لزوم برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت توصیه‌های بهداشتی
کد خبر: 3910746
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
آیت‌الله عباسی خراسانی بیان کرد:

لزوم برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت توصیه‌های بهداشتی

آیت‌الله عباسی خراسانی ضمن اشاره به حجیت قول پزشکان و لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی، تصریح کرد: اگر فقیهی مبنایش این باشد که اسلام را محرم و امام حسین(ع) باقی نگه داشتند، حفظ محرم به عنوان یک بستر نگه‌داشتن اسلام بر همه مسلمانان واجب است و محرم باید تجلیل، تکریم و تعظیم بشود.

به گزارش ایکنا؛ جلسه درس خارج فقه آیت‌الله هادی عباسی خراسانی با عنوان «مسائل کرونا در فقه اسلامی» ‌سه‌شنبه، 24 تیرماه در فضای مجازی منتشر شد.

وی در این جلسه اظهار کرد: در مباحث گذشته به این نتیجه رسیدیم که بحث احکام الهی و دائر بودن احکام الهی به عنوان یک قاعده و اصل اهمّ، باید در سیره علمی و عملی مکلف قرار بگیرد و از نظر علمی و عملی بکوشد احکام الهی تعطیل نشود؛ به ویژه احکامی که به بحث حاکمیت و اصل نظام اسلامی و اصل اسلام مربوط باشد که از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین بحث نفوس و جان‌ها که بعد از این مسئله در رتبه دوم اهمیت قرار دارد، گاهی برای جریان احکام اسلامی فدا می‌شود. با توجه به این نکات، به این نتیجه رسیدیم که حج قابل تعطیلی نیست و به خاطر ویروس کرونا نباید تعطیل شود، بلکه باید مدیریت شود. بسیاری از مواقع، تزاحم بدوی وجود دارد، ولی می‌شود با مدیریت جمع کرد.

وی افزود: ما معیارهای تعیین اهمّ را بیان کردیم. گاهی اوقات امر اهمّ از دلیل وجوب یک حکم برداشت می‌شود. به این نتیجه رسیدیم آنی که مطلوب مولا باشد و مطلوب اکید باشد، دلیل بر اهمیت آن است. برای همین گفتیم اهمیت حج ثابت است و باید این بیماری را مدیریت کنیم؛ مگر در صورتی که واقعا نشود عمل حج انجام بگیرد یا حاکم اسلامی حکم بکند چون امنیت یا سلامت در خطر است، امسال عده‌ای مشرف نشود. در جلسه گذشته ما روایات اربعین را هم خواندیم و عرض کردیم طبق مبنایی که ما داریم، احکام تمثیلی هستند و نه تخصیصی، لذا می‌توانیم تنقیح مناط بکنیم و بگویم هرجا قانون اهمیت صادق باشد، هیچ چیزی نمی‌تواند با آن تزاحم داشته باشد، از جمله بیماری کرونا. برای همین عرض کردیم همه باید در مدیریت اربعین بکوشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همچنین عرض ما این است که وجوب مراقبت‌ها یک واجب شرعی است. جلوگیری از سرایت بیماری به خود شخص و دیگران لازم است و مراقبت نکردن حرام است. به خصوص اگر گاهی اوقات تیم تخصصی و پزشکی به این نتیجه برسند که یکی از راه‌های پیشگیری، استفاده از ماسک یا پوشش خاصی است، ما پیشگیری را هم واجب می‌دانیم و هیچ شک و شبهه‌ای در آن نداریم؛ ولی نسبت به موضوعاتی که پیش می‌آید، مثل اربعین باید مراقبت انجام شود، اما مراسم مدیریت شود تا حتی‌الامکان برگزار بشود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مبتلابه، برگزاری هیئات در محرم است. در اینجا ما باید بررسی کنیم که عزاداری محرم چه حکمی دارد. یک وقت در مورد محرم این ملاک را مد نظر قرار می‌دهیم که به فرموده امام خمینی(ره)، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. اگر فقیهی مبنایش این باشد که اسلام را محرم و امام حسین(ع) باقی نگه داشتند، حفظ محرم به عنوان یک بستر نگه‌داشتن اسلام بر همه مسلمانان واجب است و محرم باید تجلیل، تکریم و تعظیم بشود. یکی از راه‌های تعظیم محرم این است که روضه و توسل حفظ بشود. موید ما هم این است که می‌بینیم یکی از راه‌های مبارزه حکومت‌های ظالمانه، مبارزه با محرم و تشکیل مجالس ذکر امام حسین(ع) است.

عباسی خراسانی تصریح کرد: پس نسبت به مجالس محرم باید حتی‌الامکان این مسئله را مدیریت کنیم تا با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، مراسم برگزار بشود؛ چراکه رعایت توصیه پزشکان از باب «فسئلو اهل الذکر» و حکم عقل لازم است، کمااینکه رجوع به مجتهد هم از باب حکم عقل است و ما به لحاظ مبنای فقاهتی، رجوع به پزشک و مجتهد را از یک باب لازم می‌دانیم و حرف هر دو حجت است. در عین حال مجالس امام حسین(ع) حتی‌الامکان باید برگزار شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha