کد خبر: 3797079
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
حجت‌الاسلام خسروپناه:

ضرورت تغییر ساختار دانشگاه به آموزشِ پژوهش‌محور کارآمد/ در حمایت از کرسی‌ها خط قرمز نداریم

گروه دانشگاه - معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با بیان اینکه ساختار دانشگاه و حوزه علمیه ما آموزش‌محور است، گفت: این ساختار باید آموزشِ پژوهش‌محور کارآمد باشد، شکل‌گیری این ساختار هم یک راهکار دارد و آن تأسیس رشته‌های بینارشته‌ای و دانشکده‌های بینارشته‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، امروز، دوشنبه، 20 اسفند، در سومین کنگره این کرسی‌ها که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه در طول ۱۷ سال فعالیت هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بیش از هزار طرح نظریه به دبیرخانه این هیئت آمده، اظهار کرد: از میان این تعداد بیش از ۴۰۰ طرح اجرا شده و ۴۶ نظریه و نوآوری ثبت شده است. در طول پنج سال اخیر که کرسی‌های ترویجی راه‌اندازی شده‌اند، دو هزار و ۶۰۰ کرسی‌های ترویجی برگزار شد و این غیر از کرسی‌های آزاداندیشی است. کرسی‌های آزاداندیشی یک کار دانشجویی است و متولی آن شورای اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته‌های دستگاهی در دانشگاه‌ها کار ارزشمندی بود. امروز دانشگاه‌ها خود مجری برگزاری کرسی‌ها هستند و بعد از تأیید یک نظریه و طرح در این کرسی‌های دانشگاهی، این نظریه و یا طرح باید در هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی هم ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

خسروپناه ادامه داد: در حمایت از کرسی‌ها هیچ خط قرمزی نداریم. تمام استادان آزادند با روش علمی به بحث بپردازند. کما اینکه در نقد سند جمعیت و تعالی خانواده یک استادی نظریه و طرحی داشت.

وی گفت: اگر پیش‌تر استادی می‌گفت که جرئت حرف زدن ندارد امروز دیگر استادی این حرف را نمی‌زند. این به دلیل این است که امروزه از ارتقا و تعالی کرسی‌های نظریه‌پردازی حمایت می‌شود.

به گفته معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، نظریه یک ادعای نو، روشمند، مدلل و مورد قبول نسبی جمعی از استادان اهل آن فن است، اما چگونه این در دانشگاه‌ها می‌تواند توسعه پیدا کند؟ تعداد نظریه‌ها در مقایسه با جمعیت استادان و دانشجویان علوم انسانی کم است، اما چگونه می‌توان این را توسعه داد و تقویت کرد؟

وی افزود: در این باره دو بحث مطرح است؛ تا زمانی که فلسفه‌های علوم به ویژه روش شناسی علوم را در رشته‌های مختلف راه نیندازیم، امیدی نیست کشف نظریه‌ها توسعه پیدا کند. دانستن نظریات پیشینیان لازم است، اما اگر روش نداشته باشیم، چطور می‌توانیم نظریه‌پردازی کنیم. امروزه در دانشگاه‌های ما تکنیک تحقیق نامیده می‌شود. روش غیر از تکنیک است. متدلوژی روش کاربست تکنیک در کشف نظریه است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه اصلاح ساختاری باید انجام شود، گفت: ساختار دانشگاه و حوزه علمیه ما آموزش‌محور است. آمار استادیار‌ها زیاد و استاد‌ها کم است. این به دلیل آن است که ماده ۳ آیین‌نامه ارتقا به آن‌ها اجازه ارتقا نمی‌دهد. این ساختار باید آموزشِ پژوهش‌محور کارآمد باشد. شکل‌گیری این ساختار یک راهکار دارد و آن تأسیس رشته‌های بینارشته‌ای و دانشکده‌های بینارشته‌ای است. صحبت از رشته‌های بین‌رشته‌ای می‌شود، اما دانشکده مربوط به آن را نداریم.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم از ۱۵ استاد صاحب‌نظر در عرصه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha