صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

گروه شهرستان‌ها: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر از ثبت 18 وقف جدید در این شهرستان خبر داد و گفت: این موقوفات شامل وقف زمین، منزل مسکونی و آب کشاورزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، اول آذرماه در حاشیه بهره‌برداری از هفت پروژه عمرانی و کشاورزی مرتبط با هفته وقف که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، از ثبت 18 موقوفه جدید در کاشمر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: تعدادی از خیران نیک‌اندیش کاشمری در اقدامی خداپسندانه از ابتدای امسال با حضور در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با وقف زمین، منزل مسکونی و آب کشاورزی تعداد، 18 وقف جدید را به ثبت رساندند.
وی در ادامه از تشکیل انجمن یاوران وقف علم و فناوری در کاشمر خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی موقوفاتی برای حمایت از نخبگان علمی و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در شهرستان ضروری است.
خلیلی همچنین با بیان اینکه قدیمی‌ترین وقف‌نامه‌ای که اکنون در کاشمر وجود دارد، مربوط به ۵۰۰ سال قبل است، بر سوق دادن موقوفات به سمت نیازهای روز تأکید کرد و افزود: اکنون دو هزار و 500 موقوفه با 10 هزار رقبه وقفی در کاشمر وجود دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است.
وی بیان کرد: هر چند اوج رواج تشیع در دوره صفوی بوده و بیشتر وقف‌ها در آن زمان انجام شده اما قدیمی‌ترین وقف‌هایی که در کاشمر وجود دارد، مربوط به دوره قاجاریه است و به ندرت وقف‌نامه‌ای از دوره صفویه باقی مانده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، 65 درصد زمین‌های این شهر را وقفی اعلام کرد و گفت: کاشمر یکی از 15 شهر وقفی در کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه موقوفات کاشمر متنوع‌ترین نیات وقفی را در استان خراسان رضوی دارند و به لحاظ درآمدی و کیفیت خدمات جزو شهرستان‌های مطرح استان در بخش گردشگری مذهبی هستند، افزود: موقوفات شهرستان کاشمر، سهم عمده‌ای در اشتغال و رونق صنعت گردشگری دارند.
خلیلی در ادامه از به بهره‌برداری رسیدن هفت پروژه عمرانی و کشاورزی هم‌زمان با هفته وقف خبر داد و گفت: این هفت پروژه با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 600 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده است.
وی با اعلام اینکه این پروژه‌ها شامل دو استخر ذخیره آب، یک مزرعه زعفران، سالن چند منظوره امامزاده سید محمد(ع)، دو محوطه‌سازی و بهسازی و گازکشی آشپزخانه در بقعه متبرکه سید محمد(ع) می‌شود، محل تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها را از محل نذورات و کمک‌های خیران اعلام کرد.