صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۳۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
عابدی:

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان گفت: دستیابی به حیات طیبه مستلزم انجام عمل صالح است که این عمل صالح نیز همان سبک زندگی اسلامی است.

عابدی، معاون فرهنگی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: اگر زندگی انسان براساس الگو، روش و کنش‌های آسمانی و اسلامی باشد، به سبک زندگی اسلامی ختم می شود، ولی اگر این الگوها و روش‌ها براساس مدل‌های غربی بودند، به سبک زندگی غربی متمایل خواهد شد.
وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی با  قرآن هم‌خوانی دارد و برگرفته شده از قرآن است، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید به کسانی که (چه مرد و زن) عمل صالح  انجام دهند و البته اگر مؤمن باشند، حیات طیبه و پاکیزه می‌دهیم.
معاون فرهنگی دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه دستیابی به حیات طیبه مستلزم انجام عمل صالح  است که این عمل صالح  نیز همان سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مقام معظم رهبری به طور مداوم به نهادینه کردن آن در کشور تاکید می کنند،  در راستای دست یایی  به حیات طیبه است.
عابدی با بیان اینکه خداوند در آیه های آخر سوره فرقان می‌فرمایند؛ بندگان خدا کسانی هستند که  متواضع  و اخلاق مدار بوده و اهل اسراف کردن نیستند، بیان کرد: این آیات و دیگر آیه های مشابه بیانگر و ترسیم کننده سبک زندگی اسلامی است که باید آن ها را در متن  زندگی  خودمان  نهادینه کنیم.
وی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی به این معنا است که نباید در زندگی ربا، رشوه، دروغ، خیانت  و هواهای نفسانی وجود داشته باشد؛  بلکه باید اخلاق، معنویت،  تواضع، دانش  و عدالت در متن زندگی انسان ها حاکم  شود.
استاد ادبیات دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان با  اشاره به اینکه ابلاغ دعوت، ایجاد عادت و اعمال قدرت سه رویکرد مهم در تحقق سبک زندگی اسلامی است، گفت : ابلاغ دعوت و ایجاد عادت به سبک زندگی اسلامی یک وظیفه همگانی است، اما اعمال قدرت برای تحقق آن در حیطه اختیارات دولت است که اگر این سه رویکرد مهم  همزمان انجام شود، می توان به سبک زندگی اسلامی دست پیدا کرد.
وی با بیان اینکه برای تحقق سبک زندگی اسلامی علاوه بر عمل به دستورات دینی، باید به اقتصاد، بانکداری اسلامی، رعایت نظم و انضباط اداری، نظام تربیتی و آموزشی  نیز توجه جدی داشت، گفت: در جامعه‌ای که فقر وجود داشته باشد، نمی‌توان به سبک زندگی اسلامی  دست پیدا کرد.
عابدی در ادامه با  اشاره به اینکه  ایجاد تفرقه بین خانواده‌ها و عدم توجه به ازدواج از مهمترین خطراتی است که اکنون کانون خانواده‌ها را تهدید می‌کند، گفت: استفاده نابجا و بی‌هدف از ماهواره، اینترنت و حتی آموزش‌های غیر ضروری، تهدیدی هستند برای خانواده‌ها به‌گونه‌ای که اکنون خانواده ها از هم دور شده اند و  ارتباط بین پدر، مادر، فرزندان و حتی همسایگان با یکدیگر کمرنگ شده است.
استاد ادبیات دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان تصریح کرد: تا قبل از ورود فناوری به درون خانواده‌های ایرانی، روابط اعضای خانواده‌ها با یکدیگر به صورتی عاطفی، معنوی و صمیمی بود، ولی با ورود  فناوری جدید زندگی بیشتر جنبه سرگرمی به خود گرفته است.
عابدی بیان کرد: فناوری جدید را نمی‌توان نادیده گرفت و آن را انکار کرد، بلکه باید این تکنولوژی را با در نظر گرفتن فرهنگ عمومی، بومی‌‌سازی کرد و به جنبه های مثبت آن توجه داشت.