روایت ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه فیلم مستند کار بزرگی بود
کد خبر: 3955916
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵

روایت ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه فیلم مستند کار بزرگی بود

محمدجعفر یاحقی گفت: بسیار سخت است که ۵۰ هزار بیت در ۵۰ دقیقه فیلم مستند به نمایش درآید و روایت شود، اما من تمام شاهنامه را در مستند شاهنامه مشاهده کردم.

روایت ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه فیلم مستند کار بزرگی بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه، در مراسم رونمایی از مستند داستانی شاهنامه فردوسی که ظهر امروز، ۵ اسفندماه در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، در رابطه با این فیلم مستند، اظهار کرد: بسیار کار سختی است که ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه فیلم به نمایش درآید و روایت شود، اما من تمام شاهنامه را در این مستند دیدم و البته بیشتر به صورت روایت شنیدم‌. ما می‌توانیم از این فیلم مستند به عنوان یک شاهنامه جیبی استفاده کنیم؛ شاهنامه‌ای که اگر پخش عمومی شود در تمام تلفن‌های همراه در اختیار مردم قرار بگیرد می‌تواند همیشه همراهشان باشد.

وی افزود: مانند فردوسی که کار بزرگی انجام داد و تاریخ ۳۰ هزار سال مملکت را با اشعار خود ثبت کرد، تولید این فیلم نیز کار بزرگی بود و باعث شد که ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه به صورت کامل روایت شود.

یاحقی با بیان اینکه روایت‌ها در این مستند، از صحنه‌های نمایشی بازیگران بیشتر بود خاطرنشان کرد: من به عنوان یک مخاطب، شاید انتظار این را داشتم که داستان شاهنامه بیشتر به صورت نمایش ارائه شود و به نظرم روایت‌ها کمی بیشتر از نمایش صحنه‌های داستانی بود‌. البته بنده در عین حال اینکه آگاهی از مسائل فنی مربوط به فیلم‌سازی ندارم، به این موضوع واقف هستم که اجراء برخی نمایش‌های صحنه‌ای به صورت زنده دشوار خواهد بود، اما معتقد هستم که اجراء شخصیت‌های فیلم صورت نمایش، بر مخاطب بیشتر اثر دارد تا روایت داستانی شاهنامه.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه ادامه داد: در حاشیه تولید این فیلم، بنده ناظر تلا‌ش‌ها و زحماتی که کشیده شد بوده‌ام و امیدوارم نتیجه این زحمات عاید این سرزمین بشود وهمزمانی این مراسم رونمایی در نزدیکی به روز میلاد حضرت علی(ع) و ارتباطی که دو فرهنگ دینی و ملی با یکدیگر دارند، بسیار خجسته و مبارک است و جا دارد که تشکر کنم از معاونت فرهنگی شهرداری که این زمان را برای رونمایی در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه طوس باید ثبت جهانی بشود، تصریح کرد: طوس سرزمین گرانقدری است که باید به آن ببالیم. چند روز پیش ارتباطی با یونسکو داشته‌ام و در رابطه با ثبت جهانی طوس صحبت‌هایی انجام دادم. پیش از این صحبت‌هایی راجع به ثبت جهانی طوس صورت گرفته بود و به جایی نرسید، اما اکنون بسیار وقت خوبی برای این اتفاق است‌‌. طوس یک مجموعه فرهنگی بزرگی است که از دل آن فردوسی، خواجه‌ نصیرالدین طوسی، خواجه نظام‌الملک طوسی، دقیقی، اسدی و صدها انسان بزرگ دیگر از آن برخاسته است و امیدوارم که ثبت جهانی شود.

انتهای پیام
captcha