کد خبر: 3989951
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
ناشنیده‌هایی از حسین(ع)/ 4

همه کسانی که درحمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم برمی‌خیزند، مورد اتهام گناهان نکرده قرار می‌گیرند. امام حسین(ع) هم مورد این اتهامات قرار گرفت اما تا پای فدای جان در مبارزه با ظلم پیش رفت تا مسیر عدل و عدالت مسدود نشود.

به گزارش ایکنا، مسلم نادعلی‌زاده، استاد دانشگاه و عاشوراپژوه، در سلسله درس‌گفتارهای «ناشنیده‌هایی از حسین(ع)» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به تشریح بخش‌هایی از بیانات امام حسین(ع) به ویژه خطبه منا و تحلیل این بیانات در راستای شناخت بیشتر سیدالشهدا(ع) پرداخته است که بخش چهارم آن در ادامه می‌آید:
 
در حکومت اموی، همه کسانی‌که به هر شکلی با سیاست‌های حاکم مخالفت می‌کردند به انواع و اقسام اتهامات متهم می‌شدند. حکومت‌های مستبد از اینکه مخالفان خود را به گناهانِ نکرده متهم کنند ابایی ندارند لذا مخالفان سیاسی همواره می‌کوشیدند تا خود را از اتهاماتی که متوجه آنها شده مبرا کنند. علیه حضرت اباعبدالله(ع) هم اتهامات فراوانی زده شد و آن حضرت را خارجی به معنای کسی‌که از دین خارج شده تلقی و تبلیغ کردند و گفتند که امام حسین عامل تفرقه و انشقاق در جامعه شده، از اطلاعت ولی امر خودش خارج شده، در حال فتنه‌گری است، جامعه را به فساد و آشوب می‌کشد و دنبال ریاست، حکومت و دنیاست. این در حالی است که همه ما می‌دانیم که این اتهامات دروغ است.
 
امام حسین(ع) می‌فرمایند: «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ» یعنی خدایا تو می‌دانی آنچه که ما انجام دادیم برای این نبوده است که ما به سلطه و سلطنتی دست پیدا کنیم یا بخواهیم ریزه‌خوار خوان دنیا باشیم، از این دنیا برای خودمان کیسه‌ای بدوزیم و به دنبال کسب ثروت یا قدرت باشیم بلکه ما دنبال این هستیم که در شهرهای خدا، اصلاح ایجاد کنیم و اموری که خراب و از ریل خودش خارج شده را منظم و به سامان کنیم. خدایا تو شاهدی که هدف ما این است که مظلومان و کسانی‌که در جامعه به هر طریقی به آنها ظلم شده یا به استضعاف کشیده و از طرق مختلف حق آنها تضییع شده است آنها را به امنیت برسانیم و نجات دهیم.
 
بنابراین ایشان هدف خود را اصطلاح امور و دفاع از ستم‌دیدگان معرفی‌ می‌کنند تا نشانه‌های دین خدا در جامعه برپا شود. نشانه‌های دین خدا هم در درجه اول عدالت از جهت اجتماعی است، چراکه اگر در جامعه عدالت نباشد و ظلم حاکم شود آن جامعه به هیچ وجه دینی و اسلامی نیست؛ در واقع شاخص شناسایی یک جامعه دینی، اجرای عدالت است. به امید اینکه همه ما پیروان خوبی برای حضرت اباعبدالله و اهل بیت اطهار(ع) باشیم.

 

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: