صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶

گروه سیاسی: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲۰ میلیون نفر در مراسم بزرگ اربعین سال جاری شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سوم مهرماه در مراسم یادواره شهدای دانشگاه خوارزمی و شهید مدافع حرم «محسن حججی»، با گرامیداشت یاد و خاطرات شهدای هشت سال دفاع مقدس و دلاور مردی‌های مدافعان حرم، اظهار کرد: خدا را شاکرم که به بنده جامانده از کاروان شهدا اجازه داد در روزهای آغازین محرم، هفته دفاع مقدس و سال تحصیلی توفیق حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی را داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه خوارزمی با ۱۳ هزار دانشجو، ۵۰۰ عضو هیئت علمی و ۵۰ شهید افتخاری برای وزارت علوم و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: همه‌ساله دانشجویان زیادی از این دانشگاه فارغ‌التحصیلمی شوند.
دستیار و مشاور فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح بابیان خاطراتی از زمان دانشجویی خود، تصریح کرد: دوران دانشجویی دوره خوب و باارزشی در زندگی بنده بوده است.
صفوی بابیان اینکه امید است دانشجویان بتوانند در آینده به مردم خدمت کنند، سلام مقام معظم رهبری را به حضار ابلاغ کرد و گفت: سؤالی مطرح می‌شود که رابطه محرم سال ۶۱ با بهمن ۵۷ و شهریور ۵۹ چیست و این سه واقعه با ظهور حضرت حجت چه خواهد بود؟
مدیریت کشور در زمان جنگ تحمیلی خاص بود
وی بابیان اینکه قبل از قیام حضرت حجت باید امام‌حسین(ع) را شناخت، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون نفر در مراسم بزرگ اربعین سال جاری شرکت کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه مردم جهان باید بدانند امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) چه کسانی بودند، افزود: باید دید الگوی مدیریتی بحران جنگ تا چه اندازه‌ای می‌تواند برای مدیریت فعلی کشور به‌منظور عبور از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب کارآمد است.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بابیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی با مدیریتی خاص کشور و جنگ اداره می‌شد، گفت: حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا الگوهای مدیریتی آن زمان می‌تواند راهنمای کلی برای کشور که در حال نبرد در جنگ سیاسی و فرهنگی است، باشد؛ آیا می‌توان از آن الگو تااندازه‌ای استفاده کرد.
وی بابیان اینکه جنگ تحمیلی در سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی اجرا شد، خاطرنشان کرد: سطح راهبردی توسط سران، رهبران سیاسی و فرماندهان عالی برای تعیین راهبرد دشمن موردبررسی قرارگرفته و راهکار پیروزی توسط این افراد تنظیم می‌شد.
صفوی سطح راهبردی را مجموعه‌ای از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی اعلام کرد و افزود: شورای عالی دفاع در زمان جنگ و اکنون شورای عالی امنیت ملی در کشور فعالیت می‌کند.
عراق در زمان جنگ علیه ایران ۳۵میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت
وی گفت: در سال اول جنگ مملکت با غافلگیری استراتژیک مواجه و کشور دچار سردرگمی شده بود، در آن زمان بنی‌صدر رئیس‌جمهور کشور بود که اسفند ۵۸ حکم فرماندهی کل قوا به وی اعطا شد.
صفوی با اشاره به اینکه بنی‌صدر بعد از شروع جنگ مدت‌زمان هفت ماه رئیس‌جمهور کشور بود که در این مدت کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد، گفت: کشور از سال ۶۰ خود را پیدا کرد، دشمنان ایران و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای در زمان جنگ پشت صدام بودند.
این مسئول جمعیت کشور عراق در زمان جنگ را ۱۶ میلیون نفر و جمعیت ایران در آن زمان را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: عراق در زمان جنگ ۳۵میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و در آن زمان۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار کمک بالا عوض اخذ کرد.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سطح میزان هزینه عراق در جنگ علیه ایران را  ۶۵ میلیارد دلار  اعلام کرد و گفت: صدام ۷۵ درصد درآمد ملی خود را صرف جنگ با ایران کرد.
وی بابیان اینکه عراق در آن زمان ۵۵۰ هزار نیرو و ۱۲ هزار لشکر زرهی داشت، اظهار کرد: صدام  ۲ میلیون نفر را به‌اجبار وارد جنگ کرد، عدم قبول توسط هر فرد عراقی برای حضور جنگ حکمی برابر با اعدام داشت.
بررسی اهداف سیاسی عراق در جنگ با ایران
صفوی اهداف سیاسی دشمن را لغو قرارداد الجزایر، ساقط کردن نظام نوپا و تضعیف قدرت ایران مطرح کرد و گفت: از بین بردن قوای اقتصادی و نیروی انسانی همچنین جلوگیری از پیشرفت ایران از دیگر اهداف دشمنان بوده است.
وی با اشاره به اینکه جنگ کشور را متوقف کرد و نگذاشت به ملت رسیدگی کنیم، افزود: امام راحل با درایتی خاص آمریکا، شوروی، مسائل خارجی و داخلی را اداره می‌کرد و مدیریت خاصی بر مسائل و خارجی داشت.
این مسئول با تأکید بر اینکه در ابتدای زمان جنگ بنی‌صدر به دستور امام راحل از فرماندهی کل قوا عزل و عدم‌کفایت سیاسی وی توسط مجلس اعلام شد، اظهار کرد: سرانجام بنی‌صدر همراه با منافقان و بالباس زنانه فرار کرد و دران ایام دختر خود را به مسعود رجوی داد.
صفوی با اشاره به اینکه بنی صدر منافقان را قبول داشت به همین سبب با حذف بنی‌صدر یک وحدت سیاسی بین قوای سه‌گانه حاصل شد، ادامه داد: در جبهه نیز پس از شکستن حصر آبادان در ۵پنجم مهر سال ۶۰ سرهنگ شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش شد، بعد از تمام مشکلاتی که به‌واسطه بنی‌صدر در کشور رخ داد وحدتی بین سپاه و ارتش به وجود آمد چراکه بنی‌صدر اجازه اتحاد ارتش و سپاه را نمی‌داد.
عراقی‌ها درک و فهم جنگیدن با ایران را نداشتند
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: از تاریخ پنجم مهرماه به بعد ۱۲ طرح عملیاتی را آماده کردیم، خوشبختانه با چهار عملیات گسترده تا خرداد سال ۶۱ بیش از ۸ هزار کیلومترمربع از سرزمین اشغال‌شده کشور زاد شد.
وی موقعیت مناطق آزادشده را حدفاصل اهواز، حمیدیه و سوسنگرد اعلام کرد و افزود: بعد از جنگ در این منطقه ۸۳ میلیارد بشکه نفت کشف‌شده است، حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا عراقی‌ها از این سرمایه خبر داشتند؟
صفوی بابیان اینکه در سطح تاکتیکی لشکرهای ارتش و سپاه از یک جنگ کلاسیک به یک جنگ انقلابی رسیدیم، اظهار کرد: عراقی‌ها درک و فهم جنگیدن ما را نداشتند چراکه تاکتیک ایران احاطه دوطرفه یا یک‌طرفه بود و کمتر به نبرد سینه‌به‌سینه پرداخته می‌شد.
این مسئول با اشاره به اینکه گرفتن اسیر و تجهیزات در این دسته از اقدامات حاصل می‌شد، ادامه داد: هم‌زمان با جنگیدن نیروها را آموزش می‌دادیم، دانشکده افسری، توپخانه، زرهی و موشک هم‌زمان با جنگ در کشور ایجاد شد.
وی بابیان اینکه در زمان ۸ سال دفاع مقدس بیش از ۲ و نیم میلیون بسیجی عازم جبهه‌های جنگ شدند، گفت: یک نفر چند بار به جبهه اعزام شد، برخی تجهیزات را ساختیم و برخی دیگر را خریداری کردیم.
انسجام خوبی میان ملت و سران قوا برقرار است
صفوی با اشاره به اینکه در آن زمان پاسداران اغلب درگیر جنگ کردستان و سیستان و بلوچستان بودند، افزود:  ۲۶ شهریور سال ۶۴ امام راحل دستور تشکیل سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی را ابلاغ کردند، امروز در جهان به قدرت موشکی تبدیل‌شده‌ایم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه در زمان جنگ راهبرد دشمن را شناختیم، امروزه نیز باید راهبرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمن را بشناسیم و راهبرد خود را تنظیم کنیم، گفت: امروز روسیه با ایران است و در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به جنگ داریم.
وی با اشاره به اینکه سال ۶۵ منافقان از صدام درخواست کردند که تنها جزیره خارک را بمباران کنند، اظهار کرد: در آن زمان صادرات نفت از دو میلیون بشکه به ۶۰۰ هزار بشکه رسید، سال ۶۵ کل درآمد ارزی کشور ۷ میلیارد دلار بود که با این مبلغ باید جنگ و مردم نیز  اداره می‌شد.
این مسئول با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد بودجه کشور را حقوق و یارانه می‌دهیم، متأسفانه هزینه توسعه‌ای پایین است، اظهار کرد: ازنظر سیاست خارجی و داخلی در وضعیت  بهتر قرار داریم خوشبختانه انسجام خوبی بین ملت و سران قوا است.
صفوی با اشاره به اینکه روزانه ۲ و میلیون بشکه نفت از کشور صادر می‌شود، ادامه داد: وضع کشور خوب اما متأسفانه هزینه‌ها بالا است.
آمریکا از نفوذ سیاسی ایران در منطقه آگاه است
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه دولت چاق شده که این امر  هزینه‌های سنگینی را به کشور متحمل می کند، اظهار کرد: ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی یا خصوصی است ولی در سرجمع وضعیتمان از زمان جنگ بهتر است.
صفوی با اعلام اینکه اگر مسئولان در برنامه ششم بتوانند مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری را برطرف کنند توسعه کشور محقق می‌شود، گفت: باعث شرمندگی است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، اگر دولت سالی یک‌میلیون اشتغال ایجاد کند بارونق تولید شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهتری را نسبت به زمان جنگ را تجربه می‌کنیم، گفت: ازنظر سیاسی نفوذ منطقه‌ای پیداکرده‌ایم و آمریکا این مهم را به‌خوبی می‌داند.
این مسئول اظهار کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود، در شرایطی که آمریکایی‌ها در سوریه شکست خوردند پس از شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق صهیونیست و آمریکا چه فتنه جدیدی را در پیش می‌گیرند چراکه برای فروش سلاح خود باید ناامنی جدیدی‌تر در منطقه ایجاد و امنیت رژیم صهیونیستی را بدین ترتیب فراهم کنند.
وی با تأکید بر اینکه چرا باید با سلاح و پول مسلمانان، مسلمانان جهان در نقاط مختلف کشته و آواره شوند، ادامه داد: مردم اهل سنت در سوریه و در عرق ضربه شدیدی خوردند، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم‌ سوریه، ۱۲ هزار نفر از ارتش این کشور کشته و سه میلیون نفر آواره شده‌اند.