صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۲۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
وزیر ارشاد مطرح کرد:

گروه معارف: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وی با بیان اینکه ما در خطر شکست‌های هویتی هستیم، تشریح کرد: فلسفه و حکمت اسلامی برای بقای هویت اسلامی و ایرانی باید کمک کند که این مسئله در حوزه نظریه‌پردازی فلسفی و الگوسازی سبک زندگی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدعباس صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نخستین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی، که صبح امروز، 21 مهرماه در سالن کنفرانس مجتمع ولایت برگزار شد، به چند بعد در قالب طرح‌واره نسبت به مناسبات حکمت فلسفه اسلامی با فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: موضوعی که امروزه به طور جدی برای ما مطرح می‌شود، این است که فلسفه و حکمت اسلامی باید در امتداد حیات اجتماعی باشند.
وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های جدی که می‌تواند به امتداد حکمت اسلامی کمک کند، حیطه فلسفه و هنر است، ابراز کرد: این پیش‌نویس باید تکمیل شده و به نقاط اجرایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع عالی حکمت تبدیل شود.  
صالحی‌امیری با اشاره به اینکه در چند حوزه، مناسبات حکمت و فلسفه اسلامی با فرهنگ و هنر نقاط ارتباط و تلاقی دارد، تشریح کرد: این نقاط می‌تواند برای طرفین سودمند باشد که می‌توان در قالب چند طرح‌واره بیان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با محور اول این طرح‌واره گفت: در گام اول می‌توان گفت‌وگویی میان اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرد.  
وی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر و اصحاب حکمت و فلسفه نیازمند این تعامل هستند، این گفت‌وگو در بعد داخلی، ابعادی پیدا می‌کند که باید به هرکدام از آن‌ها توجه ویژه داشت.
صالحی‌امیری، بعد اول را فلسفه و فرهنگ دانست و عنوان کرد: مباحث جانبی بسیاری در این ابعاد بین فلسفه فرهنگ، تمدن، تاریخ و ادبیات، برای گفت‌وگوی اصحاب فلسفه وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد دیگر را اینطور بیان کرد: محور دوم گفت‌وگو، فلسفه و هنر است، این دو حوزه موضوعات بسیاری مانند انیمیشن، موسیقی، نمایش و ... دارد و هر فردی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کند، با یک معرفت فلسفی مشغول به کار است.
وی با بیان اینکه این بعد می‌تواند حوزه فلسفه را با فضای فرهنگ و هنر مرتبط کند، عنوان کرد: در بعد دیگر می‌توان گفت‌وگویی میان اصحاب فلسفه و رسانه و فضای مجازی ایجاد کرد.
صالحی‌امیری با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی دامنه گسترده‌ای دارد، تصریح کرد: به تعبیری دیگر نمی‌توان گفت فضای مجازی زیرا امروزه این فضا، به حقیقی‌ترین فضا تبدیل شده است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فلسفه فضای مجازی، دامنه متنوعی دارد و گفت‌وگوی اصحاب فلسفه با رسانه که تعلقات و سابقه‌های فلسفی دارند، می‌تواند کمک کننده تعامل طرفین باشد.
وی با بیان اینکه حوزه گفت‌وگوی اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی با اصحاب حوزه کودک و نوجوان از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار کرد: بخش مهمی از اتفاقات فرهنگی و هنری ما در حوزه کودک و نوجوان اتفاق می‌افتد زیرا کودک و نوجوان به عنوان بستر ساخت و ساز وجودی که از آنجا همه چیز شکل می‌گیرد، هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان اتفاقات فلسفی بسیاری رخ می‌دهد، افزود: گفت‌وگوی فلسفه با افرادی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، امر مهمی است اما هنوز اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی ارتباط خوبی با فعالان حوزه کودک و نوجوان پیدا نکرده‌اند.
صالحی‌امیری ادامه داد: باید با همفکری اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی دریابیم که چگونه فلسفه اسلامی در حوزه کودک و نوجوانان امتداد پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبار سازمان و موقعیت‌ها، جایگاه و ارتباطاتی دارد که می‌تواند بستری برای ایجاد فضای گفت‌وگو بین اصحاب فلسفه با جهان را فراهم کند، ابراز کرد: این فرصت هم در حوزه جهان اسلام، جهان غرب و شرق وجود دارد و همچنین در حوزه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب نیز این فرصت وجود دارد تا این گفت‌وگوها با سابقه فلسفی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ما در خطر شکست‌های هویتی هستیم، تشریح کرد: فلسفه و حکمت اسلامی برای بقای هویت اسلامی و ایرانی باید کمک کند که این مسئله در حوزه نظریه‌پردازی فلسفی و الگوسازی سبک زندگی از ظرفیت بالایی برخوردار است. 
صالحی‌امیری با بیان اینکه بعد مهم دیگر، فلسفه و اخلاق عمومی است، گفت: ما باید در این حوزه به برخی بازخوانی‌ها و بازآفرینی‌ها در میراث حکمی خود بپردازیم؛ آسیب‌های اجتماعی در دنیای ما گسترده است که بخشی از این آسیب‌ها یه فلسفه مرتبط است.
وی در پایان با بیان اینکه آخرین بعد ارتباط میان فلسفه و محور دینی است، تصریح کرد: فلسفه اسلامی، فلسفه متدینانه است و هرچه قد تدین بیشتر باشد، فلسفه عمیق‌تر خواهد بود.