صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۰۲۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در پزشکی به بهداشت اندک توجه شده و تمرکز بیشتر بر درمان است، گفت: در طب سنتی و اسلامی همواره تأکید بر حفظ سلامتی بوده چراکه بازگشت آن بسیار دشوار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، براساس تقویم جمهوری اسلامی ایران هفته نخست اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده است که برنامه‌های متعددی در این راستا از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط برنامه‌ریزی شده است.

قرآن کریم به عنوان عالی​ترین رهنمودهای رستگاری انسان، در این میان آیات خود را درمانی برای روح و جسم بشریت عنوان می​فرماید؛ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏‌افزاید».

همواره آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) بر حفظ سلامتی و تندرستی تاکید داشته است و دستورات و راهنمایی​های بهداشتی آن جهت مراقبت از جسم و روح سالم است.

روح‌الله شعرا مدرس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص طب سنتی ایرانی ـ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان اظهار کرد: براساس اسناد موجود طبی که از گذشته باقی مانده(طب سنتی) ریشه‌های وحیانی دارد؛ زمانی که حضرت آدم(ع) به زمان هبوط کرد خداوند دو علم را به وی آموخت؛ علم طب و علم نجوم که از ملزومات زندگی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه انسان نمی‌توانسته با آزمون و خطا علم طب را به این وسعت داشته باشد،‌ افزود: به عنوان مثال در یک کتاب نزدیک به دوهزار دارو با خواص گوناگون معرفی شده است که شناخت این خواص به عمر یک انسان با آزمون و خطا نمی‌رسد.

طب سنتی مغایرتی با طب اسلامی نداشته باشد

شعرا با تأکید بر اینکه ماهیت طب سنتی با ماهیت طب اسلامی متفاوت است، گفت: این تفاوت ناشی از تفاوت ماهوی در طب نیست بلکه ناشی از انتقال سینه به سینه در طب است، متخصصان طب سنتی و مردم عامه باید بدانند که طب سنتی هیچ چیزی مغایر با طب اسلامی نباید داشته باشد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه برهه‌ای که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) امکان تبلیغ داشتند فرصت برای تربیت طبیب نبوده است، افزود: به همین دلیل صرفاً احادیث جسته و گریخته پیرامون طب وجود دارد و کتاب‌هایی همچون «توحید مفضل» و «رساله ذهبیه» که صرفاً پیرامون طب است، اندک هستند.

نظر مثبت ائمه اطهار(ع) به طب با وجود اختلاف​نظرها

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) نسبت به طب نظر مثبت داشته‌اند و استفاده حضرت علی(ع) از پزشک یهودی در زمان ضربت خوردگی گواه این امر است، ادامه داد: البته احادیثی که سندیت قوی دارند و به تأیید اهل علم حدیث رسیده‌اند، بسیار راهگشا بوده و تأثیر این احادیث در درمان کاملاً مشاهده می‌شوند و هماهنگ با قیاس‌ها و استدلال‌های طب سنتی است. این امر بدون هیچ‌گونه تعصبی بیان می​شود و علی‌رغم آنکه احادیث ائمه اطهار(ع) نمی‌توانند یک فرهنگ جامع و مکتب طبی نمی‌تواتند ایجاد کنند اما در طب و درمان بسیار کمک کننده هستند.

داروهای اشاره​شده در احادیث کم خطر هستند

شعرا ادامه داد: عمده داروهایی که در احادیث به آنها اشاره شده است کم ضرر و خطر هستند و افراد به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته از احادیث برداشت‌های متفاوت می‌شود. به طور مثال اشاره به حجامت برای زمان، فرد و برهه خاصی است. بنابراین استفاده از احادیث نیازمند باریک‌بینی است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آیه 24 سوره عبس گفت: در آیات مختلف قرآن کریم خوراک​های برتر برای آدمی به روشنی بیان شده است. در طب سنتی و اسلامی با کل‌نگری می‌توان به درمان رسید.

وی با بیان اینکه به بهداشت در طب کلاسیک اندک توجه شده و تمرکز بیشتر روی درمان است، گفت: در طب سنتی و اسلامی همواره تأکید بر سلامت است.

شعرا افزود: اولویت در احادیث ائمه اطهار(ع) حفظ سلامت است و به بخش سلامتی بازمی‌گردد و مخاطبان اصلی در طب سنتی آیات قرآن کریم و احادیث ائمه(ع) انسان‌های سالم هستند که بیمار نیستند. احادیث که به شیوه‌های درمانی اشاره دارند باید با تفسیر همراه شوند.