آیت‌الله عطاردی یکی از بزرگ‌ترین احیاگران نسخ خطی اسلامی بود
کد خبر: 1433380
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

آیت‌الله عطاردی یکی از بزرگ‌ترین احیاگران نسخ خطی اسلامی بود

گروه اجتماعی: مدیر فرهنگی مؤسسه خراسان‌شناسی عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله عطاردی یکی از بزرگ‌ترین احیاگران نسخ خطی اسلامی بود، وی در این راستا نسخ ناشناخته اسلامی در کتابخانه‌های مختلف را شناسایی کرده و ضمن احیای این کتب، بر آن حاشیه می‌نوشتند.

حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان، مدیر فرهنگی مؤسسه خراسان‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله عطاردی 73 جلد از مسانید اهل‌ ‌بیت(ع) را احیا کرده و 37 جلد آن را به زبان عربی به چاپ رساند، عنوان کرد: این اندیشمند یکی از بزرگ‌ترین احیاگران نسخ خطی اسلامی بود، وی در این راستا نسخ ناشناخته اسلامی در کتابخانه‌های مختلف را شناسایی کرده و ضمن احیای این کتب، بر آن حاشیه می‌نوشتند.

این شاگرد مرحوم آیت‌الله عطاردی اظهار کرد: آیت‌الله عطاردی با وجود این‌که می‌توانستند مرجع تقلید باشند تصمیم گرفتند به‌عنوان یک مبلغ و پژوهشگر در سراسر جهان به فعالیت پرداخته و مطالعات خود را در زمینه‌های مختلف ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این استاد طی شش دهه زندگی خود به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، یمن، مصر، سوریه، لبنان، انگلستان، فرانسه، بلژیک، آلمان، ترکیه، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان برای انجام تحقیقات دینی و کسب ره‌آوردهای علمی و فرهنگی فراوان سفر کرده است، عنوان کرد: یکی از آثار ماندگار آیت‌الله عطاردی، تاریخ خراسان بزرگ است که در 80 جلد نگارش شده است، موضوع این کتاب در رابطه با فرهنگ، آداب و اعتقاد مذهبی این استان است که تاکنون 9 جلد آن چاپ رسیده است.

نوراللهیان بیان کرد: تاریخ شهر مشهد، علما، خلفا و سلاطین مشهد، گنبد و بارگاه، ضریح و توسعه مشهد، توسعه سیاسی و بهداشتی شهر، حمله‌ها و تجاوزها به حرم امام رضا(ع)، تخریب گنبد امام رضا(ع) در طول تاریخ، به توپ بستن مسجد گوهرشاد، حمله کشور روس،‌ بلایای طبیعی، نخستین و آخرین تولیت حرم امام رضا(ع)، مراجع، اطبا، دانشمندان، ادیبان، فیلسوفان و شخصیت‌های بزرگی که به ثامن‌الحجج(ع) ارادت داشته‌اند و اثری از آنان در بارگاه این امام بزرگ به‌جا مانده است، نظیر شاه عباس صفوی و شیخ بهایی و ... از جمله موضوعاتی‌اند که آیت‌الله عطاردی در مجموعه 92 جلدی «فرهنگ خراسان» به آن‌ها پرداخته است.

وی به اساتید آیت‌الله عطاردی از جمله آیت‌الله امینی، آقا تهرانی و ... اشاره کرد و به بررسی خصایص اخلاقی و علمی این استاد پرداخت و گفت: ویژگی‌های استاد عطاردی را می توان در چند محور سخت‌کوشی، استفاده از فرصت‌ها، سفرهای فراوان و آشنایی با شخصیت‌های علمی و کتابخانه‌های معتبر جهان، مطالعات میدانی و استقلال و خوداتّکایی عنوان کرد.

مدیر فرهنگی مؤسسه خراسان‌شناسی با بیان اینکه این مجموعه امتیازها از آیت‌الله عطاردی، شخصیتی مفید، مؤثر و با کارنامه درخشان علمی ساخته است، ابراز کرد: این اندیشمند خراسانی در نیم قرن تلاش علمی بیش از 60 عنوان کتاب با موضوعات حدیث، تاریخ و جغرافیا، ادبیات و ... در بیش از یکصد مجلّد به جامعه علمی تقدیم کرده است.

captcha