صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۱۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶

گروه فرهنگ و هنر: با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همايش تجليل از برگزيدگان هشتمين جشنواره« خوشنويسی رضوی» 21 مهرماه در يزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)شعبه يزد، در همايش «خوشنويسی رضوی» كه در محل ميدان تاريخی امير چقماق يزد برگزار شد، مسئولان استانی از جمله حجت‌الاسلام«محمد‌علی صدوقی» نماينده ولی‌فقيه و امام‌جمعه يزد،«محمدرضا فلاح زاده« استاندار يزد، حجت‌الاسلام «سيد جلال يحيی‌زاده» عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس،حجت‌الاسلام «سيدشريف كوهستانی» و جمع كثيری از مردم حضور داشتند.
در اين همايش مراسم‌های مختلفی از جمله نقاره زنی، شعرخوانی،‌اجرای سرود،‌چاوشی خوانی،‌مراسم ادای احترام و سلام به امام‌رضا(ع) و... اجرا شد، استقبال بسيار خوب مردم را به همراه داشت.
همچنين در اين مراسم 4 نفر از خدام حرم اما‌م‌رضا(ع) حضور داشتند.
در اين مراسم «سيدمحمد حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان كوتاهی به هنر جميل و هنری كه با ارزش‌ها و زيبائی‌ها و خوبی‌ها عجين شده است اشاره كرد و افزود: در اين صورت هنر ماندگار خواهد شد.
وی در ادامه به هنر خوشنويسی اشاره كرد و اين هنر را با اشاره به آيات قرآن «نون والقلم»و«الذی علم بالقلم»، هنری بسيار ارزشمند دانسته و افزود: خداوند به قلم قسم خورده است و با قلم به انسان‌ها آموخته است.
حسينی ادامه داد: ثبت بسياری از آثار و افكار با قلم بوده است.
وی به سابقه طولانی ايرانی‌ها در زمينه خط از زمان خط ميخی و اوستايی اشاره كرد و افزود: ايرانی‌ها از همان ابتدا سعی داشته‌اند خط را نظم و هماهنگی نوشته تا ديگران را مجذوب سازند.
وی در ادامه به جشنواره خوشنويسی رضوی كه همه ساله در يزد برگزار می‌شود اشاره و بيان كرد: در اين جشنواره سعی شده است احاديث و سخنان گهربار امام‌رضا(ع)به اقشار مختلف و به خصوص به جوانان ارائه شود.
حسينی ادامه داد: هنر خوشنويسی هنر اصيل است و نماد هنر اسلامی و واجد ارزش‌های قدسی می‌باشد و با معنويت و آموزه‌های دينی گره خورده و قداست ويژه ای دارد.
وی به سلايق ايرانيها در ابداع انواع خط پرداخت و افزود: خط هر چند كه زيبا باشد اگر عبارات و مفهوم ولايی نداشته باشد كنار زده می‌شود.
وی افزود: جشنواره سراسری فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) سعی دارد كه هر چيزی را كه می‌تواند با هنر هنرمندان از افكار، انديشه، احاديث امام‌رضا(ع) با هنرهای مختلف انس پيدا كرده و مردم را مجذوب سازد، ارائه دهد.
حسينی در پايان به استقبال بی‌نظير مردم لبنان از احمدی نژاد و حضور خودش در اين مراسم اشاره كرد و گفت: اين استقبال برگرفته فراگير شدن مكتب اهل‌بيت و امامت و ولايت است.
«محمدرضا فلاح زاده» استاندار يزد نيز در اين مراسم گفت: خطاطان هنرمندان عرصه توحيد و ولايت هستند.
وی ادامه داد: اميدوارم تمام هنرمندان در چهارچوب ولايت ائمه‌اطهار(ع) و ولايت پيامبر اسلام (ص) كه ادامه ولايت خداوند است فعاليت نمايند.
در اين مراسم همچنين «محمود عاليشوندی» مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد با بيان اين مطلب كه به دليل تأكيدات رئيس‌جمهور به مردمی‌تر شدن هرچه بيشتر جشنواره رضوی هشتمين جشنواره خوشنويسی رضوی، در ميدان مركزی شهر و از بناهای قديمی يزد برگزار شده است؛ بيان كرد: در اين جشنواره بخش ويژه تجليل از شهدای خوشنويس با حضور خانواه‌های آنان برگزار می‌شود.
وی ادامه اد: به دبيرخانه هشتمين جشنواره خوشنوسی رضوی 71 اثر از 65 استاد مسلم خط كشور در بخش ويژه اساتيد و بيش از 600 اثر در بخش مسابقه ارسال شده است كه 320 اثر به مرحله پايانی راه يافته اند.
وی ادامه داد: مراسم تجليل از اساتيد برگزيده كشور به دليل حضور خطاطان كشور در مراسمی در تاجيكستان امروز برگزار نمی‌شود اما در اولين فرصت اين كار صورت خواهد گرفت.
دراين مراسم در بخش ويژه از شهدای خوشنويس كشور با حضور خانواده آنان تجليل شد.همچنين خوشنويسان برتر بانوان كشور نيز معرفی شدند.
در پايان مراسم نيز ار برگزيدگان هشتمين جشنواره خوشنويسی رضوی با اهدا جوايز و لوح تجليل شد.
يادآور می‌شود، بخش نمايشگاه جشنواره تا 27 مهرماه همزمان با ميلاد با سعادت امام‌رضا(ع) ادامه دارد.