تقوا با اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط تعریف می‌شود + فیلم
کد خبر: 3965970
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
جرعه‌ای از کلام امیر/ 5

تقوا با اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط تعریف می‌شود + فیلم

پژوهشگر نهج‌البلاغه در درس‌گفتار شرح خطبه متقین اظهار کرد: ما پیرو دینی هستیم که یکی از اصول آن عدل و پیرو مذهبی هستیم که یکی از شاخصه‌های آن اعتدال و میانه‌روی است. اساساً تقوا با اعتدل و پرهیز از افراط و تفریط تعریف می‌شود.

به گزارش ایکنا، سیدحمید خویی از نوادگان آیت‌الله خویی و محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سلسله درس‌گفتارهای رمضانی با عنوان «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» در خبرگزاری ایکنا به بیان نکاتی درباره خصوصیات متقین از منظر حضرت علی(ع) پرداخته است که قسمت پنجم آن از نظر می‌گذرد؛

از خصوصیات متقین در کلام امیرالمؤمنین(ع) این است که «پوشش آنها اقتصاد است» اقتصاد به معنای پرهیز از بخل و اسراف است. ملبس به معنای پوشش و چیزی است که همه زندگی آنها را در برمی‌گیرد. ما پیرو دینی هستیم که یکی از اصول آن عدل و پیرو مذهبی هستیم که یکی از شاخصه‌های آن اعتدال و میانه‌روی است. اساساً تقوا با اعتدل و پرهیز از افراط و تفریط تعریف می‌شود.

حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند جاهل را نمی‌بینی جز در حال افراط یا تفریط. به بیان دیگر از شاخصه‌های عاقل بودن، میانه‌روی در زندگی است. حضرت امیر می‌فرمایند: راست‌روی و چپ‌روی و افراط و تفریط، هر دو گمراهی است بلکه راه درستی که انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند راه میانه‌روی است.

در قرآن کریم آیات فراوانی به چشم می‌خورند که مخاطبان را دعوت به میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط کرده‌اند. یکی از برترین فضایل اخلاقی  در دین ما انفاق است که حتی در زمینه آن هم گفته شده است زیاده‌روی نکنید. در آیات پایانی سوره فرقان وقتی خداوند خصوصیات عبادالرحمن را بیان می‌کند می‌فرماید که بندگان خوب خدا موقع انفاق، نه خشک دستی و نه افراط می‌کنند. پس یکی از خصوصیات اساسی متقین اعتدال در هر کاری است.

انتهای پیام
captcha