آیت‌الله عطاردی نمونه یک مورخ مجتهد بود
کد خبر: 1434640
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
حجت‌الاسلام دست‌پروری:

آیت‌الله عطاردی نمونه یک مورخ مجتهد بود

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه گفت: جهان اسلام از نعمت وجود فقها در زمینه‎های مختلف برخوردار است اما تعداد بسیار اندکی مورخ مجتهد داریم که آیت‎الله عطاردی نمونه کم‎نظیری از یک مورخ مجتهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام شیخ حسین دست‎پروری، از اساتید حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت سومین روز درگذشت آیت‎الله حاج شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی که همزمان با عید سعید فطر در مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به ویژگی علمی و شخصیتی این عالم بزرگوار گفت: جهان اسلام از نعمت وجود فقها در زمینه‎های مختلف برخوردار است اما تعداد بسیار اندکی مورخ مجتهد داریم که آیت‎الله عطاردی نمونه کم نظیری از یک مورخ مجتهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم و از خداوند متعال می‎خواهیم جای خالی این مجتهد گرانقدر و این مورخ بزرگ را با فضل و کرم خود پر کند تا جهان اسلام از نعمت وجود مورخان و مجتهدانی همچون آیت‎الله عطاردی محروم نشود.

حجت‎الاسلام دست‎پروری با بیان اینکه بازگو کردن زندگینامه آیت‎الله عطاردی نیاز به جلسات متعدد و زمان‎هایی طولانی دارد، گفت: علما، خوراک فکری مردم را در قالب رساله‎های عملی و کتاب‎های فکری، اخلاقی و تربیتی تهیه می‎کنند اما خود این علما نیز نیاز به تغذیه و خوراک فکری دارند.

وی با اینکه اینکه حاصل فعالیت‎های آیت‎الله عطاردی خوراک علمی علما بوده و آنان را از نظر فکری، علمی و عملی پیشتیبانی می‎کند، ابراز کرد: سطح فعالیت‎های این محقق شیعی به قدری بالا است که گره گشای مشکلات علما است.

دست‎پروری یادآور شد: تمام جامعه اسلامی به خصوص شیعیان مرهون زحمات و فعالیت‎های ارزشمند و بی‎دریغ این عالم ربانی است زیرا ایشان خدمات فراوانی را به مسلمانان ارائه داده‎اند.

وی یکی از فعالیت‎های بی‎نظیر آیت‎الله عطاردی را جمع‎آوری 73 جلد مسانید اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: این 73 جلد مسند، حاصل 50 سال تحقیق ایشان در کتابخانه‎های مختلف دنیا است و این در صورتی است که این استاد گرانقدر به هیچ پشتیبان مالی وابسته نبوده است.

این استاد حوزه ادامه داد: دسترسی به نسخ خطی کتابخانه های مختلف دنیا کار بسیار سخت و پرمشقتی است اما این عالم ربانی تمامی این مشقت‎ها و سختی را برای یاری رساندن به جهان اسلام تحمل کرده است.

وی تالیف 80 جلد کتاب در خصوص تاریخ بزرگ خراسان را یکی از فعالیت‎های ارزشمند آیت‎الله عطاردی دانست و گفت: تاکنون هشت جلد از این مجموعه چاپ شده و امیدواریم سایر آثار ایشان نیز چاپ شود تا همه مسلمانان از خدمات ایشان بهره مند شوند.

در این مراسم آیت‎الله سید احمد علم‎الهدی، امام جمعه مشهد، محمدرضا نورالهیان، مدیر فرهنگی مؤسسه خراسان شناسی، جامعه روحانیان شهر و جمعی از رهروان و دوست‎داران آیت‎الله حاج شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی حضور داشتند.

یادآور می شود، مرحوم آیت‌الله عطاردی قوچانی پس از تحمل چند سال بیماری ناشی از نارسایی کلیوی عصر روز جمعه سوم مرداد‌ در  تهران چشم از جهان فرو بست و روز یکشنبه پنجم مرداد پس از تشییع در شهر مشهد، در جوار بارگاه منور رضوی آرام گرفت.

مطالب مرتبط
captcha