
به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین
علی عباسی، رئیس
جامعه المصطفی العالمیه شامگاه شنبه ۱۳ اردیبهشت در آیین تجلیل از اساتید و آیین تشرف طلاب مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی در سخنانی اظهارکرد: شما طلاب عزیز و مشتاق از دهها کشور عالم، امروز در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) و اردوگاه بینالمللی حضرت ولی عصر(عج) پرچمدار انتشار معارف ناب الهی و اهل بیتی به سراسر جهان هستید.
عضو مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، گفت: این شهید بزرگوار تمام عمر خود را برای مرزبانی از معارف الهی و اسلامی صرف کرد و در برابر هر گونه التقاط و شائبه که بخواهد خلوص عقاید و معارف اهل بیتی را آغشته نماید، به شدت ایستادگی میکرد.
رئیس المصطفی خصوصیات شهید مطهری را بهترین الگو و اسوه برای اساتید علوم و معارف اسلامی دانست و ادامه داد: استاد مطهری در میان علمای عصر خود، دارای ویژگیهایی بارز بود. اولین ویژگی ایشان آشنایی با مسائل زمان است. عالم، استاد و پژوهشگر باید به مسئله روزگار خود توجه داشته باشد. گاهی دیده میشود برخی پژوهشها انجام میشود و گاهی موسساتی پیرامون موضوعاتی کار علمی انجام میدهند، اما این تلاش علمی منطبق به نیاز زمانه نیست. اینکه کسی عمر خود را مصروف نیازها و اقتضائات روزگار خودش نماید، اهمیت دوچندانی دارد.
وی ادامه داد: در روزگار قبل از انقلاب اسلامی نمونه بارز این روحیه در شهید مطهری متبلور بود. ایشان مسائل اصلی را انتخاب و عالمانه و دقیق به آنها میپرداخت. حتی برخی موضوعات شاید مستقیما ارتباطی با تحصیلات حوزوی ایشان نیز نداشت، اما شهید مطهری با قوت، عالمانه و محققانه در این مسائل نیز ورود پیدا کرد.
عباسی با اشاره به ترویج گسترده افکار کمونیستی و ماتریالیستی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، یادآور شد: علامه طباطبایی پس از ورود به حوزه علمیه قم ملاحظه کرد درسهای فقه و اصول دارای رونق خوبی است، اما نسبت به علوم حکمت، فلسفه و … توجه چندانی وجود ندارد؛ ایشان با وجود برخی نگاههای منفی، به این عرصهها وارد شد و شهید مطهری نیز به شکلی کاملا عالمانه این مسیر را ادامه داد و به نقد جدی اندیشههای ماتریالیسم و مارکسیسم پرداخت.
وی به شکل گیری جریان روشنفکری زاویهدار با اندیشههای دینی در تاریخ معاصر کشور اشاره و اذعان کرد: مسئله ناسیونالیست و باستانگرایی یکی از بهترین ابزارهای غرب برای ایجاد تفرقه در میان کشورهای مناطق مختلف جهان است که نمونههای آن را اختلاف افکنی میان اقوام فارس، عرب و ترک در منطقه شاهد هستیم. جریان فراماسونی نیز در کشور ما دارای سابقه است و برخی سران مشروطیت آشکارا فراماسون بودند؛ لذا علما که ابتدا با مشروطه مشروعه موافق و همراه بودند، بعدها با آشکار شدن اهداف شوم برخی سران مشروطه در برابر انحرافات آن ایستادند.
حجتالاسلام عباسی ادامه داد: با سرکار آمدن رضاخان توسط بیگانگان، افرادی مانند محمدعلی فروغی، استاد اعظم فراماسونی در ایران، عملا سکان همه امور را در اختیار گرفتند. یکی از نقاطی که آنان تاکید فراوانی بر آن داشتند موضوع باستان گرایی و ملی گرایی بود و به شکلی تبلیغ میکردند که گویی ۱۴۰۰ سال دوره اسلامی در ایران فقط موجب عقب ماندگی و پسرفت کشور بوده است و باید به کلی از تاریخ کشور حذف شود. این در حالی است که بزرگترین دانشمندان و اندیشمندان تاریخ ایران در همین دوره پس از اسلام پرورش یافتند. در چنین شرایطی استاد مطهری کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را به شکلی کاملا عالمانه به رشته تحریر در آورد که مورد تحسین جوامع علمی قرار گرفت.
وی مفهوم استاد در فرهنگ حوزوی را متفاوت با سایر مراکز علمی دانست و افزود: در سایر مراکز استاد وظیفه دارد برخی مفاهیم و مطالب را به فراگیر ارائه دهد، اما در رشد و تربیت او مستقیما دخالتی ندارد؛ هر چند ناخواسته شاگردان به اخلاق و رفتار استادان خود توجه دارند. اما در فرهنگ حوزههای علمیه، اساتید معیار رفتاری و اخلاقی برای طلاب هستند. استادان ما در حقیقت مربیان تربیتی هستند و این یک سنت اصیل حوزوی است که تا امروز ادامه دارد.
رئیس جامعه المصطفی در ادامه تشرف به لباس روحانیت را به تن کردن رسمی لباس خدمت به دین دانست و تصریح کرد: از امروز شما عزیزان مسئولیت بیشتری را عهدهدار هستید و از لحاظ علمی و به ویژه عملی، انتظارات بیشتری از شما وجود دارد. خدمت در راه خدا با هیچ چیزی قابل معامله نیست. ما لباس سربازی به تن کردهایم که سر و جان خود را در این مسیر نورانی فدا کنیم.
انتهای پیام