کد خبر: 2365971
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

حفظ قرآن به طرح فراگير آموزشی در حوزه‌های علميه تبديل شود

گروه حوزه‌های علميه: مسئول كانون قرآن و عترت مديريت حوزه علميه آذربايجان‌غربی با تاكيد بر اهميت و نقش حوزه‌های علميه در تربيت نسل قرآنی در كشور گفت: طرح حفظ قرآن به طرح فراگير در حوزه‌های علميه تبديل شود.

حجت‌الاسلام علی بدری در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اظهار كرد: اين كانون در حوزه آموزش حفظ، قرائت و تسلط به قرآن در ميان طلاب استان آذربايجان‌غربی به فعاليت می‌پردازد.
وی افزود: از جمله برنامه‌هايی كه در اين مركز صورت می‌گيرد، ارزيابی سطح تسلط طلاب به قرآن است تا از اين رهگذر، بتوان طرح‌های آموزشی را با آسيب‌شناسی پيشين به مرحله اجرا گذاشت.
مسئول كانون قرآن و عترت مديريت حوزه علميه آذربايجان‌غربی با اشاره به ارزيابی فنی اين كانون در ارديبهشت ماه، از طلاب استان، اظهار كرد: پس از اين ارزيابی نيازسنجی آموزشی با توجه به نوع توانايی قرائت و حفظ و تفسير قرآن انجام شد كه در كل می‌توان گفت كه با توجه به تست‌گيری انجام شده، بايد كار بيشتری در اين عرصه به خصوص در حوزه حفظ قرآن انجام داد.
وی گفت: مهم‌ترين مسئله در فراگير كردن حفظ قرآن در حوزه، طرح‌ريزی آموزشی كلاسيك در سطح حوزه است؛ اينكه يك طلبه به فراخور دلخواه خود يا يك مدرسه با برنامه‌ريزی خود، چندين كلاس و دوره آموزشی را برگزار كند، نكته مثبتی است ولی اين كار بايد در حوزه، به يك طرح فراگير آموزشی در سطح كل حوزه‌های علميه كشور، تبديل شود.
اين فعال قرآنی حوزوی با بيان اين مطلب كه آموزش تفسير و حفظ قرآن بايد از اصول آموزشی در حوزه باشد، اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر اين آموزش‌ها، در فرع قرار گرفته است؛ يك يا دو ماه كلاس برگزار می‌كنند و بعضا مباحثی را به شكل تئوری ارايه می‌دهند ولی به طور كلی، برنامه‌ريزی جامعی برای حفظ قرآن در عرصه آموزشی تدوين نشده است.
وی گفت: طلاب، بيشتر وقت خود را در روزهای تحصيلی به درس و بحث و كلاس‌های آموزشی رايج در حوزه می‌گذرانند و به همين خاطر اگر اين برنامه‌ها، در چارچوب فعاليت‌های رايج آموزشی در حوزه قرار نگيرد، نمی‌توان در كوتاه مدت و ميان مدت، تحولی در اين عرصه ايجاد شود.
بدری تدريس مباحث تفسير قرآن را از مهم‌ترين نيازهای حوزويان، به خصوص طلاب جديد الورود ذكر كرد و افزود: طلاب، بايد در كار خود، به تفسير قرآن روی آوردند، زيرا در آينده بايد بر پايه همين دانش تفسير به تبليغ و پژوهش بپردازند.
وی با تاكيد بر اهميت تربيت نسل قرآنی در كشور و نقش ويژه روحانيت در اين عرصه، اظهار كرد: اولين كار مركزی كه برای تربيت نسل قرآنی انجام داد اين است كه به تربيت طلاب قوی در اين حوزه همت گماشت؛ وقتی طلاب با تسلط به تفسير و حفظ قرآن در جامعه به طور گسترده به ترويج و آموزش و پرورش بپردازند می‌توانند در برنامه‌ريزی‌های آموزشی برای تربيت نسل قرآنی كه از مهم‌ترين دستورات رهبر انقلاب به فعالان فرهنگی كشور است، موفق عمل كنند.
بدری گفت: در اين بين، نقش آموزش و پرورش و حوزه‌های علميه از همه بخش‌ها، مهم‌تر است و اين دو نهاد با همكاری و تعامل با يكديگر، نسل جوان كشور را با فرهنگ قرآنی تربيت كنند.
captcha