صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۹۴۸۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۶
اخلاق و تقوا در رفتارهای سياسی؛ وضعيت موجود و مطلوب/ 98

گروه سياسی: حجت‌‌الاسلام صديقی دينی با بيان اينكه اخلاق عين سياست است و سياست هم عين اخلاق است، گفت: ما در رأس حكومت اسلامی خويش، يك شخصيت اخلاقی به عنوان رهبری معظم نظام داريم كه در هيچ بحرانی از مرز تقوا خارج نشده‌اند و متانت و وزانت را همچنان حفظ كرده‌اند.

حجت‌الاسلام كاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره رابطه بين اخلاقی كه متشكل از اصول ثابت و مطلق است با سياستی كه شامل اصولی متغير همانند مصلحت است، گفت: سياست در بينش دينی و مكتب اهل‌بيت(ع) به معنای تدبير درست در جهت هدايت جامعه بشری به سوی كمال است.
وی افزود: در تربيت اسلامی در هر تدبيری، نخست مشروعيت آن تدبير و رضای خدا ملاك است، بنابراين سياست دينی از بی‌صداقتی، خيانت و عوارضی كه برای بشر ايجاد مشكل می‌كند، به دور است.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه سياست دينی هميشه توأم با نور و جاذبه‌های عرشی و ملكوتی است، اظهار كرد: هيچ امامی در هيچ برخوردی از مرز صداقت خارج نشده است؛ امام علی(ع) در 5 سال حكومت‌شان هيچ موردی وجود نداشت كه برای شكست دشمن مكر و حيله كند، ايشان مسير خود را طی می‌كرد و اگر مانعی هم وجود داشت، رفع آن را در چارچوب مقررات انجام می‌داد و از مرز بندگی و قانون يك قدم پای خويش را فراتر نمی‌گذاشت و اين سياست اخلاقی است.
اين كارشناس و محقق علوم دينی با بيان اينكه اخلاق عين سياست است و سياست هم عين اخلاق است، گفت: اين دو عملا قابل تفكيك نيستند، البته انسان ابتدا بايد معرفت پيدا كند و بعد وارد عرصه سياسی شود، و اينجا بحث تقدم رتبی مطرح می‌شود كه تزكيه مقدم بر تعليم و اخلاق مقدم بر همه چيز است.
صديقی در پاسخ به اين پرسش كه آيا با ديدگاه تند برخی كه معتقد به مغفول‌ماندن اخلاق و تقوا در فضای سياسی امروز كشور هستند، موافقيد، تصريح كرد: ما در رأس حكومت اسلامی خويش، يك شخصيت اخلاقی به عنوان رهبری معظم نظام را داريم كه در هيچ بحرانی از مرز تقوا خارج نشده‌اند و متانت و وزانت را همچنان حفظ كرده‌اند.
امام جمعه موقت تهران در پايان اين گفت‌وگو، وجود مقام معظم رهبری را مايه افتخار نظام و انقلاب اسلامی عنوان كرد.