صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
جهانگیر عنوان کرد:

گروه اجتماعی: رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بیش از 30 هزار نفر از مددجویان سراسر کشور از کلاس‌های قرآنی در رشته‌های مختلف قرآنی استفاده می‌کنند، زندان باید به دانشگاه اسلامی و محیط فرهنگی تبدیل شود تا خروجی لازم را شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، امروز 30 دی‌ماه، در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان مرکزی گفت: زندان ویترینی است که همه مسائل و مشکلات جامعه اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصای را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه گاهی تصمیم گیری غلط باعث خدشه دار شدن آبروی افراد خدمتگزار و بروز جرائم می‌شود، اظهار کرد: حضور بیش از 8 هزار نفر مجرم با جرائم غیرعمد مانند بدهکاری در زندان نشانگر این است که بخشی از قوانین دارای اشکال است و باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.
رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: طبیعی است که زندان به عنوان ضرورت در همه سیستم‌ها از جمله سیستم بین‌المللی پذیرفته شده است، اما این ضرورت هم در قالب فرصت و هم در قالب تهدید تعریف می‌شود. زندان هم مکانی برای تربیت و اصلاح است و هم می‌تواند محیطی برای تهدید خود، خانواده و جامعه باشد.
جهانگیر ادامه داد: یکی از ضمانت‌های اجرایی ما برای حفظ ارزش‌ها، از جمله ارزش‌های اعتقادی، اخلاقی و قانونی، مجازات است و یکی از مباحث مجازاتی نیز زندان است، این زندان وقتی ارزش دارد که به صورت ضرورت واقعی دیده شود.
وی با اشاره به اهمیت زندان‌ها در حوزه بازدارندگی، تصریح کرد: گاهی مواقع ورود به زندان، نه تنها کمکی به خانواده بزه دیده نمی‌کند و نه تنها بازدارندگی واقعی را برای زندانیان ایحاد نمی‌کند بلکه جنبه تعزیری زندان را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
رئیس سازمان زندان‌ها با تأکید بر اینکه رفتن به زندان نباید برای افراد عادی شود، عنوان کرد: اگر در هر جرمی اعم از مهریه، تصادفات، بدهکاری، چک، قتل و سرقت و مواد مخدر مجرم را به سمت زندان هدایت کنیم بازدارندگی زندان از بین می‌رود، در چنین زندانی مجرمان خطرناک و مجرمان با کرامت در کنار هم قرار می‌گیرند و کم کم بزهکاران خطرناک وجهه افراد با کرامتی که به دلیل اشتباه یا ورشکستگی وارد زندان شده‌اند را به خود می‌گیرند و اینجا جایگاه زندان برای فرد با کرامت و مجرم خطرناک یکسان تلقی می‌شود و در نهایت جنبه بازدارندگی زندان زیر سؤال می‌رود.
وی گفت: حبس‌های کوتاه مدت بازدارندگی ندارد، تلاش کردیم در راستای کاهش جمعیت کیفری که به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده است از حبس‌های کوتاه مدت تحت عنوان قرارهایی که صادر می‌شود تا حد امکان جلوگیری شود و زندان به مکانی برای حضور ناامن کنندگان جامعه و سارقین تبدیل شود.
جهانگیر با اشاره به اینکه شناسایی سرشبکه‌های جرم سخت است، اظهار کرد: برای شناسایی و دستگیری سرشبکه‌های مواد مخدر و سارقین تلاش‌های بسیار زیادی انجام می‌شود چراکه بخشی از این سرشبکه‌ها در خارج از کشور و برخی دیگر در کشور سازماندهی شده‌اند.
مشاور رئیس دستگاه قضا ادامه داد: سختی کار نباید به گونه‌ای باشد که به دنبال دستگیری افراد دم دستی برویم و به جای دستگیری قاچاق فروش، مصرف کننده را زندانی کنیم، امروز بیش از 7 هزار نفر در زندان‌ها به سر می‌برند که میزان مواد مخدر کشف شده از آنها کمتر از یک گرم است، به نظر بنده این افراد اگر معتاد باشد حکم مصرف کننده را دارند و نباید به عنوان قاچاقچی وارد زندان شوند.
جهانگیر تصریح کرد: 43 درصد زندانیان مجرمین مواد مخدر هستند که از این تعداد 78 درصد در ارتباط با مواد مخدر صنعتی و 22 درصد زندانیان با جرائم مواد مخدر سنتی هستند، تغییر رویه مصرف مواد مخدر زنگ خطری است که نشان می‌دهد مواد مخدر صنعتی در دسترس‌تر از مواد مخدر سنتی است.
مشاور رئیس قوه قضاییه آمار مجرمین مواد مخدر در استان مرکزی را 50 درصد عنوان کرد و افزود: این رقم 7 درصد از میانگین کشوری بالاتر است که مقامات اطلاعاتی و قضایی استان باید فکری کنند تا این آمار کاهش پیدا کند، قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت یکی از عوامل بالا بودن میزان جرائم مواد مخدر است.
جهانگیر ادامه داد: در خصوص دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندانیان بلاتکلیف، استان مرکزی خوب عمل کرده است، میانگین کشوری در خصوص متهمین تحت قرار بین 23 تا 25 درصد است در حالیکه این رقم در استان مرکزی 15 درصد و آمار محکومین در زندان هم 85 درصد است، این امر نشان می‌دهد پرونده‌ها سریع تعیین تکلیف می‌شوند.
وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از اهم طرح‌های مجموعه قوه قضاییه و زندان است، سازمان زندان‌ها در حوزه نماز بسیار خوب عمل کرده‌ است و فضا برای اقامه این فریضه الهی در زندان‌های کشور مهیاست، سازمان زندان‌ها بیش از 8 سال است که به عنوان دستگاه برتر در حوزه نماز شناخته می‌شود. نماز فرهنگ انسان ساز است و به مددجویان آموزش می‌دهد اگر در انجام این فریضه الهی مداومت داشته باشند از بروز منکرات و فحشا جلوگیری و زمینه بازسازی روحی و جسمی را فراهم می‌کند.
رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه در بخش دیگر از سخنان خود به فعالیت‌های انجام شده در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: بیش از 30 هزار نفر از مددجویان سراسر کشور از کلاس‌های قرآنی در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر استفاده می‌کنند، صدها مربی قرآن عهده‌دار امر تربیت و آموزش هستند که نتیجه کار آنها در حفاظ یک جزء تا حفظ کل کاملاً مشخص است.
جهانگیر تصریح کرد: زندان باید به یک دانشگاه اسلامی و محیط فرهنگی تبدیل شود تا خروجی لازم را داشته باشد، امیدواریم اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی باعث شود مجرمین با آزادی از زندان مرتکب جرم مجدد نشوند. توجه به خانواده زندانیان از دیگر موارد مهم است، برای جلوگیری از ورود فرزندان زندانیان به عرصه جرم و حمایت از خانواده زندانیان 200 انجمن حمایتی را سازماندهی کرده‌ایم.
رئیس سازمان زندان‌ها در پایان گفت: بیش از 50 درصد حاضرین در کانون اصلاح و تربیت، فرزندان زندانیان هستند و وظیفه ماست که از جوانان این خانواده‌ها حمایت کنیم.