صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
نیکبخت عنوان کرد:

گروه ادب: دبیر جشنواره کتاب برتر در آستانه مراسم اختتامیه و به استناد بررسی آثار در این رویداد به بررسی رویش‌ها و ریزش‌های ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی جشنواره کتاب برتر، قدرت‌الله نیکبخت دبیر نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در آستانه مراسم پایانی این جشنواره با اشاره به دوره جاری آن اظهار کرد: در این دوره در بخش کتاب‌های علمی آموزشی شاهد آثار قابل توجهی در موضوعات و محتوا و عرصه‌های جدید، تولید کتاب‌های مجموعه‌ای و برخاسته از پژوهش‌های موردی و علمی بودیم.
وی ادامه داد: افزایش کیفیت فنی و هنری کتاب‌ها از نکات بارز این پیشرفت و جریان علمی رو به جلو نشر در کشور است و در کنار آن ظهور نام‌های جدید در داستان‌نویسی و ورود به عرصه‌ها و ژانر‌های جدید نیز از اتفاقات دیگر این دوره بود.
نیکبخت همچنین گفت: نبود نگاه‌های مدیریتی و راهبردی در گرافیک آثار و عدم توجه به ویرایش و زبان معیار در کتاب‌های که برای کودک و خردسال منتشر می‌شود در داوری این دوره از آثر به شدت مشهود بود و نیازمند توجه جدی دست‌اندرکاران است.
دبیر نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان همچنین افزود: با وجود تعداد اندک کتاب در گروه شعر نوجوان، به لحاظ کیفیت شعر نوجوان وضعیت قابل قبولی دارد و بیشترین آمار تولید شعر نوجوان به ناشران دولتی اختصاص داشت. شایسته است با توجه به تاثیر گذاری این قالب ناشران خصوصی هم در این حوزه وارد شوند.
نیکبخت ادامه داد: در این دوره شاهد برخی کار‌های جسورانه در حوزه آموزش جنسیتی و آسیب‌هایی که بی‌اطلاعی از آن کودکان را تهدید می‌کند بودیم. به باور من توجه و انتشار این آثار اگرچه لازم و ضروری است، اما توجه به این نیاز باید با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان روان شناسان کودک، انجام شود. در کنار این موضوع ژانر‌های جدید داستانی با تکنیک‌های قوی نویسندگی و حلقه‌های تو در توی داستانی همچنین ژانر وحشت از آثارجذاب داستانی این دوره از رقابت‌ها بود و البته فعالیت در این ژانر نیازمند توجه جدی به مسایل روان شناختی و تاثیر آن این داستان‌ها بر روان مخاطب و آینده اوست.
وی در پایان همچنین گفت: کل کتاب‌های دریافت شده به دبیرخانه ۱۱۴۳ عنوان و کتاب‌هایی که به داوری راه یافتند ۹۲۱ اثر بود که بیشترین کتاب‌ها به داستان کودک با تعداد ۴۰۵ عنوان و کمترین به شعر نوجوان ۱۹ عنوان اختصاص داشت.
نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می‌شود.