صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۳۹۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱

نمایندگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران: مدیركل اوقاف و امور خيريه استان مازندران از آغاز ثبت نام مسابقات اذان، ابتهال، مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیركل اوقاف و امور خيريه استان مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه مازندران، با اشاره به برگزاری اين دوره از مسابقات گفت: يكی از عرصه‌های فعاليت‌های گروهی قرآن، تشكيل گروه‌های هم‌خوانی و مديحه‌سرايی توسط جوانان پرشور اين مرز بوم است و برگزاری مسابقات در اين زمينه می‌تواند تجلی‌گاه پيوند هنر و متون اصيل اسلامی باشد.
وی افزود: تلاوت گروهی آيات قرآن مجال پيوند دل‌های جوانان دلباخته قرآن و ثقلين است. از طرف ديگر رقابت در اجرای ابتهالات و قرائت همراه با تضرع ادعيه و مناجات‌های پر‌سوز كه همچون گنجينه‌ای گران‌بها در ميان ما است و نيز اذان كه شعار مسلمين و دربردارنده بلندترين مفاهيم توحيدی است، زينت‌بخش اين رقابت‌ها است.
سهرابی اظهار کرد: اداره‌كل اوقاف و امورخيريه مازندران طبق سنوات گذشته مسابقات مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن كريم، اذان و ابتهال را برگزار کرده و علاقه‌مندان می‌توانند تا 25 شهريور‌ماه سال‌ جاری در ادارات اوقاف و امور خيريه سراسر استان ثبت نام کنند.
وی افزود: مسابقات تواشيح و هم‌خوانی قرآن كريم و ابتهال ويژه خواهران و برادران، بدون محدوديت سنی بوده و مسابقات اذان ويژه برادران، در دو مقطع زير 16 سال(شكوفه‌ها) و بالای 16 سال(بزرگسالان) برگزار می‌شود.
مدیركل اوقاف و امور خيريه استان مازندران با اشاره به موضوعات این مسابقات، تصریح کرد: در محتوای بخش مديحه‌سرايی، با توجه به اهميت اين بخش انتخاب متون قوی با محتوای غنی مفاهيم اسلامی و استفاده از اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر(عرب زبان) مورد توجه ويژه قرار گيرد و موضوعات آن، متن منقبت و فضايل اهل بيت(ع) بويژه امام حسين(ع)، موضوعات مرتبط با توليد، عدم اتكا‌ به غير، استقلال مسلمانان و عدم وابستگی،‌ اهميت جهاد در اسلام است.
وی با اشاره به اینکه گروه‌ها می‌توانند جهت تهيه متون به اشعار دعبل خزايی، فرزدق، كميت، صفی‌الدين حلی، جواهری مراجعه كنند، افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند از نرم‌افزار سيره معصومين(ع) مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی جهت استفاده كنند.‌
سهرابی اذعان کرد: در بخش هم‌خوانی قرآن كريم، آيات مرتبط با موضوع توليد، عدم اتكا‌ به غير، استقلال مسلمانان، عدم وابستگی انتخاب گردد و در بخش ابتهال و دعا شركت‌كنندگان بايد با توجه ويژه به متون با محتوای غنی مفاهيم اسلامی و انتخاب اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر(عرب زبان) در موضوعات ادعيه و مناجات‌های مأثوره بويژه فرازهای منتخب از صحيفه‌ی سجاديه و جامعه كبيره و همچنين اشعار شعرای نامدار و معتبر(عرب زبان) در مدح اهل بيت(ع) يا مسائل اعتقادی‌(ولايت‌، انتظار) به رقابت بپردازند.
وی افزود: مرحله شهرستانی سی و پنجمين دوره مسابقات قرآن كريم در دهه كرامت از تاريخ 28 شهریور‌ماه تا هفتم مهرماه 91 و مرحله استانی اين دوره از مسابقات در دهه ولايت، از تاریخ پنجم لغايت پانزدهم آبان‌ماه برگزار می‌شود.
مدیركل اوقاف و امورخيريه استان مازندران هدف از برپايی اين دوره از مسابقات را ايجاد انگيزه در بين افراد جامعه بويژه جوانان و نوجوانان در جهت تقويت بنيه اعتقادی و مذهبی، ايجاد انس با قرآن كريم و آشنايی با فضائل اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، توجه دادن افراد جامعه بويژه جوانان و نوجوانان به معارف قرآن و اهل بيت(ع)، ايجاد رقابت سالم در بين جوانان و نوجوانان در زمينه مسابقات قرآنی و تواشيح، شناسايی نخبگان و فعالان در عرصه تواشيح و اذان و ابتهال، ارتقا‌ سطح اذان‌گويی، ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی در سطح استان و توسعه و گسترش آن در جامعه ذكر كرد.