اختصاص بودجه‌ای برای چاپ آثار علامه عطاردی از سوی مجلس
کد خبر: 1438475
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
حجت‌الاسلام احمد احمدی خواستار شد:

اختصاص بودجه‌ای برای چاپ آثار علامه عطاردی از سوی مجلس

گروه اندیشه: رئیس سازمان سمت ضمن تاکید بر اینکه خدمات مرحوم عطاردی با تلاش چندین تیم تحقیقاتی برابری می‌کند، عنوان کرد: شایسته است که مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای را برای انتشار آثار ایشان اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان سمت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص خدمات علمی مرحوم آیت‌‌الله عطاردی، اظهار کرد: ایشان کتاب‌ها و خدمات علمی ارزنده‌ای در زمینه تاریخی و فرهنگی نوشته‌اند که مجموعه تاریخ خراسان ایشان نزدیک به 100 جلد می‌رسد که بخشی از آن هنوز منتشر نشده است.

تدوین 270 کتاب

وی ادامه داد: تاریخچه و جغرافیای علمایی که در منطقه خراسان بزرگ زیستند، اقدامی بزرگ است و این وقتی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم ایشان با دست خالی این کار را انجام دادند. این مجموعه علمی را به تنهایی باید یک گروه عظیم علمی انجام می‌دادند. علامه عطاردی 270 جلد کتاب را در عمر با برکت خود نوشتند که به تدریج در حال چاپ و تصحیح است.
این استاد فلسفه و حکمت توضیح داد: در این مجموعه از من هم برای تصحیح و آماده‌سازی دست‌نوشته‌های ایشان برای چاپ دعوت به عمل آوردند که با کمال میل پذیرفتم تا قدمی در راستای گسترش فرهنگ شیعی بردارم. ایشان برای هریک از حضرات معصومین(ع) یک مسند نوشته است.
وی بیان کرد: این کاری توان‌فرسا است که شخصی با دست خالی و بدون پشتوانه مالی و نداشتن امکانات امروزی در فضای طلبگی این خدمات علمی را انجام دهد. علامه عطاردی تا سن 40 سالگی ازدواج نکرد و تمام عمر شریف خود را در سفر به هندوستان و یمن و آفریقا و کشورهای جهان بودند تا اطلاعات لازم را برای کتاب‌‌های خود از نزدیک جمع‌آوری کنند.
حجت‌الاسلام احمدی افزود: اگر جمعی از محققان و پژوهشگران دور هم گرد می‌آمدند باز هم نمی‌توانستند این مجموعه کتاب‌ها را در این مدت تدوین کنند. این مرحوم کتاب قاموس در لغت نوشته فیروزآبادی و شرح آن را به نام تاج‌العروس دقیقا بررسی کرده است و از داخل آن تمامی احادیثی که از حضرات معصومین(ع) آمده است را گردآوری کرد.
وی ابراز کرد: گاهی که به لغت‌نامه لسان‌العرب مراجعه می‌کنم، می‌بینم که پر از حدیث درباب حضرات معصومین(ع) است. آیت‌الله عطاردی احادیث دو کتاب قاموس و تاج‌العروس را استخراج کرده است و از لابه‌لای آن یک مجموعه حدیثی بزرگ درآورده است.
رئیس سازمان سمت اظهار کرد: با اینکه ما امام حسن مجتبی(ع) را به عنوان امام دوم خود می‌دانیم، ولی احادیث این امام شریف در کتاب‌های روایی اهل سنت بیشتر وجود دارد. وقتی من به این کتاب‌ها و تفاسیر مراجعه می‌کنم می‌بینم باید سر تعظیم فرود بیاوریم برای عالمانی که خود شیعه نیستند، ولی دغدغه‌ای داشتند و این روایات را نقل کردند.

علامه عطاردی؛ عالم ربانی عاشق

وی افزود: این عالم جلیل‌القدر 14 مسند برای 14 معصوم را از منابع شیعه و اهل سنت گردآوری کرد. کار مرحوم عطاردی کار یک عاشق، انسان دردمند و یک عالم ربانی و دلسوز است که با دست تهی به کشورهای جهان اسلام سفر کرده است و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده است تا این مطالب ارزشمند را گردآوری کند.
حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: شایسته است که مجلس شورای اسلامی بودجه جداگانه‌ای را برای انتشار و احیای این آثار درنظر بگیرد و جمعی از محققان با همکاری هم منتشر شود. در زمان حیات علامه عطاردی بخشی از کتاب‌هایشان منتشر شد، ولی چاپ آنها خوب نیست و غلط دارند. برخی از آثار ایشان فیش‌برداری شده است و هنوز به کتاب تبدیل نشده است و با سیاست واحد باید اینها منتشر شود.
وی گفت: همانطور که برای لغت‌نامه مرحوم دهخدا مجلس بعد از سال‌ 1320 بودجه‌ای را درنظر گرفت تا به وجه خوبی لغتنامه دهخدا منتشر شد که کار بسیار بزرگی بود، مجلس ما نیز در این زمینه باید اقدام کند، زیرا کار مرحوم عطاردی به مراتب از کار مرحوم دهخدا بالاتر است، زیرا لغت‌نامه دهخدا فقط در یک زمینه بود اما مرحوم عطاردی در حوزه‌های مختلف فعالیت کرده است.

مطالب مرتبط
captcha