فعالیت علمی آیت‌الله ری شهری، امتداد کار صدوق، کلینی و‌ حرعاملی بود
کد خبر: 4127228
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
حجت‌الاسلام احمد مروی:

فعالیت علمی آیت‌الله ری شهری، امتداد کار صدوق، کلینی و‌ حرعاملی بود

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بدون مبالغه کار حدیثی آیت‌الله ری شهری، امتداد کار محدثانی چون شیخ صدوق، شیخ کلینی و‌ شیخ حر عاملی بود که در زمان خودشان حدیث را به جامعه آوردند.

احمد مرویبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله محمدی ری شهری(ره)، تولیت فقید آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و دومین سالگرد درگذشت همسر مکرمه ایشان، حاجیه خانم فیض مشکینی، امروز جمعه ۱۹ اسفندماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده که فرموده‌اند؛ یکی از آثار قدرت خداوند تبارک و تعالی، همین زمینی است که ما بر روی آن زندگی می‌کنیم. این زمین یکی از نشانه‌های قدرت شگرف ذات باری‌تعالی است. قطعات و بخش‌های مختلف آن با همدیگر تفاهم دارند و برابر نیستند. اگر از منظر کشاورزی نگاه کنیم قطعاتی از این زمین قابل استفاده و بهره‌وری است. اگر به لحاظ فیزیکی نگاه کنیم بخشی از کره زمین دارای معادن و ذخایر بسیار ارزشمندی است و بخشی از آن نه به لحاظ کشاورزی و نه جغرافیایی هیچ بهره‌ای ندارد بلکه هکتارها از آن زمین به پشیزی نمی‌ارزد اما آن بخشی که دارای معادن و ذخایر است گاهی آنقدر قیمت پیدا می‌کند که نمی‌توان برای آن عددی را حساب کرد.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام به انسان‌ها تفهیم می‌کند قدر و ارزش کسی که خداوند استعدادی در وجود او قرار داده را بدانیم در حالی‌که برخی افراد از ظرفیت‌هایی که خداوند برای رشد و تعالی باید در وجود آنها قرار داده بهره‌ای نمی‌برند. انسانی که از نعمت‌های ذات اقدس الهی بهره‌مند باشد و راه را به سوی کمال الله بپیماید، آنقدر ارزش پیدا می‌کند که قیمت او با هیچ وجه قابل محاسبه نیست و عنوان جانشینی خداوند در روی زمین را پیدا می‌کند و انسانی که از نعمت‌های خداوند در جهت رشد و ترقی خود بهره نگیرد همانند آن زمین شوره‌زاری است که پشیزی ارزش ندارد.
حجت‌الاسلام مروی بیان کرد: برای اینکه انسان ارزش و قیمت پیدا کند و زمینی باشد که دارای گنج‌ها و ذخایر فراوان باشد اسلام دو راه در پیش وی قرار داده که شامل علم و عمل هستند. منظور از علم، دانش و معرفت برای شناخت خداست چون با علم است که خداوند شناخته شده و عبادت می‌شود و زیارت حقیقی محقق می‌شود. هرکس این دو بال را برای خودش کسب کرد که خداوند در وجود همه انسان‌ها بالقوه قرار داده است؛ ترقی می‌کند و مسیر تعالی و کمال الهی را طی خواهد کرد و به جایی می‌رسد که مسجود ملائکه الله قرار می‌گیرد اما اگر از این دو بال بی‌بهره بود همانگونه که خداوند فرموده است از حیوان هم بی‌ارزش‌تر خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: این مجلس برای شخصی انقلابی و عالم با عمل برپا شده و همچنین دومین سالگرد همسر مومنه‌ و با فضیلت ایشان است. مرحوم آیت‌الله ری‌شهری خصوصیات فراوانی داشت و امیدواریم خداوند به بنده عنایت کند که غیر از حقیقت و واقعیت بیان نکنم و زبان را به مبالغه آلوده نکنم. وی در حوزه علم، هم عالم و هم خدمتگزار بود. تأسیس حوزه علمیه و دارالحدیث و خدمات علمی و تحقیقاتی که این بزرگوار شخصا پیگیری کرد از جمله اقدامات علمی ایشان است. در سفری با این بزرگوار همسفر بودم و یکبار که وارد اتاق ایشان شدم دیدم مشغول کار علمی هستند و واقعا وی را تحسین کردم که همه لحظات خود را به امور علمی و مدیریتی اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: این وجود مبارک در حوزه حدیث گام‌های بلندی برداشت و بدون مبالغه کار حدیثی آیت الله ری شهری، امتداد کار محدثانی چون شیخ صدوق، شیخ کلینی و‌ شیخ حر عاملی بود که در زمان خودشان حدیث را به جامعه آوردند. البته امروزه نیازها تغییر کرده و باید جامعه راهنمایی شود و چه وسیله راهنمایی بهتر و واقعی‌تر از سخنان معصومین که آیت‌الله ری‌شهری این‌کار را کرد و حدیث را در زندگی نسل امروز امتداد اجتماعی داد در حالی‌که بسیاری دیگر از افراد چنین کاری انجام نداده‌اند. یکبار مقام معظم رهبری فرمودند کاری کنید فلسفه امتداد اجتماعی پیدا کند چون اگر در مجامع حوزوی و دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد و جامعه از آن بی‌بهره باشد فایده‌ای ندارد بلکه فلسفه را در جامعه گسترش دهید. اینکار در حدیث توسط آیت الله ری شهری صورت گرفت و ان‌شاءالله فضلا بتوانند این مسیر نورانی و با برکت را ادامه دهند و تعطیل نشود.

حجت‌الاسلام مروی گفت: در حوزه‌های مدیریتی، بزرگانی داشته‌ایم و داریم که اگر در حوزه علمی و معرفتی گام می‌نهادند موفق نبودند و برعکس. اما مرحوم آیت الله ری‌شهری توانست هم بال علم و هم بال عمل را به خوبی برای خودش فراهم کرد و از این دو بال در حد ظرفیت و توان خودش برای رشد و ترقی استفاده کند. وی مدیری لایق بود و همه می‌دانیم وقتی تولیت این آستان را تحویل گرفت؛ چه تحویل گرفت و چه تحویل داد. وی رعایت تقوای الهی را همواره در راس برنامه‌های خود داشت و این را افرادی که از نزدیک با این بزرگوار در ارتباط بودند به خوبی دریافته‌اند. وقتی یکی از مراکز حساس نظام در اختیار نامحرمان قرار گرفته بود با شجاعت به میدان آمد و دید اگر آنجا را صیانت نکند نظام اسلامی لطمه‌ای می‌بیند که قابل جبران نیست. وی همه چیز خود را برای دفاع از انقلاب به میدان آورد و این کار هر کسی نیست.

وی افزود: آیت‌الله ری‌شهری برای تداوم راه امام و انقلاب از همه چیز گذشت. وی موقعیت خودش را در نظر نمی‌گرفت بلکه صرفا به مصلحت نظام فکر می‌کرد و این هم خدمتی دیگر از سوی ایشان بود.‌ در هر جایی که لازم بود ورود پیدا می‌کرد و مورد اعتماد و احترام امام و رهبری بود. بنده شاهد بودم که رهبر معظم انقلاب برخوردی بسیار احترام برانگیز با وی داشتند و رفتارشان با این روحانی خدوم، صادق، انقلابی و متدین، بسیار بزرگوارانه بود و این بزرگوار هم همانند یک مقلد وفادار در برابر اوامر‌ و دستورات مقام معظم رهبری تسلیم بود و کمترین بی‌تفاوتی در وی وجود نداشت. آیت‌الله ری شهری زمینی بود که همه وجودش برای انقلاب در حوزه‌های علمی، اجتماعی و مدیریتی مفید بود. خداوند ان‌شاءالله روح این عالم باتقوا و خدوم‌ و همسر مکرمش را با اولیای الهی محشور کند.

انتهای پیام
captcha