پاکستان بی نظیراست و مردم در آستانه فرارسیدن این ماه مبارک مشتاقانه در انتظار هستند و رسوم به خصوصی دارند.

وی افزود: یک رسم قدیمی در پاکستان که همچنان رواج دارد این است که زمان فرارسیدن سحر از بلندگوهای مساجد اعلام می‌شود، همچنین در هر منطقه توسط یکی از اهالی آن منطقه طی سی شب ماه مبارک پس از بیدار شدن کل ساکنان محل را بیدار می‌کند و  فضای محله‌های پاکستان با این آداب و رسوم قدیمی معنویت خاصی پیدا کرده و این فیوضات معنوی حال و هوای خوشی برای مردم دارد.

لاشری اظهار کرد: در پاکستان ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن خیلی اهمیت داده می‌شود، لذا از مهم‌ترین برنامه‌های مسلمانان شیعه و سنی تلاوت قرآن کریم بعد از مراسم افطاری است. از جمله رسوم مهم اهل سنت خواندن نماز تراویح است، به این صورت که یک جزء قرآن را در نمازهای خود تلاوت می‌کنند و در طول ماه مبارک رمضان یک دور کامل قرآن تلاوت می‌شود و در پایان جشن ختم قرآن را می‌گیرند.

این دانشجوی پاکستانی در خصوص رسومات مردم پاکستان برای افطاری دادن بیان کرد: سنت حسنه افطاری دادن نیز بین مردم پاکستان رواج دارد و علاوه بر اینکه اقوام و خویشان را برای صرف افطار به منازل خود دعوت می‌کنند، به افطاری دادن در مساجد و فضاهایی که نماز جماعت اقامه می‌شود نیز اهمیت فراوانی داده می‌شود.

وی افزود: هر کس بر اساس وسع مالی که دارد در افطاری دادن به مردم سهیم می‌شود و این افطاری دادن در سطح شهر و در کوچه و خیابان با پهن شدن سفره و پذیرایی از روزه‌داران با غذاهای مخصوص افطاری که در پاکستان رواج دارد در طول ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

لاشری با اشاره به غذاهای مخصوص مردم پاکستان در وعده‌های افطار و سحر ماه مبارک رمضان ادامه داد: از غذاهای مخصوص که در ایام ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان پاکستان رایج است می‌توان به بریانی اشاره کرد، این غذا با گوشت و برنج پخته و یک غذای مقوی محسوب می‌شود، بکوری دیگر غذای پرطرفدار مردم پاکستان در این ایام است، همچنین در سحر ماه مبارک رمضان، نان روغنی با انواع خورش‌ها و ماست سرو می‌شود.

وی گفت: در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان نیز شیعیان مراسم احیا را در مساجد و حسینه‌ها با شور خاصی برگزار می‌کنند و سپس بر سر سفره سحری اطعام می‌شوند، همچنین مراسم عزاداری شب شهادت امام علی(ع) در پاکستان بسیار پر شور برگزار می‌شود، اما اهل سنت در پاکستان شب 27 ماه رمضان را شب قدر می‌دانند و در آن شب به عبادت و مناجات می‌پردازند.

این دانشجوی پاکستانی مقیم ایران در خصوص رسوم مردم پاکستان در عید فطر بیان کرد: عید فطر  از بزرگترین اعیاد در پاکستان است که با شکوهی خاصی برگزار می‌شود و چند روز مانده به عید فطر بازارهای پاکستان مملو از جمعیتی می‌شود که برای خرید عید به بازار مراجعه می‌کنند و در واقع شب عید فطر از شب‌های شلوغی بازار در پاکستان است.

لاشری اظهار کرد: از مهم‌ترین رسوم مردم پاکستان در روز عید فطر این است که به‌مدت ۳ روز جشن گرفته می‌شود و پوشیدن لباس نو، عیدی دادن و دید و بازدید همسایگان و خویشاوندان از رسوم مهمی است که در روز عید فطر بین مسلمانان پاکستان مرسوم است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد مردم پاکستان مسلمانان هستند گفت: مردم روزه‌دار پاکستان پس از یک ماه روزه‌داری روز عید فطر را جشن می‌گیرند و با طبخ غذاهای شیرین از جمله  شیربرنج و خریدن هدیه برای اقوام، خویشان و همسایه‌ها به دیدن آن‌ها می‌روند.

انتهای پیام
captcha