به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، چندی پیش نشستی با عنوان «مطالعات قرآنی؛ وضعیت حال، چشمانداز آینده» در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد که مطالب مهمی در آن طرح و به بحث گذاشته شد و این موضوع همچنان در قالب نشستهایی با سخنرانی صاحبنظران این حوزه در دست بررسی است.
در رابطه با این موضوع و در رابطه با جایگاه رشته علوم قرآن و تحول در این رشته قصد گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم و مؤسسه پژوهشهای قرآنی المهدی(عج) داشتیم که با انتقادات شدید وی از برخی جریانات در حوزه علوم قرآن و مطالعات قرآنی مواجه شدیم.
ایکنا: چندی پیش نشستی برگزار شد که در آن بر تحول در حوزه مطالعات قرآنی و چارچوبهای آن تأکید شد و ترسیمی از افقهای پیشروی این حوزه ارائه شد. میخواستیم در این رابطه نظر شما را هم بشنویم.
ببینید ما همه ترجیح میدهیم که با تحولات خوبی در رشته علوم قرآن مواجه شویم اما مسئله این است که این نشست و نشستهایی که شما میگوئید توجیهی ندارد؛ چون اینها میدانند که چه خبر است، چه اتفاقی افتاده و چه رشتههای جدیدی در همین زمینه علوم قرآن تشکیل شده است و چقدر کارها دارد پیش میرود، اما چشمشان را بستهاند و راجع به اینکه میخواهیم تغییری ایجاد کنیم، صحبت میکنند.
ایکنا: آیا به نظر شما نباید از تحول در علوم قرآن سخن گفت؟
ممکن است شما که این سؤال را میپرسید و این مباحث را مطرح میکنید، اطلاع نداشته باشید، اما آنهایی که اطلاع دارند و میدانند و تغییر و تحولاتی را که انجام شده است، به رخ مبارک نمیآورند و میخواهند از نقطه صفر شروع کنند و از نو هلیکوپتر را طراحی کنند و بسازند ... اینها را من نمیدانم وقتی که این بحثها را طرح میکنند، چطوری وجدان خودشان را قانع میکنند.
ایکنا: خب شما میفرمائید که چه کار باید کرد؟ الان رشتهای به نام علوم قرآن وجود دارد و افراد زیادی به این رشته وارد میشوند و این رشته چارچوب ذهنی و افق مطالعاتیشان را تعیین میکند.
این رشته علوم قرآنی که شما میگوئید برای 30 سال پیش است و اگر اینها دارند تلاشی هم میکنند، باز هم دارند در همان 30 سال پیش سیر میکنند و در آن دوره دارند زندگی میکنند. آقا! همین افراد میدانند که فضای قرآنی کشور خیلی تغییر کرده است.
مثل اینها مثل آن کسی است که بگوید برای یک ساختمان که میخواهیم بسازیم طبقه اول آن را چه کار کنیم و من به شما میگویم که آقا کجا هستید؟ طبقه بیستم هم ساخته شده است. شما مروری بر رشتههای جدید قرآنی وزارت علوم بیندازید تا دریابید که این مباحثی که مطرح است و از تغییر صحبت میکنند «اندر خم یک کوچه»اند.
کارها خیلی بیشتر از این چیزها پیش رفته است. حداقل تا حالا در این کشور 20 رشته قرآنی جدید تصویب شده و کار شده است، اما آقایان چشمشان را کاملاً بستهاند و رفتهاند از صفر شروع میکنند.
این جای تعجب است برای من که چرا این طوری است و این حرفها را نمیفهمم ... نه «خوشمنش» را میفهمم که در وزارت علوم دارد کار میکند؛ که چرا چشمش را باز نمیکند، نه آن آقایانی را که نشست در مورد مطالعات قرآنی میگذارند و صاحب اطلاع هستند، اما چشمهای خود را بر واقعیتها بستهاند.
ایکنا: شاید کسی این مسئله را که رشتههای جدیدی ایجاد شده است، نادیده نمیگیرد، اما مسئله این است که رشته علوم قرآن در قالب سنتی آن حجم زیادی از اذهان و افکار و وقت و سرمایه را درگیر خودش کرده است و باید برای آن هم برنامهای داشت.
شما هم سؤالی که از من میپرسید مال 20 سال پیش است. اما آن نکتهای که میتوانم بگویم این است که مشکلاتی از این دست به خاطر دانشگاه تهران است که در فضای 20 سال پیش دارد سیر میکند.