اولین دوره تخصصی تراجم‌نگاری برگزارشد
کد خبر: 3344707
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

اولین دوره تخصصی تراجم‌نگاری برگزارشد

گروه حوزه‌های علمیه: اولین دوره تخصصی تراجم‎نگاری با سخنرانی آیت‌الله احمد بهشتی در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام عبدالصمد جودتی، دبیر علمی دوره تراجم نگاری در مراسم اختتامیه این دوره در سخنانی با اشاره به برگزاری این دوره  گفت: این دوره فشرده علمی در دو روز متوالی با حضور اساتید فن آیت الله احمد بهشتی،  حجج اسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، ناصرالدین انصاری و با شرکت فعال پژوهشگران این مرکز برگزار شد و امروز خاتمه یافت.

مدیر گروه گلشن ابرار در ادامه به موضوعات تدریس شده توسط اساتید دوره تخصصی اشاره کرد و بیان داشت:  تعریف تراجم نگاری و تفاوت آن با رجال، معرفی منابع تراجم نگاری (اهل تشیع)، معرفی منابع تراجم نگاری (اهل تسنن) اصول تراجم نگاری و بررسی آئین نامه و شیوه نگارش ترجمه عالمان شیعی، شیوه تدوین ساختار و محتوای شرح حال، بررسی سیر شرح حال نگاری در غرب و تفاوت آن با تراجم نگاری بزرگان شیعه از جمله موضوعاتی بود که در این دوره به آن‌ها پرداخته شد.

مدیر گروه گلشن ابرار ادامه داد: این دوره به مدت دو روز در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) قم برگزار گردید که در پایان این دوره علمی تخصصی، شرکت کنندگان در آزمون علمی و عملی شرکت نمودند که پس از اعلام نتائج آن، به پژوهشگرانی که امتیاز بالای 70 اخذ کنند، گواهی پایان دوره پژوهشگری تراجم اعطا خواهد شد.

به گفته حجت‌الاسلام جودتی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، مدرس خارج فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار آیت الله فاضل لنکرانی دراین دوره به بحث اصول تراجم نگاری و بررسی آئین‌نامه و شیوه نگارش ترجمه عالمان شیعی پرداخت همچنین ناصرالدین انصاری، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم به بررسی سیر شرح حال نگاری در غرب و تفاوت آن با تراجم‌نگاری بزرگان شیعه پرداخت.

captcha