پیکر آیت‌الله عطاردی در تهران تشییع شد + عکس
کد خبر: 1433644
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴

پیکر آیت‌الله عطاردی در تهران تشییع شد + عکس

گروه اندیشه: پیکر مرحوم آیت‌الله عزیزالله عطاردی، عصر امروز شنبه چهارم مردادماه از محل مؤسسه فرهنگی خراسان به سوی امامزاده صالح در میدان تجریش تهران تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، پیکر مرحوم آیت‌الله عزیزالله عطاردی، عصر امروز شنبه چهارم مردادماه با حضور جمعی از مسئولان، روحانیون و علما، خانواده مرحوم عطاردی و علاقه‌مندان به ایشان از محل مؤسسه فرهنگی خراسان به سوی امامزاده صالح در میدان تجریش تهران تشییع شد.


بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم و در محل مؤسسه فرهنگی خراسان، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در سخنانی درباره مرحوم آیت‌الله عطاردی، گفت: آیت‌الله عطاردی در زندگی خود با طبعی بلند زیست و روی به هیچ درگاهی جز درگاه اهل بیت(ع) نیاورد و خدمت جز به این آستان نکرد و در کمال قناعت و پارسایی و فروتنی زندگی را به سر برد.
‌وی با اشاره به ذوجنبه بودن آیت‌الله عطاردی وی را شخصیتی منحصر به فرد خواند و بیان کرد: برخی از آثار ایشان از جهت علمی در تاریخ ماندنی است. کاری که راجع به ائمه(ع) انجام دادند، کار بی‌بدیلی بود؛ کاری که راجع به تاریخ خراسان انجام دادند کار بی‌نظیری بود و چه دقت‌های علمی که در این کار بود و چه تلاش‌ها کردند.


مسجد جامعی همچنین با اشاره به بنیانگذاری مؤسسه فرهنگی خراسان از سوی آیت‌الله عطاردی، آن را یکی از خدمات اجتماعی ایشان برای عموم و به ویژه کسانی که در حوزه خراسان پژوهش می‎‌کنند، دانست و افزود: همه آثار و اسناد و کتاب‌هایی که در این مجموعه جمع شده است و گفته می‌شود 30 هزار اثر است که تک تک انتخاب شده، همه این‌ها در آثاری که ایشان پدید آوردند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین از خدمت‌گذاری خاندان رجایی که خانواده همسر آیت‌‌الله عطاردی هستند به ایشان یاد کرد و گفت: این همه آثار بدون همت و حمایت ایشان و به خصوص همسر آیت‌‌الله عطاردی میسر نبود که انجام شود و به سامان برسد.  
مسجدجامعی در پایان افزود: ایشان وصیت کرده بودند که اگر امکان باشد در جایی که پیش بینی کرده بودند در مشهد مقدس به خاک سپرده شوند و خوشبختانه دیگران هم همکاری کردند و پس از مراسم تشییع امروز، مراسم تشییع فردا در مشهد و همان جایی که منظور نظر ایشان بوده است به سرانجام خواهد رسید و مراسم سوم و هفتم هم در مشهد خواهد بود و مراسم بعدی هم اعلام خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به جشنی که آیت‌الله عطاردی هر ساله در سالروز تولد امام رضا(ع) در مؤسسه فرهنگی امام رضا(ع) برگزار می‌کرده است، گفت: من خدمت ایشان توضیح دادم که خوب است این جشن هر سال برگزار شود و نمادی از بهترین آثار پژوهشی و علمی راجع به حضرت معرفی شود که با استقبال ایشان مواجه شد و امیدوارم که همین الان هم در فکر برگزاری این مراسم باشیم و این کار در همین امسال هم به نحو مقتضی به نتیجه برسد.


در ادامه آیت‌الله امجد نیز با حاضر شدن بر پیکر مرحوم آیت‌الله عطاردی ضمن طلب رحمت برای ایشان به عشق و پاکی و اخلاقی بودن ایشان اشاره کرد و گفت: او به قدری اخلاقی بود که این اواخر که به دیدنش آمدیم می‌گفت که من از عیالم خجالت می‌کشم که پنج دقیقه به پنج دقیقه به من سر می‌زند. درود بر این خاندان.
وی با طلب خیر برای کسانی که مؤسسه فرهنگی خراسان را راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: در ابتدا که این مؤسسه راه‌اندازی شد یکی از مسئولان به او گفت که می‌خواهی با دو اتاق تاریخ خراسان را بنویسی! اما ایشان زحمت خود را کشید و اکنون باید به همت علما و بزرگان مجموعه‌ای از آثار ایشان که به چاپ نرسیده است چاپ شود.
در ادامه و پس از تشییع پیکر آیت‌الله عطاردی تا صحن امامزاده صالح، حجت‌الاسلام نوراللهیان در جمع تشییع‌کنندگان ضمن بیان سخنانی در مورد آیت‌الله عطاردی گفت: ایشان همه عمر رو به آخرت بود و همه عمر برای مثل چنین روزی عمل کرده بود.


نوراللهیان با اشاره به انتقال پیکر آیت‌الله عطاردی پس از این مراسم به مشهد مقدس، گفت: در آن جا و در شهری که از کودکی پرورده شده بود و مطابق وصیت خود ایشان و با استقبال و پذیرش تولیت آستان قدس رضوی در بقعه‌ای که شیخ طبرسی، صاحب مجمع البیان دفن است، فردا به خاک سپرده خواهند شد.
در این روزگاری که بزرگان گفته اند زندگی های مادی همه شئون زندگی خیلی از ما را گرفته است، در گوشه جبال البرز یک مرد خدا، یک انسان منزه، یک کسی که خود را تربیت کرده بود چنان بر موازین اسلامی پای می فشرد و چنان برای نشر این مکتب زحمت می کشید. بیش از 60 سال زحمت در کوه و دشت، زحمت در کتابخانه‌های مختلف و در شهرهای بسیار گرم و کم امکانات هند و دیگر کشورها این ها همه گوشه ای از تلاش های ایشان است.
وی افزود: این زندگی به پایان رسید و زندگی مانند من هم به پایان می رسد، اما می‌بینیم که این گونه یاران وفاداری برای اسلام در قشر روحانیت شیعه بوده‌اند که 73 جلد مسند ائمه(ع) را منتشر کردند. ایشان همچنین توانستند فرهنگ و علم و دانش و ادب و تمدن دیرپای شرق جهان در خراسان بزرگ را در 90 جلد کتاب تحقیق و فیش‌برداری کنند.


در پایان نیز مراسم با حضور اقشار مختلف علما، روحانیون، مسئولین و عموم مردم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بر پیکر آیت‌الله عطاردی نماز گذارد.

مطالب مرتبط
captcha