به گزارش ایکنا، اولین دوره طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی در بنیاد قرآن با حضور بیش از چهل تن از مدیران داخلی بنیاد قرآن در ماه مبارک رمضان، با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینزاده افتتاح شد.
حجتالاسلام حسینزاده ابتدا به مبانی و اهداف این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و ضرورت توجه و اقدام بر مبنای جهاد تبیین و از سوی دیگر منشور شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص سیاستگذاریهای کلان قرآنی، بنیاد قرآن بر آن شد که نسبت به بازبینی سیاستها و راهبردهای خود اقدام کرده و در کنار فعالیتهای معمول خود بخشی از ظرفیت این بنیاد را به فعالیتهای ضروری مطروحه و مسائل درگیر جامعه اسلامی از قبیل پژوهشهای راهبردی و کاربردی، تولید علوم دینی، اسلامیسازی علوم انسانی و ارائه راهکار جهت اصلاح نظام مدیریتی کشور و امثال آن اختصاص دهد.
وی افزود: در همین راستا، طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی با توجه به مفاهیم ناب قرآنی تهیه و تدوین شد. در این طرح برخلاف آنچه که در اغلب طرحهای مشابه در سراسر کشور به تعلیم و آموزش بهای اصلی داده میشود، با تاکید بر تزکیه و تقدم آن بر تعلیم و تربیت مدیران با تاکید بر استفاده از اساتید مهذب اقدام شده است.
در ادامه حسینزاده افزود: اولین دوره به آموزش و تربیت مدیران داخلی بنیاد قرآن اختصاص دارد و هدف از آن تبیین و توجیه محتوای این دوره و نظارت بر تحقق اهداف آن میباشد، لذا با توجه به توافقها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمانها، این طرح قابل ارائه در سازمانهای مختلف با توجه به ماموریتهای آنها خواهد بود.
گفتنی است در جلسه اول این دوره که با عنوان «مدیریت و رهبری در قرآن» بود اسماعیل منصوری لاریجانی به مبانی مدیریت در قرآن اشاره کرد و با اشاره به آیه 30 سوره بقره «و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها» تصریح کرد: مراد از این خلافت علم و آگاهی است که ملائک در مقابل آن سجده میکنند و علامه طباطبایی نیز به این موضوع در المیزان اشاره میکند. البته این را هم میدانید که ملائک یک بار بر انسان کامل سجده ننمودهاند بلکه این سجده مدام ادامه دارد. در حقیقت فرشتگان در مقابل اسماءالله سجده کردند و انسان کامل مظهر اسماءالله است. همه انسانها باید تلاش کنند تا به مقام خلیفه اللهی برسند و اسماءالله در انسانها به فعلیت برسد. از طرف دیگر خداوند در آیه 53 سوره فصلت میفرماید: «سنریهم ایتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبیین لهم انه الحق» و دو زمینه و دو بستر برای سیر و حرکت انسان معرفی میکند که یکی انفسی و دیگری آفاقی است. در انفسی هر انسان باید خودش اقدام به سیر و حرکت با توجه به انسان کامل انجام دهد اما در آفاقی که در حقیقت همان مدیریت و رهبری بیرونی است یعنی نظام اجتماعی و سیاسی است چه کسی سزاوارتر از انسان کامل است که خلافت الهی را بر عهده بگیرد.
در جلسه دوم آیتالله قائم مقامی به موضوع مبانی شناخت، منابع و ابزارهای شناخت در قرآن اشاره کرد و آیات متعدد و شواهد مختلفی را بر این امر ارائه کرد و با نمونههایی از قرآن و احادیث بر آنها استشهاد کرد و به دانشپژوهان ارائه کرد.
در جلسه سوم نیز حجتالاسلام دهقان به مسائل حقوقی مسئولیت زمامداران در قبال مردم و مسئولیت مردم در قبال زمامداران اشاره کرد و با ارائه مدلی در این زمینه به تبیین و ارائه نظریه استخراجی خود ادامه داد. در ادامه وی مدل را به سه حلقه زنجیر به هم پیوسته تشبیه کرد که در طرفین آن مسئولین و مردم قرار دارند و حلقه اتصال بین این دو به همت و همکاری فیمابین بستگی دارد وتحقق اهداف جامعه اسلامی با مشارکت و همکاری این دو عنصر تحقق مییابد، هرچه حضور خالصانه و با رعایت تقوای الهی باشد و طرفین حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند جامعه به رشد و تعالی سریعتر میرسد و هرچه این حلقه وصل ضعیفتر باشد رشد جامعه و تعالی آن نیز با کندی و تاخیر صورت میگیرد.
انتهای پیام