به گزارش ایکنا، نهمین جلسه سوگواری دهه اول ماه محرم با محوریت شرح زیارت جامعه کبیره، با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، کارشناس دین و مفسر قرآن شب گذشته 24 تیر در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانیم.
«بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا؛ به واسطه ولایت و دوستی شما است که خداوند نشانههای دینمان را به ما آموخت و تباهیهای دنیای ما را به سامان آورد».
در حدیث ثقلین پیامبر(ص) دو نقطه معیار برای ما تعیین کردند که عبارت است از قرآن و عترت. علتش این است که از یک نقطه بینهایت خط رد میشود ولی از دو نقطه فقط یک خط رد میشود که همان خط مستقیم است. توجه داشته باشید که مستقیم به معنای راه صاف و بدون پیچوخم نیست. مستقیم یعنی راهی که استقامت دارد و نیمهکاره شما را رها نمیکند. «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی ما را به راهی هدایت کن که اعوجاج ندارد.
اینکه به ما گفتند بین دو نقطه فقط یک خط رد میشود بر اساس هندسه اقلیدس است که اتفاقا صحیح است ولی بعدها هندسههای دیگری مطرح شد که این گزاره را زیر سوال برد. بله، اگر فضای شما فضای دوبعدی باشد بین دو نقطه فقط میتوانید یک خط مستقیم رسم کنید ولی اگر فضای شما فضای کروی باشد میتوانید بینهایت خط مستقیم رسم کنید. حالا این بحث چه ربطی به موضوع ما دارد. ما گفتیم حضرت میفرمایند «علمنا الله معالم دیننا» یعنی خدا به واسطه اهل بیت(ع) معالم دین هر شخص را به او یاد میدهند. هر کس بر اساس فضایی که در آن قرار گرفته است مسیری دارد که اهل بیت(ع) معالم آن راه را به او نشان میدهند.
ما باید راه مستقیم را پیدا کنیم. راه مستقیم آن جایی است که استقامت دارد و راستقامت است. شما برای این کار احتیاج به معالم دارید. رأس معالم دین همان است که پیامبر(ص) فرمود صراط مستقیم علی بن ابیطالب(ع) است. لذا وقتی میگویی «بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا» جلوههایی از امیرالمومنین(ع) و فرزندان ایشان داری که تو را به راه مستقیم میبرد چون کار این معالم این است که تو را در صراط مستقیم قرار دهند. بنابراین از دو نقطه میشود تعداد بیشتری خط مستقیم رسم کرد ولی در کدام فضا؟ در هر فضا راه مستقیم میان دو نقطه را معالم آن راه، به تو نشان میدهند. لذا ممکن است دو مومن از یک نقطه به نقطه دیگر بروند ولی همه چیزشان شبیه به هم نباشد چون در دو فضای مختلف هستند.
عرض کردم ما امروزه در دوران ناهنجاری نیستم، در دوران بیهنجاری هستیم. بنچمارکهای تو کجا است؟ معالم تو کجا است؟ هر کاری میکنی بکن ولی معالم داشته باشد. حتی اگر معالمت با من فرق دارد اشکالی ندارد ولی یک چیزی برای خودت داشته باش. امیرالمومنین(ع) فرمودند: مردم سه دسته هستند. گروه اول کسانی هستند که هم عالمند و هم ربانی هستند. ممکن است کسی عالم باشد ولی میشود او را خرید. گروه دوم متعلم هستند ولی دنبال این هستند که یک چیزی یاد بگیرند. گروه سوم همج رعاع هستند یعنی مثل پشههای ریزی هستند که دنبال هر بلندگویی هستند و با هر بادی این طرف و آن طرف میروند. باید سعی کنیم جزء این گروه سوم نباشیم. افرادی که جزء گروه سوم هستند خیلی زیادند و اتفاقا دنیای امروز خیلی دوست دارد مردم اینطوری باشند چون یک بادی میآید و همه را با خودش میبرد.
شما به مجلس امام حسین(ع) آمدید. امام حسین(ع) آمده من و تو را بیدار کند. حضرت فرمود: «ارجعوا الی انفسکم» یعنی به خودتان برگردید. وقتی انسان به خودش بازگردد سراغ معالم میرود. هرچه انسان نیازمندتر باشد، احتیاجش به معالم نیز بیشتر خواهد شد. یک مقدار درباره «اصلح ما کان فسد من دنیانا» صحبت کنم. یک دنیا، دنیای درون تو است. معالم دنیای درون تو را اصلاح میکند. یک دنیا هم دنیای بیرونی است. امام حسین(ع) فرمود: خدایا خودت میدانی در این کار دنبال رسیدن به سلطنت نیستم، همچنین دنبال مال دنیا هم نیستم بلکه دنبال اصلاح امت جدم هستم. اگر جامعه را اصلاح کنی چه میشود؟ حضرت در ادامه فرمودند: جامعه اصلاحشده آن جامعهای است که مظلومان در آن در امنیت باشند. این کاری است که امام حسین(ع) میخواست بکند. پس یک اصلاح در درون است و یک اصلاح هم در عالم بیرون است که از طریق آموزش و ارشاد و نهایتا از طریق شهادت به ثمر میرسد.
انتهای پیام