صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۲۲۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

گروه اجتماعی: علیرغم شعارهایی که در زمینه ازدواج آسان داده می‌شود، اما آنچه در میدان عمل می‌بینیم موانع فرهنگی بر سر راه ازدواج و جشن‌های پرهزینه‌ای است که به‌دور از اغراق کمر خانواده‌ها را شکسته است، به راستی علت چیست؟.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سخن از ازدواج آسان که می‌شود همه در زبان از درستی آن می‌گویند و اینکه سلامت جامعه در گرو برنامه‌ریزی در این زمینه است.



همه می‌گویند باید شرایطی فراهم شود که هر جوانی که به سن ازدواج رسید و تمایل برای تشکیل خانواده داست مانعی بر سر راه او وجود نداشته باشد و او بتواند با آرامش خاطر همسر هم‌کفو خود را انتخاب کرده و تشکیل زندگی بدهد.



اما وقتی میدان عمل را مشاهده می‌کنیم چیزی جز ازدواج ساده و آسان را می‌بینیم. به ویژه برگزاری جشن‌های پر هزینه سدی بر سر راه کسانی شده است که می‌خواهد قدم در راه سلامت روح و تکمیل ایمان خویش بردارند.



رضا دستجردی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این‌باره به خبرنگار ایکنا گفت: در اثرگذاری یک مؤلفه فرهنگی دو امر مؤثر است، نکته اول اینکه کارشناسان و صاحب‌نظران درستی این رفتار را تأکید کنند.



وی بیان کرد: نکته دوم این است کسانی که درستی یک رفتار را تأئید می‌کنند در عمل نیز به آن پایبند باشند نه اینکه رفتاری متضاد با آنچه بر زبان جاری کرده‌اند، انجام دهند.



در عمل پایبند اصول ازدواج آسان نیستیم



معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در مقوله ازدواج آسان بسیاری از افراد در زبان سخن از ازدواج آسان می‌زنند اما وقتی زمان عمل می‌رسد چندان پایبند به اصول ازدواج آسان نیستند.



دستجردی ادامه داد: طبیعی است وقتی سخن با عمل همراه نباشد بر دیگران نیز تأثیر نخواهد داشت و از این‌رو است که مشاهده می‌کنیم علیرغم اینکه در جامعه ما سخن از ازدواج آسان زده می‌شود اما در عمل آن‌گونه که شایسته است، اجرایی نمی‌شود.



وی افزود: وقتی که ازدواج‌های پر هزینه در جامعه رسم می‌شود شرایطی را به وجود می آورد که کسانی که نخواهند و یا نتوانند چنین مراسمی را برگزار کنند تحت فشار اجتماعی بوده و نگران واکنش‌های دیگران باشند.



معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در تحقق ازدواج آسان در قدم اول باید کسانی که وضعیت مالی مطلوبی دارند به سمت برگزاری ازدواج آسان بروند چرا که بی‌شک بر دیگران نیز تأثیر غیر مستقیم خواهد داشت.



به بهانه ازدواج آسان ضروریات انتخاب همسر را نمی‌توان نادیده گرفت



ستجردی اظهار کرد: معنای ازدواج آسان این است کسانی که به بلوغ اجتماعی، عاطفی و جنسی رسیده‌اند اما فقط بلوغ اقتصادی ندارند به این دلیل از تشکیل زندگی فاصله نگیرند، نه اینکه به بهانه ازدواج آسان خیلی از ضروریات مثلاً دقت در انتخاب همسر را نادیده بگیریم.



وی با اشاره به اینکه ازدواج یک پیمان مقدس است، یادآور شد: در انتخاب مسر باید دقت داشت که البته با وسواس متفاوت است و طبیعی است که باید منطق و درایت را در انتخاب به کار گرفت.



مریم مهرور، معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: اینکه چرا در جامعه ما ازدواج آسان به مرحله عمل نمی‌رسد و در همان گفتار باقی می‌ماند دلایل عدیده فرهنگی و اقتصادی دارد و نمی‌توان آنها را در یکی دو مورد خلاصه کرد.



وی اظهار کرد: یکی از دلایل فرهنگی که موجب شده اصل ازدواج با مانع رو‌بهرو شود این است که برخی از خانواده‌ها تا سن خاصی مثلاً تا پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به فرزند خود به بهانه تحصیلات اجازه ازدواج نمی‌دهند.



ترس از ازدواج در میان پسرها به دلیل بیکاری



معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: مورد دیگری که تأثیر مستقیمی بر روند ازدواج به ویژه در میان پسران می‌گذارد بحث بیکاری است، پسری که کار مشخصی نداشته باشد بی‌شک نخواهد توانست تشکیل زندگی مشترک دهد و این مسئله در آنها ایجاد ترس می‌کند.



مهرور افزود: البته ممکن است این مسائل در خانواده‌ای وجود نداشته باشد و همه شرایط برای یک ازدواج ایده‌آل فراهم باشد اما جشن ازدواجی که برگزار می‌شود با اصول ازدواج ساده منطبق نباشد که این یک بحث فرهنگی است.



وی ادامه داد: اینکه در  هنگام ازدواج چه چیزهایی باید خریده شود، جشن ازدواج در چه مکانی باید برگزار شود همه به نوع نگاه به بحث ازدواج و مؤلفه ‌ای فرهنگی مردم یک منطقه برمی‌گردد.



معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: به عنوان مثال در خراسان شمالی عروس تنها با یک چمدان از لباس‌های شخصی‌اش به خانه  همسر می‌رود و تمام وسائل را پسر تهیه می‌کند در حالی که در استان خراسان جنوبی شرایط تقریباً برعکس است.



دلایل عدم تحقق ازدواج آسان نیازمند تحقیق علمی است



مهرور اظهار کرد: البته تمام مواردی که اشاره کردیم تنها بخشی از دلایل عدم تحقق ازدواج آسان در جامعه است و رسیدن به نتایج بیشتر نیازمند تحقیق علمی و همه‌جانبه است.



وی یادآور شد: این تحقیق می‌تواند پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم اجتماعی باشد که نتایج تحقیق خود را در اختیار مراکزی قرار بدهند که در زمینه ازدواج آسان برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی می‌کنند.