صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۵۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲

«مهدی آذريزدی»، پدر ادبيات كودكان و نوجوان ايران، سيمای اخلاق متعالی امام سجاد(ع) را در 9روايت بيان كرده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، روايت اخلاق متعالی امام سجاد(ع) توسط «مهدی آذريزدی»، پدر ادبيات كودكان و نوجوان ايران، در روايت 9 گانه از امام سجاد(ع) در يك ابتكار بديع و نوظهور در عصر خويش سيمای اخلاق متعال سيد‌الساجدين(ع) را برای كودكان و نوجوانان به نمايش می‌گذارد.
روايت مرحوم «مهدی آذر‌يزدی» با داستان گفتن يا نگفتن آغاز و با داستان ناشناسانه به پايان می‌رسد.
قصه‌های ديگری همچون زبان خوش، نيكی پوشيده، آزادگی و آزادی، خانه امان، آسايش دو گيتی، عبرت برای بازيگر و سرزنش خبركش روايتی دلنشين از مكارم اخلاق زينت عابدان برای كودكان و نوجوانان است.
آذريزدی كه خود آداب دين را با اذان گويی و كسب آموزش قرآن در طفوليت و كودكی كسب كرده بود، در اين روايت بی‌نظير از امامی برای بچه‌ها قصه می‌گويد كه در يك مقطع حساس تاريخی به دليل فشار بی امان سركوب امويان، سوار بر بال رأفت و مهربانی و ارشاد به هدايت صحيح انسان‌ها در چهارچوب عملگرايی به تقوا و رفتار شايسته حافظ ستون‌های اصلی بنياد دينی می‌شود كه جدش رسول الله پايه گذاشته است و پدرش امام حسين(ع) در عاشورای سال 61 هجری با خون آن را آبياری كرده است.
اين روايات كه برای بزرگترها نيز دامنه وسيعی از نيكويی‌ها به شمار می‌رود رفتارهای احسن را از رفتارهای مذموم جدا كرده و با عملگرايی حضرت امام سجاد(ع)، خواننده كوچك را به دريای معارف اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) پيوند می‌زند.
روايت 9 گانه آذر يزدی از امام سجاد(ع) كه با تصويرگری همراه است، منابعی همچون عين‌الحيات، تذكرةالخواص الامة از ابن جوزی، ارشاد، اعلام الوری، بهار، انوارالبهيه و حكايات المعصومين از وسائل را و همچنين عيون الاخبار الرضا برگرفته است.
«نادر دريابان» پژوهشگر آثار «مهدی آذر‌يزدی» گفت: تا كنون بررسی داستان‌های «مهدی آذريزدی» درباره حضرت علی(ع)، امام حسين(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) انجام گرفته است و در تازه ترين بررسی‌ها درباره آثار مذهبی آذر‌يزدی پژوهش درباره داستان‌های پيامبران(ص) با الهام از كلام‌الله مجيد به همراه تحليل نوع نگارش و ديد ساده‌نويسی اين نويسنده انجام می‌گيرد.